Inlägg från: momomo |Visa alla inlägg
  • momomo

Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..

Ge napp?

Max 12 mån. Napp är för bebisar med stort sugbehov. Sonen ratade napp själv vid 8 mån. (Och jag kommer ihåg att jag använde i fyraårsåldern)

Amma?

2 år

Ammade första i 15 mån, slutade då för att jag var gravid och inte orkade.

Amma offentligt?

1 år, det gör man med bebisar. Sen kan barnet äta en banan om det blir panikhungrigt.

Samsova i samma säng?

Varje natt: 1 år

Om barnet kommer över om det känner sig otryggt mm: i lågstadiet

Ge dryck ur flaska?

Dryck i allmänhet senast 1 år, sen bör pipmugg funka. Kvällsvälling så länge de vill dricka ur flaska.

Använda spjälsäng?

3 år kanske? Så länge de ryms i den, givetvis med bortplockad/sänkt sida när barnet börjar klättra ur.

Använda vagn?

Beror på...

2-3 år för de flesta tror jag, dvs så länge de sover på dagen i vagn.

Min tvååring kan gå ca 3 km på en timme om han vill, men om vi har olika åsikt vart vi ska så måste jag sätta honom i vagn för att få min vilja igenom. Skulle inte ta med honom på stan utan vagn. Han har i princip vuxit ur de vagnar vi har, så snart får han sluta ändå.

I vissa fall kan jag tänka mig att 4-5åringar också behöver åka vagn ibland, t.ex om familjen är utan bil och fixar all transport med vagn/cykel/kollektivtrafik och det ofta blir för långt att gå till vardags, eller om föräldrarna gillar raska långpromenader, ev med hund.

Använda blöja?

Verkar de flesta sluta med runt treårsdagen. Hoppas på att tvååringen slutar i sommar, dvs några månader innan han fyller tre.

Svar på tråden Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..