• MalinEddie

Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..

Jag startade en tråd om långtidsamning av barn i 4-7 år åldern för att någonstans försöka förstå varför man ammar så gamla barn och annat som för många är kopplat till späda barn eller yngre barn än så kom upp som samsovning och nappar t.ex. Därför blev jag nyfiken på om det skiljer sig i hur vi ser på vissa saker och hur vi då motiverar det. Har det enbart med vår personliga känsla och vår syn på föräldraskap att göra eller kanske våra egna barn eller har vi faktiskt något att visa på att det ena är bättre än det andra också långt upp i åldrarna?

Jag ser hela tiden trådar på FL där någon undrar "hur länge är okej att.." så nu tänkte jag skapa min första.

Hur länge är okej att:

Ge napp?

Amma?

Amma offentligt? 

Samsova i samma säng?

Ge dryck ur flaska?

Använda spjälsäng?

Använda vagn?

Använda blöja?

För enkelhetens skull kan vi säga att det handlar om barn utan särskilda behov.

Vad tycker du och vad baseras ditt svar på?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..
  • MammatillAlva
    Ge napp?
    Vid 3-4 års ålder brukar de rekommenderas att man ska sluta med napp för att undvika att förstöra tänderna. Men absolut senast tror jag att det är viktigt att man slutar med napp innan det permanenta tänderna har kommit fram. Själv har jag dock inget barn som har haft napp i huvudtaget.

Amma?
    Det är upp till var och en, jag själv ammade tills dottern var 3,5 år något som ses som lite ovanligt. Det var när hon var runt 3 års åldern som jag började känna att hon var för stor.

Amma offentligt? 
    Samma som förgående runt 3-4 år.

Samsova i samma säng?
    Har nog ingen åldersgräns direkt och dottern på 6 år sover hos mig en hel del fortfarande, och jag har inget emot det då jag är ensamstående och ändå sover själv. 

Ge dryck ur flaska?
    Beror ju helt och hållet på vad det är för typ av flaska, men runt 2-4 år kanske.

Använda spjälsäng?
    Dottern sov endast på dagarna i sin spjälsäng, så den kändes faktiskt relativt onödig men jag skulle säga att när barnet börjar klättra ut att det kanske är dags att byta säng.

Använda vagn?
    5 år.

Använda blöja?
    4 år.
  • momomo

Ge napp?

Max 12 mån. Napp är för bebisar med stort sugbehov. Sonen ratade napp själv vid 8 mån. (Och jag kommer ihåg att jag använde i fyraårsåldern)

Amma?

2 år

Ammade första i 15 mån, slutade då för att jag var gravid och inte orkade.

Amma offentligt?

1 år, det gör man med bebisar. Sen kan barnet äta en banan om det blir panikhungrigt.

Samsova i samma säng?

Varje natt: 1 år

Om barnet kommer över om det känner sig otryggt mm: i lågstadiet

Ge dryck ur flaska?

Dryck i allmänhet senast 1 år, sen bör pipmugg funka. Kvällsvälling så länge de vill dricka ur flaska.

Använda spjälsäng?

3 år kanske? Så länge de ryms i den, givetvis med bortplockad/sänkt sida när barnet börjar klättra ur.

Använda vagn?

Beror på...

2-3 år för de flesta tror jag, dvs så länge de sover på dagen i vagn.

Min tvååring kan gå ca 3 km på en timme om han vill, men om vi har olika åsikt vart vi ska så måste jag sätta honom i vagn för att få min vilja igenom. Skulle inte ta med honom på stan utan vagn. Han har i princip vuxit ur de vagnar vi har, så snart får han sluta ändå.

I vissa fall kan jag tänka mig att 4-5åringar också behöver åka vagn ibland, t.ex om familjen är utan bil och fixar all transport med vagn/cykel/kollektivtrafik och det ofta blir för långt att gå till vardags, eller om föräldrarna gillar raska långpromenader, ev med hund.

Använda blöja?

Verkar de flesta sluta med runt treårsdagen. Hoppas på att tvååringen slutar i sommar, dvs några månader innan han fyller tre.

• Majsan70
    Hur länge är okej att:

Ge napp?
    - Så kort tid som möjligt pga. tändernas utveckling. 

Amma?
    - Så länge var och en vill. 

Amma offentligt? 

Samsova i samma säng?

Ge dryck ur flaska?
    - Ja va fasen jag dricker ju ur flaska och jag är vuxen. Skämt åsido så är nappflaska ungefär som napp tycker jag. 

Använda spjälsäng?
    - Tills barnet växer ur den på ena eller andra viset. 

Använda vagn?
    - Min maxgräns var två års åldern eftersom jag avskydde att släpa runt på vagn. 

