• MalinEddie

Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..

Jag startade en tråd om långtidsamning av barn i 4-7 år åldern för att någonstans försöka förstå varför man ammar så gamla barn och annat som för många är kopplat till späda barn eller yngre barn än så kom upp som samsovning och nappar t.ex. Därför blev jag nyfiken på om det skiljer sig i hur vi ser på vissa saker och hur vi då motiverar det. Har det enbart med vår personliga känsla och vår syn på föräldraskap att göra eller kanske våra egna barn eller har vi faktiskt något att visa på att det ena är bättre än det andra också långt upp i åldrarna?

Jag ser hela tiden trådar på FL där någon undrar "hur länge är okej att.." så nu tänkte jag skapa min första.

Hur länge är okej att:

Ge napp?

Amma?

Amma offentligt? 

Samsova i samma säng?

Ge dryck ur flaska?

Använda spjälsäng?

Använda vagn?

Använda blöja?

För enkelhetens skull kan vi säga att det handlar om barn utan särskilda behov.

Vad tycker du och vad baseras ditt svar på?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..
  • Lena

Napp till 3-4 år för att man inte ska riskera skador på permanenta tänder. Jag tycker att alla utom vagn och samsovning bör man ha börjat vänja av med i den åldern.

• TTs mammi
    Hur länge är okej att:

Ge napp?
    - Personligen ska mina barn sluta innan 3 år som senast, sonen slutade självmant vid 8a mån men dottern är 20 mån å har fortfarande napp.

Amma?
    - För mig går gränsen vid 8a mån då jag tycker barnen känns för stora efter det. Jag tycker absolut ingenting om folk som ammar längre tycker det är helt upp till dom :). Men för just mig så kändes min son för stor när ja ammade honom till 8a mån. Kan kanske tycka att dom som ammar barn över 3 år känns lite skumt :P

Amma offentligt? 
    - Samma som vid föregående fråga.

Samsova i samma säng?
    - Svår fråga, max 3 - 4 års ålder kanske

Ge dryck ur flaska?
    - Tills dom vill sluta själva. Mina har slutat innan 1 år (då var det bara en av dem som drack ur flaska från början)

Använda spjälsäng?
    Max 2 år sen börjar ialfl mina klättra ur :P.. Min son lära sluta vid 1 års ålder medans dottern fortfarande sover i spjälsäng.

Använda vagn?
    Max 4-5 år. Alltså beror ju på hur barnet är å hur långt man går, en 4-5 åring tror ja inte vill sitta i vagn hela tiden. Men kanske blir trött efter en längre sträcka å vill åka vagn.

Använda blöja?
    Tills dom är redo själva att sluta! :)

För enkelhetens skull kan vi säga att det handlar om barn utan särskilda behov.

Jag baserar mina svar på min egna erfarenhet av mina egna barn.
  • SockerStinn
    Ge napp?
    Helst inte längre än till 2-årsdagen eftersom nappsugande påverkar tänderna och talet. Jag har förståelse för att det dock kan dröja till 3-års-åldern.

Amma?
    Runt 4 år skulle jag säga. Runt den åldern minskar laktostolleransen hos många av världens barn, vilket jag ser som ett tecken att det inte är tänkt att barn ska ammas längre än så annat än i undantagsfall. 

Amma offentligt? 
    Runt 4 års ålder, se ovan.

Samsova i samma säng?
    Så länge det känns bra för familjen och inte försämrar sömnkvalitéen för mycket hos föräldrarna. Jag ser det som något som avvecklas över lång tid och upphör helt först runt 10-års-åldern eller kanske t.o.m. senare.

Ge dryck ur flaska?
    Till och med 4 års åldern, se amning. 

Använda spjälsäng?
    Tills barnet kan klättra ur den, så runt 1½ år. 

Använda vagn?
    4 år ungefär. 

Använda blöja?
    Så länge barnet behöver det. Men det är inte ok att vänta med potträning till 4 åå i väntan på att barnet ska bli moget för det.
  • Frontline

Hur länge är okej att:

Ge napp?
    Tills dom är 2½ år, 2 av våra barn tog aldrig napp vilket var både på gott och ont den tredje hade tills han var 2 år och 4 månader och slutade utan problem.

Amma?
    Upp till 1 år 2 av våra barn ammade inte alls och den ena slutade vid 7 månader

Amma offentligt?
    8-10 månader

Samsova i samma säng?
    6 månader sen fick våra 3 barn eget rum och har sen dess sovit hur bra som helst och aldrig varit några problem att bara lägga dom för natten, dom har heller aldrig velat ligga i vår säng mer en korta stunder.

