Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2015-03-03 01:02:22 följande:
    Här: "Nej, jag tycker inte heller att fientlighet mot Sverige, svenskar och svenskt ska ha ekonomiskt stöd från staten"
    ...och om man anser det om SD är en fråga om tolkning och personligt tycke. Du kan av samma skäl lika gärna dra in samtliga partiers stöd.
    Dorian Ertymexx skrev 2015-03-03 01:03:41 följande:
    Då vill du alltså förbjuda SD OCH Alliansen?? Förvånad
    Det ska mycket till för att förbjuda partier.
    Men båda har dock tankar, uttalanden och ageranden som får en att tänka i banor som -går det att förbjuda sådan här skit?

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2015-03-03 01:04:59 följande:
    Det kanske är för att det är en töntig semantisk fråga. Nihka tycker inte att det är lavinartat, du tycker det. Det är högst subjektivt vad man anser är "lavinartat".
    Det kan man tycka, men om en extraordinär ökning inte betecknas som lavinartad, vad är då lavinartad?
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2015-03-03 11:32:56 följande:
    För mig är det osvenskt att stänga dörren mot de som flyr med hänvisning till att de inte passar in här.

Eller att i princip spotta i ansiktet på svenska medborgare med ursprung i andra länder genom att påpeka att de inte är svenskar eller att de ska rregistreras separat i olika myndigheters register.
    Ja, det tycker jag med.
  • Tom Araya

Skärp er!
    Ni som känner mig vet att jag inte är SD-anhängare, jag är bara här för att såga dålig argumentation och har jag den möjligheten så är nivån för låg.
    Dags att höja er några snäpp nu.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-03 17:13:34 följande:
    Nej, om det är något inlägg du anser passerar gränsen så anmäl det i stället för att agera tennsoldat i tråden.
    Passera gränsen för vad? Finns det några forumsregler mot dåliga argument?
    Vad i det jag säger kan du inte ta och varför?
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-03 22:23:08 följande:
    Passera gränsen för vad du finner acceptabelt, då kan du ju testa om din uppfattning överensstämmer med Familjelivs.
    Denna sajt har som andra sajter regler för vad som är okej eller inte, vilket inte var vad jag åsyftade, utan kvalitetsnivån på diskussionen och de argument som framförts (inte alla, men de flesta jag kommenterat).
    Ingen debattör och ingen ståndpunkt tjänar något på att hålla igång en diskussion på låg nivå.
    Se det som en hockeymatch, jag sågar inte laget för att bryta mot regler utan för att de spelar dåligt och jag gör det även om det är ett lag jag stödjer, för spelar de dåligt kommer de att förlora.
    Som så ofta på FL och i diskussioner överhuvudtaget pågår det ett flertal samtal samtidigt i den här tråden, det jag har haft synpunkter på är det enfaldiga synsättet att tro att egna värderingar är allmängiltiga. Det är enligt min uppfattning helt absurt att kräva att alla ska anse att SD:s valframgångar måste ses som lavinartade, precis som det skulle vara att påstå att de inte får betecknas som lavinartade.
    Det var inget enskilt exempel som detta jag åsyftade, utan mer allmänt.
    Du skriver något om att alla som känner dig vet att... för mig är det inte att höja nivån, utan bara ytterligare ett irrelevant känsloargument.
    Tror du seriöst att det var just den textraden som från mitt håll var menat att höja kvalitetsnivån i diskussionen?
    Det kanske var irrelevant för just kvalitetsnivån, men det är en förklaring relevant för min inställning till trådens ämne.
    När dessutom en person tror att detta har med källkritik att göra så kan det ju vara på sin plats med lite folkbildning.
    Det finns nog en och annan här, på både för- och emot-sidan som brister i källkritik. Vad som var fallet i just denna diskussion kan jag inte ta ställning till då jag inte varit en del av den och inte är insatt. Jag kan då undra varför du tar upp det med mig?
     Jag känner inte dig, men du skrev för en tid sen ett inlägg som fick mig att studsa till, det var det där om att du känner sorg när du ser så många icke etniska svenskar på våra gator.
    Ytterst få här känner mig personligen, utan det är vad jag uttrycker som åsyftas, jag har ju hängt här ett tag, skriver mycket, så vissa har nog kunnat bilda sig en uppfattning...

