Hur länge är det okej att använda napp, låta barnet dricka ur nappflaska, amma, sova hos föräldrar i samma säng..
Hur länge är okej att:
Ge napp?
Tills barnet är 3-4 år. Mina två som sugit på napp slutade när de var fyra år för då kunde man prata om det, min yngsta är 3,1/2 år och jag kommer vänta tills han blir fyra just för att 3 års åldern är just en trots ålder och då ska man inte krångla för mycket.
Amma?
När både mamma och barn vill sluta är det dags att sluta. Vissa barn måste man lämna bort för att det ska funka.
Amma offentligt?
Det gör man med spädbarn upp till 8-9 månader.
Samsova i samma säng?
Det blir inga barn för stora för. Även om de kan sova i egna sängar ska man aldrig neka dom att sova hos en just för tryggheten. De blir starkare individer om man inte nekar dom.
Ge dryck ur flaska?
Nappflaska är väl lika länge som med napp. Sedan är ju välling alt ersättning otrolig nyttigt och är egentligen dumt att ersätta med frukost. Man kan däremot komplettera vällingen med en smörgås. Och när de är runt fyra kan man ge det i kopp.
Använda spjälsäng?
Spjälsängen kan man använda väldigt länge idag då på de flesta fabrikat kan man ta bort ena långsidan.
Använda vagn?
Fyra, fem års åldern. Men det är ju individuellt.
Använda blöja? När barnet själv vill sluta. Det finns barn som både slutar kissa och bajsa när föräldrarna tar av blöjan och barnet får svåra njurproblem samt förstoppning.
Vad tycker du och vad baseras ditt svar på? Både egen erfarenhet av mina egna fem barn samt genom erfarenhet att jobba på förskola.
Alla barn är individer och ska behandlas som den individ de är.