Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2015-05-02 13:31:28 följande:
    "Aldrig ta en diskussion för vad den handlar om". "Glida in"? Du ville att jag skulle droppa ämnet SD i en tråd som handlar om SD och glida in på ditt favvoäme försvar. Jag vill inte prata försvar.
    Jag hakade på en diskussion om högerns politiska utveckling/förändring....

Vill du bara diskutera frågor med SD-koppling lär du inte komma ifrån försvarsfrågan.
    Nej, det finns ingen glidning mot SD. Ingen dragning åt en minskning av invandring med 90% och att enbart ta emot kvotflyktingar och ingen dragning åt assimileringspolitik. Att man öht SKA hantera migrationsfrågor är allmängods.
    Hur långt måste man gå för att du ska se det som en glidning i en viss riktning?
    Det är ingen som påstår att alla som tror på gud drar åt KD, KD äger inte gud eller att andra partier glider åt KD för att man vill ha barnbidrag. Hela resonemanget att så fort någon tar i migrationsfrågor glider åt SD är ju bara en stor jävla SD-bluff.
    Jag är helt övertygad om att förändringar i partiernas politik har stor grund i att de ser att de förlorar röster till andra partier.
    Inget av de nu etablerade partierna strävar efter att bedriva någon politik som liknar SD's, men de kan komma att närma sig SD i viss grad och i vissa frågor, för att återta de röster de förlorat till SD. Detsamma gäller de flesta partier  i många viktiga frågor.

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-05-02 17:34:10 följande:
    Och vad har högerns politiska... att göra med "Varför hatar folk SD?"?
    All politik påverkar varandra. Det är samma samhälle de ska styra över eller vill införa sin förändringar i, samma frågor de måste hantera och det är samma väljare de slåss om.
    Din egen tråd om försvar går ju lite dåligt och då passar du på att kapa denna där folk söker sig för att diskutera trådstarten. Inte OK.
    Tack, men den går jättebra, har flera hundra läsare per dygn, så jag är nöjd.

Dock går försvarsfrågan inte att undvika i diskussioner om politik, i synnerhet inte om den är begränsad till SD, det är en av deras absolut viktigaste frågor.
    Du har också gått på SD-retoriken. Man närmar sig inte SD för att man agerar i migrationsfrågor. Sverige har alltid växlat upp och ner vid och efter stora konflikter. Just nu är det stora konflikter och tyvärr är trenden inte avtagande.

Främlingsfientliga vindar blåser. Det är absolut ingen överraskning och har förutspåtts långt innan det var synligt i Sverige. Vi klarade oss längre än många andra och fortsätter att klara oss bättre, men att ha en sådan styggelse i riksdagen som SD är ändå något jag skäms över å landets vägnar. Och nu mobiliserar SMR sig inför nästa val. Några lär trickla över från SvP och SD. Finns en del avarter att plocka av.
    Framgångar hos partier som mp, nyd, sd och fi kommer direkt av ett missnöje med den politik övriga partier för.
    Du är bra naiv om du tror att väljarnedgångar inte påverkar partier i den mening att de försöker se om de behöver ändra något för att få tillbaka väljare.

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-05-04 22:31:42 följande:
    Fast nu har vi inte en tråd som heter "politik" eller" frågor som rör mänskligheten" utan olika trådar.

Utmärkt. Då kanske du kunde hålla dig där med ämnen som inte passar här så blir det lite skrivet där också.

Tror du att du skulle kunna skriva ett inlägg med koppling till ämnet?
    Mina inlägg handlar om varför SD når framgång, min bedömning är att det är kopplat till trådens ämne.
  • Tom Araya
    Anders2015 skrev 2015-05-10 16:48:18 följande:

Måste tillägga det förre stadsministern Göran Persson sa, Stefan Löfven har agerat fel när han gav MP sex stycken ministerposter det var minst tre stycken för mycket. Motståndet mot MP växer och det tror jag även påverkar S negativ, tror S breda samarbete med MP har gjort att dem rasat i senaste opinions undersökningarna. Motståndet inom S mot MP kan uppdagas allt mer? att väljarna redan lämnar S är ett faktum.

Faktum är att vissa partier tappar i väljarstöd och vissa par fortsätter att växa och det måste bero på något? Något är fel och det måste lyftas fram till ytan. Att bemöta åsikter med anklagelser och paj-kastning har visat sig vara rätt verkningslösa, man vinner inga sympatier för den slags metoden.

I denna tråd ser man vilka som skriver mest det är dem som är emot bla SD och Allians politik, dem är ett fåtal personer men dem gapar och anklagar mest av alla .Precis som det lilla MP-parti gör, helt enkelt en massa trams, långt i från verkligheten och folkets röster och åsikt.

Som sagt Alliansen närmar sig SD i vissa frågor. Och jag är övertygad om att skulle Alliansen förlora nästa val så spricker Decemberuppgörelsen, Alliansen skulle inte tillåta att MP sitter i en regering i fyra år till. Kanske Decemberuppgörelsen spricker innan nästa val? men det lär knappast ske men inget är 100% säkert.

Jag hade fan inte kunnat uttrycka det bättre själv.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-05-10 18:01:53 följande:

Måste tillägga att inlägget före inte innehåller något överhuvudtaget om trådstarten utan bara en massa tramsiga åsikter om vad folk i tråden förmodas rösta på och allmänpolitiska hemmakokta teorier och önsketänkande om ditten och datten.

Som sagt finns inga likheter mellan Alliansens migrationspolitik och SDs.

SD är det parti som helt ensamt står bakom att föra assimilationspolitik och att ha som mål att minska invandringen med minst 90%.