Jag känner inte igen uttrycket, är du säker på att jag har skrivit så? Jag skulle bli förvånad om du hittade ett sådant uttryck från mig.
    Det är förstås en känsla jag inte kan ta ifrån dig - med det är heller ingen känsla jag någonsin kan bli en del av. Jag förstår att man rimligen har en helt annan syn på invandring än jag har när man sörjer över att det Sverige som en gång var inte finns kvar.

Det senare är ju också en viktig komponent i SD:s syn på Sverige.
    Enligt min åsikt är förändring inte nödvändigtvis positivt eller negativt, utan det är hur förändringen ser ut som är viktig. Förändring i syfte att förbättra är bra, förändring bara för att eller som leder till något negativt är dåligt.
    Jag sörjer det som var bra och som blivit sämre, inte det som var bra eller dåligt och som blivit bättre.

Ja, det är en viktig komponent för SD, utan tvekan.
    Vad är det som gör att du inte kan tänka dig att ta ställning för SD? Är det för att partiet är så Rysslandsinspirerade.
    Det finns många skäl till att SD inte kan få mitt stöd. Ytterst handlar det om förtroende. Deras konservatism draget åt det kristna hållet känns även rätt unken.
    Jag tvivlar även över deras människosyn och hur de resonerar kring konsekvenser av invandring. Jag har mer praktiska och ekonomiska skäl till min syn på invandring och hur man prioriterar olika saker. Jag lägger skuld och ansvar över dess konsekvenser på svenska politiker och myndigheter i huvudsak, inte på människor bara för att de har annat ursprung.

Jag har ett intresse i att SD når framgång och det är som väckarklocka för andra partier. Jag hoppas det inte behöver gå så långt att SD får betydande makt i samhället.
    Det är enligt min uppfattning annars ett parti som är i skriande behov av lite mer välartikulerade sympatisörer.
    Ja, det har det, om de ska nå mer framgång.
    Jag ser dock större behov, både i ärlighet, prioritering, argumentation och nyansering i övriga partier....eller att några nya kliver in på banan...att lockelsen till stöd för SD försvinner.

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-03 22:47:56 följande:
    Jag tycker ju inte heller att en 2,1% ökning sedan valet är en extraordinär ökning så nu har du förklaringen till att jag kan tycka att det inte heller är lavinartat.
    Fast en fördubbling vid 4 val i raken gör det snarare till fakta.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-04 09:42:31 följande:
    Vad som är låg nivå eller inte är inte något objektivt kriterium och du var en av de personer som argumenterade för att man måste e SD:s ökning som lavinartad.

Det funkar inte så -  och det är likadant med ett flertal andra värdeladdade uttryck i debatten där det verkar som att det finns en mer eller mindre medveten intention från SD-aktivister att försöka få tolkningsföreträde avseende dessa.

Du kan få tycka att SD:s ökning är lavinartad, men du kan inte begära att jag ska göra det. Du kan tycka att vi har massinvandring, men du kan inte begära att jag ska göra det. Du kan få tycka att det finns en politisk korrekthet i Sverige som innebär att man medvetet väljer att inte fokusera på reella problem, men du kan inte begära att jag ska göra det.

Tja, begära kan du förstås. Och om jag ska ha en synpunkt på nivån på debatten så är detta ett av de främsta skälen till att nivån blir så låg att den hamnar i argumentationsteknikens gärdsgårdsserie där SD-stolpskotten tjongar på med uttryck om "du är bara PK".
    Objektivt eller ej, är det lätt såga argumenten så är de uppenbarligen inte bra.
    Hur man ser på SD's ökade resultat är bara en liten detalj i allt jag skrivit om i denna tråd...men okej, då är inte ökningen lavinartad då, kanske minimal, helt betydelselös...
    FDFMGA skrev 2015-03-04 09:42:31 följande:
    Vad gäller din sorg över invandringen. Jag kan försöka leta upp inlägget om du anser det angeläget. Det är en tid sen du skrev inlägget, att jag fortfarande minns det så väl beror på att det för mig var som att möta en främmande värld. Jag bor själv så att det är rätt blandat vad gäller folks ursprung, inget jag ens tänker på normalt - just därför fastnade din beskrivning över din sorg när du åker in till stan och möter en befolkning med vitt skilda ursprung.

