• MalinEddie

Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..

Jag startade en tråd om långtidsamning av barn i 4-7 år åldern för att någonstans försöka förstå varför man ammar så gamla barn och annat som för många är kopplat till späda barn eller yngre barn än så kom upp som samsovning och nappar t.ex. Därför blev jag nyfiken på om det skiljer sig i hur vi ser på vissa saker och hur vi då motiverar det. Har det enbart med vår personliga känsla och vår syn på föräldraskap att göra eller kanske våra egna barn eller har vi faktiskt något att visa på att det ena är bättre än det andra också långt upp i åldrarna?

Jag ser hela tiden trådar på FL där någon undrar "hur länge är okej att.." så nu tänkte jag skapa min första.

Hur länge är okej att:

Ge napp?

Amma?

Amma offentligt? 

Samsova i samma säng?

Ge dryck ur flaska?

Använda spjälsäng?

Använda vagn?

Använda blöja?

För enkelhetens skull kan vi säga att det handlar om barn utan särskilda behov.

Vad tycker du och vad baseras ditt svar på?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..
  • Flickan och kråkan
    Hur länge är okej att:

Ge napp?
    Jag har lite svårt att svara på den frågan. Vi har inte haft napp till något av våra barn och tycker generellt att det är en märklig pryl. Svarar som lövet2: För riktigt små barn som annars inte kan få sugbehovet tillfredsställt. Å andra sidan hade jag själv napp länge. Var fem när jag la undan den. Har blivit folk av mig med så vitt jag vet

Amma?
    För egen del känns 2 år som längst för mig. Har dock inget emot att andra ammar längre, men efter 3 år så känns barnet för mig stort för amning.

Amma offentligt?
    Av egen erfarenhet så har jag börjat uppleva offentlig amning jobbig runt året.....trist nog. 2 år tycker jag nog.

Samsova i samma säng?
    Har ingen åldersgräns på det. 

Ge dryck ur flaska?
    För ersättning eller urpumpad bröstmjölk. Annars förstår jag inte vad man ska ha nappflaska till.

Använda spjälsäng?
    Totalt onödig pryl, men fungerar väl att använda som säng om man vill så länge barnet trivs i den antar jag.

Använda vagn?
    3 år

Använda blöja?
    Dagtid: 3 år

Vad baseras ditt svar på?
    Enbart egna högst subjektiva åsikter. 
  • Zayco
    Använda spjälsäng?

Använda vagn?

Använda blöja?

För enkelhetens skull kan vi säga att det handlar om barn utan särskilda behov.

Vad tycker du och vad baseras ditt svar på?
    Jag skulle nog tänka mig att ha kvar nappen i 1 eller högst 2 år. Min tös är 2 månader och behöver sin napp. När hon vill snutta så blir hon arg när det kommer mjölk ur bröstet, så då är det bara nappen som funkar i princip. Ett bra sätt att få tröst och snutt för henne.

Nu skriver jag bara hur Jag kommer göra, jag kommer nog amma 1-2 år. Jag tycker egentligen det är OK att amma så länge både mor och barn trivs, men jag själv känner att det är dags att sluta vid 1-2 för mig.

Amma offentligt är alltid okej i alla sammanhang, alla ställen och hur länge man själv behagar. 

Jag har alltid trott att jag inte kommer samsova när jag får barn, men så blev det inte alls. Har en bebis som absolut inte tycker om att ligga själv, och så är det väldigt praktiskt att samsova när man ammar och ha koll på bebisen, och sen är det så himla mysigt också. Så samsova.. Hur länge som helst! Jag sov nog med mina päron tills jag var 7 eller nåt. Men jag kommer nog samsova tills jag slutar amma. Så alltså två år eller något för min del. 

Flaskmata tycker jag man bör vänta med tills amningen är etablerad. Det gjorde jag, ifall man har planer på att amma i alla fall. Annars tycker jag heller inte att dryck i flaska är nödvändigt (?) 