Använda blöja?
    - Helt en mognadsffråga. 

• Olagligvik

Haha, rätt roligt när man hör om nappen.

Jag slutade när jag var 9... Var smart nog att säga "om ni slutar röka så slutar jag med nappen"

• aaasap
    Ge napp? Avvänja vid 2 år

Amma? Så länge barnet vill

Amma offentligt? Så länge barnet vill

Samsova i samma säng? Så länge barnet vill

Ge dryck ur flaska? Avvänja vid 2 år

Använda spjälsäng? Introducera andra alternativ vid 2 år

Använda vagn? Avvänja vid 3 år om inte barnet gör det på eget initiativ

Använda blöja? Avvänja vid 2 år om inte barnet tidigare visat tecken på att h*n vill
  • förrvirrad

Använda napp : Är man gammal nog att be om den är man för gammal. (1-1,5 år)

Amma: Så länge mor och barn vill. För oss ca 11 månader med båda barnen

Amma offentligt: Till 6 månader kändes bra för oss. Då var de så stor att de åt annat när vi var på språng.

Samsova: våra 1 och 3 år sover själv, men kommer vid mardrömmar eller sjukdom osv. De är välkomna så länge de vill!

Dryck i flaska: vid 1,5 gå över till kopp dagtid och nattetid fortfarande flaska för vatten om de blir törstiga (spiller inte så de vaknar "på riktigt")

Spjälsäng: med gavlar till ca 1 år, sen med ena sidan öppen. Vid 2,5 riktig säng.

Vagn: upp till 2 år, sen bara vid påfrestande resor och promenader upp till ca 4.

• förrvirrad

Använda napp : Är man gammal nog att be om den är man för gammal. (1-1,5 år)

Amma: Så länge mor och barn vill. För oss ca 11 månader med båda barnen

Amma offentligt: Till 6 månader kändes bra för oss. Då var de så stor att de åt annat när vi var på språng.

Samsova: våra 1 och 3 år sover själv, men kommer vid mardrömmar eller sjukdom osv. De är välkomna så länge de vill!

Dryck i flaska: vid 1,5 gå över till kopp dagtid och nattetid fortfarande flaska för vatten om de blir törstiga (spiller inte så de vaknar "på riktigt")

Spjälsäng: med gavlar till ca 1 år, sen med ena sidan öppen. Vid 2,5 riktig säng.

Vagn: upp till 2 år, sen bara vid påfrestande resor och promenader upp till ca 4.

Blöja: 2-2,5 år dagtid. Vår slutade med Dag och natt på ddirekt på dagen, men det är så olika.

• ThePointOfItAll

Ge napp?

2 år. 2 av mina 3 har haft napp. Första slutade vid 2,5 och yngsta vid 2 tror jag.

Amma?

2 år. Mina har dock slutat vid mellan 7-10 månader.

Amma offentligt? 

1 år, men jag skulle inte bry mig om jag såg äldre barn ammas ute. Jag har nog aldrig lagt märke till det, alltså kan det inte störa mig nämnvärt.

Samsova i samma säng?

jag sätter gränsen vid daglig samsovning vid 4-5, jag behöver min sömn. Lillan på 3 år sover halva natten med mig, mellan har precis slutat komma efter lite övertalning och äldsta på 10 år sover gärna med mig när syskonen är hos pappa, men bara nån gång ibland när hen behöver extra mys.

Ge dryck ur flaska?

1 år, pipmugg är nog bättre och så småningom mugg/glas

Använda spjälsäng?

1 år, eller tills barnet lärt sig klättra ur. Då har vi bytt till resårmadrass på golvet.

Använda vagn?

3-4 år och sen vid behov.

Använda blöja?

Runt 3 år, längre på natten.

Så här har jag gjort med mina 3, men jag bryr mig inte speciellt mycket om hur andra gör. Kan tycka att napp på 4-5-åringar är lite slappt och onödigt och stör mig ibland på stora barn i vagn på bussen. Jag har själv enbart paraplysulky så jag kan snabbt fälla ihop dotterns vagn om nån annan behöver platsen.

• Bling1975

Det verkar som många svarar utifrån hur de och deras barn har gjort. Det tycker jag är lite konstigt eftersom alla barn är olika och har olika förutsättningar även om man inte har ett funktionshinder. 

För napp, vagn, blöja så reagerar jag om barnet är över 4 år. Givetvis är det önskvärt att sluta lite tidigare men alla barn är olika och när det gäller vagn beror det ju på familjens transportalternativ och avstånd.

Amma och samsova gör man så länge man vill.

Att amma ett barn som är äldre än ca 1,5 år på dagen när man är ute skulle jag reagera på. Jag skulle inte ge välling eller ersättning på dagen i den åldern heller så jag förstår inte behovet. Man kan ge närhet på så många andra sätt.