Ge dryck ur flaska?
    Välling och vatten upp till 3 år inget annat i nappflaskan.

Använda spjälsäng?
    Svårt att svara på då det beror på barnet, första var 1 år när han fick egen "vuxensäng" andra var 2½ år innan hon var redo för att byta och tredje är nu 16 månader och ligger i sin spjälsäng fortfarande.

Använda vagn?
    3 år

Använda blöja?
    Beror på barnet en del är tidiga andra tar lång tid, våra äldsta slutade vid 2 år och 4 månader helt...

Tycker väl sådär och har jämfört med hur våra barn var/är

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lindsey Egot the only one

Hur länge är okej att:

Ge napp?

Tills barnet är 3-4 år. Mina två som sugit på napp slutade när de var fyra år för då kunde man prata om det, min yngsta är 3,1/2 år och jag kommer vänta tills han blir fyra just för att 3 års åldern är just en trots ålder och då ska man inte krångla för mycket.

Amma?

När både mamma och barn vill sluta är det dags att sluta. Vissa barn måste man lämna bort för att det ska funka.

Amma offentligt?

Det gör man med spädbarn upp till 8-9 månader.

Samsova i samma säng?

Det blir inga barn för stora för. Även om de kan sova i egna sängar ska man aldrig neka dom att sova hos en just för tryggheten. De blir starkare individer om man inte nekar dom.

Ge dryck ur flaska?

Nappflaska är väl lika länge som med napp. Sedan är ju välling alt ersättning otrolig nyttigt och är egentligen dumt att ersätta med frukost. Man kan däremot komplettera vällingen med en smörgås. Och när de är runt fyra kan man ge det i kopp.

Använda spjälsäng?

Spjälsängen kan man använda väldigt länge idag då på de flesta fabrikat kan man ta bort ena långsidan.

Använda vagn?

Fyra, fem års åldern. Men det är ju individuellt.

Använda blöja? När barnet själv vill sluta. Det finns barn som både slutar kissa och bajsa när föräldrarna tar av blöjan och barnet får svåra njurproblem samt förstoppning.

Vad tycker du och vad baseras ditt svar på? Både egen erfarenhet av mina egna fem barn samt genom erfarenhet att jobba på förskola.

Alla barn är individer och ska behandlas som den individ de är.

• keron

Hur länge är okej att:

Ge napp?
    Till runt 2 års åldern skulle jag säga. Napp kan senare annars påverka både tal och kommande tänder.
    Våra egna barn har dock aldrig haft napp.

Amma?
    Så länge barn och mor vill.
    Min personliga gräns för hur länge jag skulle kunna tänka mig amma går väl nånstans runt 4-5 års åldern kanske. Vet inte riktigt, iom att gränsen flyttas uppåt varje gång jag tänker på det :P

Amma offentligt?
    Så länge barn och mor känner sig bekväma med det.
    Ammar vår 16 månaders "offentligt" än så länge. Ammade de äldre syskonen också "offentligt" så länge de ammades (upp till 2 års åldern).

Samsova i samma säng?
    Just samsovning ser jag inget skäl till att nånsin avvänja barn från. Men tror inte att de som tonåringar längre vill sova mellan mamma och pappa :P

Ge dryck ur flaska?
    Har aldrig gett flaska till våra barn, men skulle väl då säga runt 2 års åldern där med, som med napp. Kanske upp till 3 års åldern.

Använda spjälsäng?
    Har aldrig haft spjälsäng till våra barn, men förslagsvis när de börjar klättra ur den är det kanske dags att skaffa en "riktig" säng

Använda vagn?
    3-3.5 år gamla har våra barn varit när vi ställt undan vagnen permanent.

Använda blöja?
    Senast vid 3 års åldern brukar väl de flesta barn bli torra. Åtminstone nattetid. Våra barn har blivit dagtorra runt 2,5 års åldern.

Mina egna värderingar och egna erfarenheter av våra egna barn.

• Elvis Mamma

Napp: innan två år tycker jag definitivt att man bör ha tagit bort nappen. Bägge mina
    barn har fått sluta vid tio månader.

Amma: Så länge barnet och mamman trivs. Ammar min 16 månaders fortfarande och ammar gärna 2-3 år till. Ammade ettan tills han fyllde två men blev tyvärr tvungen att sluta på grund av sjukdom hos mig.

