• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Jenkis
    Frk Röd skrev 2014-01-18 12:19:15 följande:
    Hur har ni gjort med kaffe inför ET och under ruvningstid? Om ni har avstått helt, när slutade ni då? Jag är ingen storkonsument av kaffe men det kan bli 3 koppar om dagen. Vid min första behandling (där jag inte blev gravid) så drack jag som vanligt fram till ET, men under ruvningstid skulle jag dra ner till max 1 kopp om dagen sa min koordinator.
    De har inte sagt något till mig om kaffe, men jag håller mig till max två koppar per dag som vanligt. Vissa dagar blir det inget kaffe alls och någon dag i månaden två koppar. En kopp kaffe för mig är 50 % kaffe och 50 % mjölk en vanlig standardmugg (kaffe/temugg).
  • Irma01

Frk Röd, jag har inte dragit ner inför ET och dricker i vanliga fall allt mellan 2-3 dubbel espresso (svart) om dagen. Lite mindre på helgerna.
    Nu har jag dock bytt den tredje kopp till grön te i stället...
    Verkar inte ha spelat någon stor roll, men det kanske är lika bra att dra ner inför ET om du känner att det påverkar.

Lycka till!

• Smurfan2

Det finns en liten dokumenterad ökad risk för missfall om man dricker kaffe vid graviditet. Naturligtvis kan de allra flesta dricka kaffe utan något som helst problem men personligen väljer jag bort kaffe och annat koffein, även grönt te, några dagar före insättning och hela tiden därefter. Om man får missfall vill jag veta att det inte på något sätt kan ha påverkats av min livsstil så att jag aldrig kan anklaga mig själv. Jag dricker rooibos istället eller koffeinfritt kaffe (dock finns det tydligen miljögifter i koffeinfritt kaffe läste jag någonstans).

• Smurfan2

Och om man ska sluta med kaffe är mitt tips att fasa ut det under några dagar, annars kan man få väldigt ont i huvudet och bli surare än sur...

• Frk Röd

Får jag en kopp kaffe på morgonen så klarar jag mig resten av dagen. Får sån fruktansvärd huvudvärk om jag avstår från morgonkaffet. Jag hoppas att inte den enda koppen kaffe om dagen ska påverka min möjlighet att bli gravid.

• TyckOmMig

Jag tror inte direkt på att kaffe är orsaken till att inte lyckas...
    Har själv många egna barn och nyligen lyckats få tvillingflickor i nov-13 genom ED.
    Jag dricker 2-3 koppar kaffe med mjölk dagligen!

• isisisis
    TyckOmMig skrev 2014-01-18 17:59:21 följande:
    Jag tror inte direkt på att kaffe är orsaken till att inte lyckas...
    Har själv många egna barn och nyligen lyckats få tvillingflickor i nov-13 genom ED.
    Jag dricker 2-3 koppar kaffe med mjölk dagligen!
    Man brukar få råd på klinikerna att minska mängden kaffe så mycket man bara kan.Helst avstå.
    Men kan man inte avstå,så kan man ju försöka minska iaf.
    Onödigt att riskera något alls när man lägger så mycket tid ,energi och framförallt pengar tycker jag.
  • Smurfan2

Har aldrig hört att det skulle vara svårare att bli gravid om man dricker kaffe (om man inte dricker kopiösa mängder förstås) utan det är själva missfallsrisken som ökar. Dock är den risken mycket liten. Såvitt jag vet går den rekommenderade dosen kaffe vid graviditet vid tre koppar (och då är det alltså vanliga kaffekoppar) och detta gäller alla gravida. Inget som säger att man med automatik får missfall om man dricker 10 koppar om dagen, men jag själv dricker inte koffein vid graviditet eller möjlighet till graviditet. Sen om man känner att man mår bättre av en kopp på morgonen och vet att man inte skulle anklaga sig själv och tro att det hade med kaffet att göra om något hände så är det naturligtvis bara att dricka på.

Själv har jag alltid tagit mig ett glas vin vid kvällen för insättning, det finns säkert de som har synpunkter på detta men jag har hört att det ökar blodgenomströmningen i livmodern (eller något sådant) och kan hjälpa embryot att fästa. Dessutom finns det så vitt jag vet ingen risk för embryot eftersom det ännu inte tar upp någon näring från moderns kropp. Det är något som jag vet att jag aldrig skulle anklaga mig själv för om jag fick missfall, så alla får naturligtvis välja det som man själv kan känna att man kan leva med. 

• Redan47
    Smurfan2 skrev 2014-01-18 16:01:19 följande:

Det finns en liten dokumenterad ökad risk för missfall om man dricker kaffe vid graviditet. Naturligtvis kan de allra flesta dricka kaffe utan något som helst problem men personligen väljer jag bort kaffe och annat koffein, även grönt te, några dagar före insättning och hela tiden därefter. Om man får missfall vill jag veta att det inte på något sätt kan ha påverkats av min livsstil så att jag aldrig kan anklaga mig själv. Jag dricker rooibos istället eller koffeinfritt kaffe (dock finns det tydligen miljögifter i koffeinfritt kaffe läste jag någonstans).

Jag resonerar precis så. Jag dricker ingen alkohol, koffein. Försöker dra ner på så mycket " gifter " även före hormonbehandling och under tiden ich efter ET . Det blir stor belastning ändå för levern, kroppen med mediciner som är nödvändiga. Äter ocå tillskott av kalcium / magnesium. Selen, d-vitamin. Utöver omega, folsyra complex. Mycket frukt grönt, minus socker och minimalt m mjölk produkter , en del av sk detox före.
  • isisisis

Då tror jag du ska läsa på lite mer Smurfan 2 gällande kaffe.
    Ett glas vin är däremot mindre skadligt just i det skedet.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014