Jag tänkte rätt länge på ditt inlägg, försökte föreställa mig hur det är att se världen med dina ögon, men lyckades aldrig.
    Vid en snabb genomgång av mina inlägg hittade jag inget som ens påminner om ett sådant uttryck, som sagt skulle jag bli förvånad om jag hade skrivit något sådant.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-04 15:11:28 följande:
    Ok. Jag får lägga ner lite tid på att försöka hitta ditt inlägg, Familjelivs sökfunktion är inte den mest välutvecklade som finns, så det kan nog ta lite tid - men jag återkommer med svar på om jag hittar det eller inte någon gång i veckan.
    Jag hittade alla mina inlägg genom att klicka på 'Visa endast'.Flört
    Tillsvidare kanske du kan svara om du kan känna sorg när du rör dig i miljöer i Sverige där inslaget av personer som ser ut som etniska svenskar är förhållandevis litet.
    Ja, det kan jag med handen på hjärtat faktiskt säga, lite som att titta på ett gammalt fotografi med något som man saknar. Dock försöker jag att inte se på detta med invandring och invandringspolitik allt för känslomässigt utan mer praktiskt och rationellt.
    I övrigt så anser jag att liksom så många andra "invandringskritiker" missar vad diskussion handlar om utifrån ett "pk-perspektiv". Jag har aldrig sett någon som hävdat att SD är främlingsfientliga för att de vill begränsa invandringen, utan kritiken riktar in sig på att de gör skillnad på folk och folk, att vissa etniciteter är mindre välkomna än andra samt att individer tilldelas gruppegenskaper utifrån etnicitet eller religion som så att säga avgör hur välkomna de är - i stället för deras asylskäl.
    Sett ur rent integrationsperspektiv så är det med stor sannolikhet enklare att integreras ju närmare kulturerna står varandra, men alla är ju naturligtvis lika mycket värda för det.
    I övrigt beskriver du väl den syn jag har på SD.
    Det påstås också att vissa andra partier har anpassat sin politik till SD, exempelvis KD - knappast: Du kommer aldrig att höra KD:s partiledare likt Åkesson förklara att det särskilt är folk från muslimska länder som inte har något här att göra.
    Jag är helt övertygad om att KD anpassat sin politik efter SD, eller rättare sagt efter SD's framgångar och detta kommer vi förhoppningsvis få se mer av.
    Dock är det inte en anpassning på så vis att man tar efter SD's politik, utan snarare att man ändrar fokus på frågorna i och med att man genom SD förstår att det är viktigt för väljarna.

För mig är det här extra viktigt nu i och med att min hjärtefråga försvaret är aktuellt, vilkas behov man givit kalla handen, till stor del för att man inte vill röra migrationsbudgeten, utan snarare öka den.
    Vidare så tycker jag att du missar att kritiken mot SD handlar om kritik mot åsikter. I en av dina första texter i den här tråden skriver du byt ut sverigedemokrat mot jude. Det fanns nog - och finns - en och annan jude som menar att förföljelsen av judar inte är åsiktsrelaterad utan har med synen på judar som etnicitet eller judendomen som religion att göra.

Alltså att  judeförföljelsen bara är en annan gren på samma träd där man kan hitta SD:s åsikter om vilka etniciteter som har något i Sverige att skaffa.
    Jag vet inte riktigt vad du vill säga med detta? Skillnaden mellan åsikt och syn är hårfin. Genom att byta ut ordet Sverigedemokrater mot ett annat ord, som judar, svenskar, muslimer, latinamerikaner, homosexuella eller vad du vill så vill jag få folk att känna hur samma ord och uttryck känns beroende på vilken grupp som pekas ut. Det är tyvärr mycket hyckleri inom den anti-rasistiska rörelsen. Jag har aldrig förstått detta med att säga sig vilja bekämpa rövhål när man är ett själv, än mindre kan jag acceptera sådant. Det är väl också en stark anledning för mig att skriva kritiska inlägg här, sjunk inte till deras nivå, visa att du är bättre.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?