Amma offentligt: Så länge barnet och mamman trivs.

Samsova: Så länge hela familjen trivs. Det blir inga barn för stora för.

Ge dryck ur flaska: 2 år. Ingen av mina barn har varit "flaskdrickare".

Sova i spjälsäng: Runt två år kanske, vi har samsovit så ingen av mina barn har direkt använt sin spjälsäng utan vi har över gott till växasäng runt 2,5-3 år .

Åka vagn: 3 år.

Använda blöja: 2 år.

Vad tycker du att du baserar dina svar på: Egna erfarenheter!

• lövet2
    Ge napp? Normalt sett aldrig OK. För tidigt födda barn eller flaskmatade barn under den första tiden efter födseln möjligen.

Amma? 3 år.

Amma offentligt? 2 år.

Samsova i samma säng? 6 år. Sedan enbart vid mardrömmar och sjukdom.

Ge dryck ur flaska? 4 år.

Använda spjälsäng? 2 år.

Använda vagn? 5 år.

Använda blöja? 4 år.

Vad tycker du och vad baseras ditt svar på? Jag går enbart efter personliga åsikter och känslor och har angett den ålder då jag själv börjar reagera.
  • Blåklocka
    Ge napp?
    2 år

Amma?
    Personligen för mig själv 1 år, vad andra gör bryr jag mig inte om egentligen, men känner kanske att det finns en gräns vid 2-3 år

Amma offentligt? 
    Upp till 1 år

Samsova i samma säng?
    Tycker inte att det finns en åldergräns där. Och jag tycker inte att samsovning är en bebisgrej, vuxna sover ju tillsammans. Däremot så tycker jag att det är skönt när de somnar i sina egna sängar, men det är helt okej att de kommer över om de vaknar.

Ge dryck ur flaska?
    Också lite svårt. Jag menar, vissa sportflaskor ser ju ut som nappflaskor. Men vid 2 år ungefär.

Använda spjälsäng?
    1.5-2 år. Tar man bort sidan på den så räknas den inte riktigt som spjälsäng längre. Jag tänker på spjälsäng med alla sidor på.

Använda vagn?
    3 år

Använda blöja?
    2-3 år. Tycker att man kan testa så tidigt som möjligt. Jag tror långt ifrån alla barn kommer självmant och säger: nu vill jag sluta med blöja.

Detta är mina personliga åsikter och ungefär i dessa åldrar har barn och vänners barn varit. Vad gäller amningsfrågorna, hur länge och offentligt, så är det bara en känsla jag har kring detta. 
  • Fanny b
    MalinEddie skrev 2013-10-25 19:40:43 följande:
    Jag startade en tråd om långtidsamning av barn i 4-7 år åldern för att någonstans försöka förstå varför man ammar så gamla barn och annat som för många är kopplat till späda barn eller yngre barn än så kom upp som samsovning och nappar t.ex. Därför blev jag nyfiken på om det skiljer sig i hur vi ser på vissa saker och hur vi då motiverar det. Har det enbart med vår personliga känsla och vår syn på föräldraskap att göra eller kanske våra egna barn eller har vi faktiskt något att visa på att det ena är bättre än det andra också långt upp i åldrarna?

Jag ser hela tiden trådar på FL där någon undrar "hur länge är okej att.." så nu tänkte jag skapa min första.

Hur länge är okej att:

Ge napp?

Jag tycker man ska undvika att ge napp, men om man gör det så tycker jag att efter 2 -års ålder ska den bort, alternativt 3 år om barnet inte får ha tillgång till nappen hela tiden då. 

Amma?

Så länge mamman vill. 

Amma offentligt? 

12 månader 

Samsova i samma säng?

Så länge barn och föräldrarna vill göra det. Vuxna vill ju oftast sova tillsammans så jag ser inget konstigt med att barn vill göra det. 

Ge dryck ur flaska?
    3år, men om barnet kan dricka ur glas/mugg då ser jag inget problem med att det dricker ur flaska.

Använda spjälsäng?

När barnet kan klättra ur den.
    Använda vagn?

Beror på. Om  t ex föräldrarna ofta går långa promenader kan vagn behövs till en 5-åring 

Använda blöja?
    När barnet är redo

För enkelhetens skull kan vi säga att det handlar om barn utan särskilda behov.

Egna åsikter.

Svar på tråden Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..