Inlägg från: Bling1975 |Visa alla inlägg
  • Bling1975

Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..

Det verkar som många svarar utifrån hur de och deras barn har gjort. Det tycker jag är lite konstigt eftersom alla barn är olika och har olika förutsättningar även om man inte har ett funktionshinder. 

För napp, vagn, blöja så reagerar jag om barnet är över 4 år. Givetvis är det önskvärt att sluta lite tidigare men alla barn är olika och när det gäller vagn beror det ju på familjens transportalternativ och avstånd.

Amma och samsova gör man så länge man vill.

Att amma ett barn som är äldre än ca 1,5 år på dagen när man är ute skulle jag reagera på. Jag skulle inte ge välling eller ersättning på dagen i den åldern heller så jag förstår inte behovet. Man kan ge närhet på så många andra sätt.

Spjälsäng tycker jag är ganska onödigt men man bör väl sluta när barnet inte trivs eller kan klättra ur.

Dricka ur flaska. Fram till året på dagen. Till typ 3 på kvällen/tidig morgon men då bara för typ välling. För vatten på natten tills de lär sig att inte spilla. Osäker på ålder.

Svar på tråden Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..