Spjälsäng tycker jag är ganska onödigt men man bör väl sluta när barnet inte trivs eller kan klättra ur.

Dricka ur flaska. Fram till året på dagen. Till typ 3 på kvällen/tidig morgon men då bara för typ välling. För vatten på natten tills de lär sig att inte spilla. Osäker på ålder.

• Glass

Ge napp?

Tills tänderna börjar bli påverkade

Amma?

så länge båda vill

Amma offentligt? 

så länge båda är bekväma med det

Samsova i samma säng?

Så länge båda vill

Ge dryck ur flaska?
    nappflaska? 

Så länge hen vill

Använda spjälsäng?
    Tills hen kan klättra ur den och riskera att skada sig

Använda vagn?
    Så länge hen vill, bara det inte blir att barnet SKA sitta i vagnen för att föräldern tycker att det är bekvämast

Använda blöja?
    Tills hen är redo att sluta

För enkelhetens skull kan vi säga att det handlar om barn utan särskilda behov.

Vad tycker du och vad baseras ditt svar på?

Baserar mitt svar på att alla inblandade får känna efter vad de trivs med och hur det funkar för dem

• kaffemostern

Baserar mitt svar enbart på personliga åsikter! Hur länge är okej att: Ge napp? Eftersom den är en stor trygghet för många säger jag tills barnet är moget. MEN jag reagerar när jag ser barn äldre än 3 år med napp. Själv hade jag tills jag blev 6 år! Jättelänge! Amma? .min gräns har höjts i takt med att mitt barn blivit äldre Säger 3 år. Amma offentligt? Jag gör det med min 1,5-åring i undantagsfall. Tycker egentligen han är lite stor har jag märkt då jag har skämts när någon har "kommit på oss". Samsova i samma säng? Jag tycker det är så mysigt så jag har ingen gräns där heller. Ge dryck ur flaska? Har ingen egen erfarenhet men reagerar om barm som kan använda glas använder nappflaska. Använda spjälsäng? Tills de rymmer ur den Har ej använt alls till min son dock. Använda vagn? Tills de kan gå bra. Använda blöja? Börja potträna tidigt men utan blöja blir man väl när man lär sig känna själv att man behöver gå på toaletten.

• CCA

Hur länge är okej att:

Ge napp?
    3-4år som tröst och vid sömn. Min egna barn slutade vi 2,5år.

Amma?

fram till 1,5år skulle väl kunna vara okey. Mina slutade självmant vid 11månader och personligen hade jag inte velat fortsätta så mycket längre. 

Amma offentligt? 
    Runt 10 månader borde man ha kommit så långt med alternativ mat att det inte längre ska behöva vara aktuellt att amma offentligt.

Samsova i samma säng?
    Barnets behov som styr. Hos oss sover 3,5 åringen allt som oftast själv. 7,5 åring kan däremot fortfarande ha períoder då hon har behov av att komma. Tex när det haft brandövning och pratat mycket om bränder på skolan så blev hon jätterädd för att sova själv ifall huset skulle brinna ner. Efter att ha fått sovit hos oss i 4-5veckor kände hon sig åter trygg nog att sova i sin egen säng.

Ge dryck ur flaska?

Runt 2-3år. Ser absolut ingen anledning till att ha kvar flaska efter att man sluta med napp. Mina barn har lämnat bort flaskorna samtidigt som de lämnade napparna vid 2,5år men då hade de stått näst intill orörda ett halvår.

Använda spjälsäng?
    Så länge som barnet får plats och sängen inte blir en säkerhetsrisk då barnet klättrar.

Använda vagn?
    4-5år (mot slutet endast vid mycket långa sträckor). Mina har slutat vid 2-2,5år

Använda blöja?
    3-4år. Framför allt gäller det att haka på när barnet själv visar intresse av att sluta. Har många gånger sett att ett barn visar intresse av att vilja sluta men att föräldern inte riktigt "orkar" ta den biten just då. Barnet tröttnar och så kommer föräldrarna på ett halvår/ år senare att nu är det dags för barnet att sluta och så försöker man tvinga fram ngt.

Min yngsta slutade när hon var 2,5år. Min äldsta var egentligen torr innan hon var 2år, men hade kvar blöjan lite längre. Hon började dagis när hon var 2år men vägrade kissa på deras toalett så vi tog tillbaka blöjan ihop om att hon skulle börja kissa. Det var dock resultatlöst och efter några månader plockade vi bort blöjan helt eftersom hon blev lika ledsen när hon råkade kissa i blöjan som de gånger hon råkade kissa ner sig här hemma.

Svar på tråden Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..