Den syn som ligger bakom ett sådan strävan är säkert ett dragplåster för somliga lika mycket som det stöter bort andra - för att direkt knyta tillbaka till trådstarten.

Riktig rocket science att räkna ut att de som skriver mest i en tråd som heter "Varför hatar folk SD?" inte är så jätteförtjusta i SD och deras politik.

"Gapar" lite till här: "hahahahaha!

All minskning av invandring, om så bara med 5% borde vara ett närmande SD's invandringspolitik i förhållande till de som inte vill minska invandring.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-11 07:31:13 följande:
    Självklart är det så.

Men kommer någonsin något annat parti att börja i den änden, d v s nu ska vi minska invandringen med typ 52 procent.

Tillåt mig att tvivla. Så pass stor respekt har åtminstone jag för våra politiker att jag inte placerar dem i samma rasistiska tankefåra som SD.

Jag är övertygad om att det även fortsättningsvis kommer att finnas en fundamental skillnad mellan SD och övriga partier. 
    Såklart kommer inget av de etablerade partierna ta efter SD och det finns heller ingen vits med det, för då kan folk lika gärna rösta på SD.
    Andra partier måste vakna och vara ärliga med de problem som finns och visa vilja och handlingskraft i att ta tag i dem, även om det är på andra sätt än vad SD gör.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-11 07:46:01 följande:
    Ja jag vet, de måste vakna och vara ärliga. 

Den tesen förs fram gång på gång på gång - och aldrig någonsin så finns det ens en enda liten hjärncell som harklar sig i protest och säger: Men tänk om de är ärliga, men bara tycker och tänker annorlunda än ni.

Testa att läsa Gudasänds trådar. Jag gör det med nöje, inte av de orsaker han tänker sig utan för att de kan ses som en ren parodi på SD-resonemangen.
    Nej, de är inte ärliga, även om de står för en generös invandringspolitik. De mörkar konsekvenserna av den inför väljarna.
    De mörkade även med utvecklingen i Ryssland och konsekvenserna av nedskärningarna i försvaret.
    Ärliga och rakryggade är något som ytterst få politiker gjort sig kända för och oftast har det då resulterat i att de avgått i protest, alternativt väljs bort av sina partikamrater.

De får ju stå sitt kast då och se väljare som ledsnat att rösta på andra partier.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-11 20:06:55 följande:
    Ja, det är din åsikt - men som vanligt kan du inte skilja mellan den och det du tror är en objektiv sanning.

Jag anser inte att de mörkar något. Min åsikt är dock bara en åsikt, inte en sanning - men till skillnad från dig är jag medveten om detta.
    Politiker talar ogärna högt om negativa konsekvenser av deras politik, ibland uttalar de t.o.m. rena lögner.
    Jag har slutat tro att de gör detta av okunskap eller dumhet (undantag finns såklart), utan i regel handlar det om att få stöd för sin politik och många röster.

-Politiker som är för en hög invandring och generös invandrings- och integrationspolitik talar sällan om kostnaderna eller andra påföljande problem de har svårt att hantera.

-Politiker mörkade länge med utvecklingen i Ryssland, påstod att de kunde se 10 år fram i tiden och att 10 år är tillräcklig framförsikt för en betydande förändring i försvarsförmåga. Detta är rena lögner för att vilseleda väljare att tro på hållbarheten i deras försvarspolitik när de vill använda pengarna till annat.

-Jag har aldrig hört en politiker erkänna att de straffbeskattar kärnkraft till förmån för fossila bränslen (27% av tillförd energi för 2013).

-Jag har aldrig hört en politiker sanningsenligt förklara varför vi har bostadsbrist och varför det byggs för lite.

-Jag har aldrig hört politiker föra upp kommunaliseringen av skolan och försämrad kvalitet på lärarutbildningen som orsak till sämre skolor, sämre skolresultat och ojämlikhet i resurser till skolor i olika kommuner.

-Jämlikhet, religionsfrihet och andra friheter kan tas upp separat, men sällan eller aldrig som en del av integrationspolitiken eftersom kulturkrockarna i dessa områden är allt för jobbiga att hantera.

-Enström talade om satsning och ökad förmåga när hennes regering godkände en sedan länge planerad och nödvändig renovering av försvarets pansarfordon, fast modifiering uteblev och renoveringsprogrammet begränsades till ca 60% av fordonsparken.

-Löfvén kan inte erkänna hur lågt s prioriterar försvaret i sin budget. Av ett nödvändigt tillskott på 20 miljarder över fem år så ville s släppa till 6,2 miljarder, som dessutom inte var 6,2 utan blev 4,2 efter kostnadsökningar och borträknande av de pengar som var en omfördelning inom totalförsvar.

-Politiker har och kommer aldrig att erkänna att de i många år smygsparat på försvaret genom att hela tiden öka dess kostnader, pengar som kommer tillbaka till statskassan.

....så här kan man fortsätta i all oändlighet...

Du får gärna visa något som säger något annat.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-11 22:37:22 följande:
    Jag anser nog att man satsar onödigt mycket på försvaret. Men det blir väl så när politikerna ska tävla om att verka mest handlingskraftiga.

Vi hade väl samma fenomen för några tiotals år sen när militären förväxlade sillfisar med ryska miniubåtar.
    Åsikter som kan komma endast av okunskap och omåttlig naivitet.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-05-12 00:44:00 följande:
    Ungefär som partier som vill reglera skatter upp och ner skatten närmar sig ett parti och hur de tänker som vill att alla ska betala 90% mer skatt.

Nä, tror inte det.
    Ja.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?