Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..
Ge napp?
2 år. 2 av mina 3 har haft napp. Första slutade vid 2,5 och yngsta vid 2 tror jag.
Amma?
2 år. Mina har dock slutat vid mellan 7-10 månader.
Amma offentligt?
1 år, men jag skulle inte bry mig om jag såg äldre barn ammas ute. Jag har nog aldrig lagt märke till det, alltså kan det inte störa mig nämnvärt.
Samsova i samma säng?
jag sätter gränsen vid daglig samsovning vid 4-5, jag behöver min sömn. Lillan på 3 år sover halva natten med mig, mellan har precis slutat komma efter lite övertalning och äldsta på 10 år sover gärna med mig när syskonen är hos pappa, men bara nån gång ibland när hen behöver extra mys.
Ge dryck ur flaska?
1 år, pipmugg är nog bättre och så småningom mugg/glas
Använda spjälsäng?
1 år, eller tills barnet lärt sig klättra ur. Då har vi bytt till resårmadrass på golvet.
Använda vagn?
3-4 år och sen vid behov.
Använda blöja?
Runt 3 år, längre på natten.
Så här har jag gjort med mina 3, men jag bryr mig inte speciellt mycket om hur andra gör. Kan tycka att napp på 4-5-åringar är lite slappt och onödigt och stör mig ibland på stora barn i vagn på bussen. Jag har själv enbart paraplysulky så jag kan snabbt fälla ihop dotterns vagn om nån annan behöver platsen.