Oj lite svårt det där med spjälsäng.. Min har ju aldrig används eftersom min 2 mån bebis inte vill ligga i den. Men från födsel kan det ju användas. Tycker jag.  Jag kommer använda min när bebis tillåter det.

Jag tycker man kan ha vagnen tills man är runt 3 år. Man har ju faktiskt ben att gå med!  

Vet inte hur länge man ''brukar'' ha blöja, men tills 2-3 år? 

Mina svar baseras på mina egna erfarenheter och mina egna åsikter. Som jag har gjort med mitt barn, sett på jobbet (förskola) och familj/vänner med barn. Men dessa svar är nog endast från min egna erfarenhet med min dotter.
  • 3bairns
    Ge napp?
    Inte längre än till 3års åldern eftersom tänderna (de permanenta) riskerar att påverkas. Gick av sig själv innan det för äldsta och yngsta men mellantjejen hade svårt att sluta. Själv sög jag på tummen upp i 6års åldern och har haft alla möjliga tandställningar (säkert inte bara pga tummen men den hjälpte nog inte).

Amma?
    Upp till 3 år skulle jag säga. Fast när jag fick första tyckte jag att det var alldeles för länge. Själv bestämde jag mig för att amma i 9månader. Tyvärr bestämde sig barnet för att bara amma i 7 månader. Tredje barnet ammade längst (upp till 1år) men de har alla själva velat sluta innan jag ville.

Amma offentligt? 
    Skulle säga kanske 1,5 år av respekt för att många verkar ha svårt för amning av äldre barn. De som har svårt för amning av bebisar (som inte kan äta annat) har jag mindre respekt för uppenbarligen.

Samsova i samma säng?
    Det beror på hur bra barn och förälder sover. Skulle ett barn över 6år vilja sova varje natt med föräldrarna skulle jag nog undra lite varför. Själv sover jag och mina barn ruggigt dåligt tillsammans nu vilket slutar i att vi är sura och arga dagen efter så de får komma om de drömt en mardröm såklart men inte varje natt. Minstingen har gått från att bara sova med hudkontakt med mig (kände sig övergiven i sängen kloss an min) till att tycka att jag är ivägen.

Ge dryck ur flaska?
    Samma som napp. Högst till 3år pga tänderna.  

Använda spjälsäng?
    Max tre år men såklart kortare om de klättrar ur och beroende på sängen och barnets storlek. Måste ju kunna sova gott och säkert.

Använda vagn?
    Jag tycker att man ska börja gå när man är 2år men såklart orkar man ju inte så långt. Så gradvis upp till 5års åldern beroende på hur långt man ska och vid vilken tid. Blir ganska trött på supersportiga mammor som går med 4-5åring i vagn så att de kan gå fort för att hålla sig i form samtidigt som barnet inte får in vanan att gå.

Använda blöja? 
    Det beror ju på när barnet är redo för det men jag gillar inte metoden som en del föräldrar kör att barnet ska ge första signalen utan att veta vad som finns för alternativ till blöjan. Som förälder bör man börja visa och uppmuntra alternativ från kanske 1års ålder. Tex prata om att man själv går på toa, ta med barnet på toa, låta det vara naket och påpeka vad som händer etc. Nattetid är såklart annorlunda än dag också. 

Jag svarar utifrån egna erfarenheter och åsikter och tänker på barn utan särskilda behov.
    Det jag tycker är viktigt är att man utgår från barnets bästa (livslångt, inte bara vad barnet vill för stunden) och anpassar sig efter det. Man ska såklart inte skapa konflikter eller bestämma bara för att, men det finns en hel del föräldrar som låter bli att ta konflikter för att de inte vill. Dvs gör det lätt för sig själv och utgår ifrån sig själv och inte barnet.
  • LillGris

Jag säger runt 3 år på allt förutom

Samsovning som kan få pågå så länge alla sover gott och trivs med det!

