Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..
Hur länge är okej att:
Ge napp?
Till runt 2 års åldern skulle jag säga. Napp kan senare annars påverka både tal och kommande tänder.
Våra egna barn har dock aldrig haft napp.
Amma?
Så länge barn och mor vill.
Min personliga gräns för hur länge jag skulle kunna tänka mig amma går väl nånstans runt 4-5 års åldern kanske. Vet inte riktigt, iom att gränsen flyttas uppåt varje gång jag tänker på det :P
Amma offentligt?
Så länge barn och mor känner sig bekväma med det.
Ammar vår 16 månaders "offentligt" än så länge. Ammade de äldre syskonen också "offentligt" så länge de ammades (upp till 2 års åldern).
Samsova i samma säng?
Just samsovning ser jag inget skäl till att nånsin avvänja barn från. Men tror inte att de som tonåringar längre vill sova mellan mamma och pappa :P
Ge dryck ur flaska?
Har aldrig gett flaska till våra barn, men skulle väl då säga runt 2 års åldern där med, som med napp. Kanske upp till 3 års åldern.
Använda spjälsäng?
Har aldrig haft spjälsäng till våra barn, men förslagsvis när de börjar klättra ur den är det kanske dags att skaffa en "riktig" säng
Använda vagn?
3-3.5 år gamla har våra barn varit när vi ställt undan vagnen permanent.
Använda blöja?
Senast vid 3 års åldern brukar väl de flesta barn bli torra. Åtminstone nattetid. Våra barn har blivit dagtorra runt 2,5 års åldern.
Vad tycker du och vad baseras ditt svar på?
Mina egna värderingar och egna erfarenheter av våra egna barn.