• castafiore

Allt är ju relativt och jag kan ju inte avgöra vad som passar bäst i en annan familj. Men för min del ser det ut såhär:

Hur länge är okej att:

Ge napp? 3 år vid sömn.

Amma? tills barnet är nöjt.

Amma offentligt? två år.

Samsova i samma säng? finns inget bäst föredatum där.

Ge dryck ur flaska? (med nappflaska? ett år

Använda spjälsäng? tills barnet växer ur den.

Använda vagn? 3 år.

Använda blöja? ca 3 år

• yoshimi

Enbart vad jag själv tycker:

Ge napp?

Bra att sluta vid 2-3 år, tidigare om man kan. Sonen slutade med napp när han var 2,5 utan problem.

Amma?

Uppåt 2 år kanske, själv slutade jag när sonen slutade äta på natten vid ungefär 9 månader.

Amma offentligt?

Så länge man känner sig bekväm med det.

Samsova i samma säng?

Så länge alla sover bra, både jag och sonen "tankar trygghet" på nätterna.

Ge dryck ur flaska?

Ingen direkt åsikt.

Använda spjälsäng?

Så länge ungen får plats?

Använda vagn?

4-5 år beroende på omständigheterna. Går man dagligen längre sträckor är vagn bra annars bör barn gå. Vi slutade med vagn vid 3,5 år.

Använda blöja?

3-4 år.

• castafiore
    castafiore skrev 2013-10-26 13:56:45 följande:
    Allt är ju relativt och jag kan ju inte avgöra vad som passar bäst i en annan familj. Men för min del ser det ut såhär:

Hur länge är okej att:

Ge napp? 3 år vid sömn.

Amma? tills barnet är nöjt.

Amma offentligt? två år.

Samsova i samma säng? finns inget bäst föredatum där.

Ge dryck ur flaska? (med nappflaska? ett år

Använda spjälsäng? tills barnet växer ur den.

Använda vagn? 3 år.

Använda blöja? ca 3 år
    En parentes på amma: TIlls barnet är nöjt eller mamman inte orkar mer och det går ut över... jag vet inte? Livet?
  • EllisBell

Intressant är det är så olika. Vi har tagit bort /slutat med blöja vid senast två år och jag tycker inte att spjälsäng bör användas på barn som kan gå eftersom det då blir som en bur. Däremot anser jag att amning och samsovning är ok så länge barnet vill/behöver. Ser att andra slänger ungen ur sängen och tar bort bröstet tidigt men låter napp och blöja vara kvar....där ser man.

• FruTrött
    Hur länge är okej att:

Ge napp?
    2-3 år. Endast vid vila när barnen passerat spädbarnsstadiet.

Amma?
    Så länge barn och mor känner sig bekväma är det ok och inget jag lägger mig i. Min egen gräns för dagamning går nog runt året.

Amma offentligt?
    Ok tills barnet är stort nog att märka av omgivningens eventuella reaktioner.

Samsova i samma säng?
    Så länge alla samsover frivilligt ser jag ingen åldersgräns för det.

Ge dryck ur flaska?
    Flaska med napp tycker jag att man ger bebisar. Därefter kan man använda pipflaska eller pipmugg tills barnet är stort nog att hantera en vanlig mugg.

Använda spjälsäng?
    Tills barnet börjar klättra ur. (Utan sida tills barnet vuxit ur den)

Använda vagn?
    3 år

Använda blöja?
    2-3 år
  • keron
    EllisBell skrev 2013-10-26 21:24:05 följande:
    Intressant är det är så olika. Vi har tagit bort /slutat med blöja vid senast två år och jag tycker inte att spjälsäng bör användas på barn som kan gå eftersom det då blir som en bur. Däremot anser jag att amning och samsovning är ok så länge barnet vill/behöver. Ser att andra slänger ungen ur sängen och tar bort bröstet tidigt men låter napp och blöja vara kvar....där ser man.
Svar på tråden Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..