• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Jenkis

Tack för tummarna och glada tillrop!

Hoppas att ni andra som väntar kommer igång snart. All denna väntan och all denna ovisshet. Suck!

Men som sagt, just nu går det framåt. En sak i taget...

Det allra tråkigaste är ju att vänta på behandling...

Själva behandlingen är ju ok såklart, men nervöst för hur kroppen, donatorn, den andra mottagaren, simmarna och embryona reagerar. Den där tajmingen och tidspressen (först händer ingenting, ingenting, ingenting (när man köar). Sen händer allt på en gång och bråttom kan det bli).

Ruvningen sägs vara det som är jobbigast. Mja säger jag. Det jobbigaste är väl att man tror sig ha symptom och alla symptom eller bristen av symptom kan alla vara symptom... Om man dessutom får blödningar vet man ju varken ut eller in. För då vill man ju verkligen testa och hur tidigt kan man testa o.s.v. Lyxproblem såklart

Alla faser har helt klart sina jobbiga stunder helt enkelt.

• Jenkis

Förresten Jojjo!

Har Örebro pratat något om mottagarpar ett och två? Det var något som jag aldrig hört talas om innan. Vet du hur de resonerar (vem som blir ett resp. 2?)

Någon annan som vet?

• Irma01

Jenkis,

På Huddinge funkar det så att det par som har väntat längst av de två blir mottagare 1.

Om mottagarparet 2 inte får några ägg blir den automatisk mottagarparet 1 nästa gång. Iaf var det så för oss, och om jag kommer ihåg rätt går alla ägg till mottagarparet 1 om det är mindre än tio ägg.

Vet dock ej hur det fungerar i andra landsting.

Och ja, väntan är väl värst....men snart så ska du se!

Kram

• Jojjo77
    Jenkis skrev 2014-01-11 21:39:47 följande:
    Förresten Jojjo!

Har Örebro pratat något om mottagarpar ett och två? Det var något som jag aldrig hört talas om innan. Vet du hur de resonerar (vem som blir ett resp. 2?)

Någon annan som vet?
    Vad kul att du är på g Jenkis! Lycka till nu! Jag, usch, det du skriver om, alla faser, alla tankar, all väntan. Blä. Men, nu får det vara över för dig och alla andra, nu SKA det gå  

Ja, här gäller par 1 och par 2. Hur detta urval görs vet jag inte exakt, men jag tror att de helt enkelt följer kön. Har man tur står man direkt efter de två par som fått ägg och blir då mottagarpar 1. Blir man par nr 2 så är det ju bara att hoppas att äggen räcker till, så att man inte hormonbehandlas i onödan... men så kan det ju bli. Får donatorn 8 ägg eller fler delas dessa lika mellan par 1 och 2. Får donatorn färre än 8 ägg så går dessa till par nr 1. All denna information fick vi under vårt första samtal med läkaren, då vi kom in på att ÄD var vår sista chans. En donator får ge ägg till totalt 6 par, sen får hon inte donera till fler. 
  • Jojjo77
    Jenkis skrev 2014-01-11 21:39:47 följande:
    Förresten Jojjo!

Någon annan som vet?
    Ja just det. Blir man mottagarpar 2 första gången och det visar sig att äggen inte räcker till par nr 2, så blir man par nr 1 vid när nästa donator är redo.
  • Jojjo77
    Irma01 skrev 2014-01-12 00:09:05 följande:
    Jenkis,

På Huddinge funkar det så att det par som har väntat längst av de två blir mottagare 1.

Om mottagarparet 2 inte får några ägg blir den automatisk mottagarparet 1 nästa gång. Iaf var det så för oss, och om jag kommer ihåg rätt går alla ägg till mottagarparet 1 om det är mindre än tio ägg.

Vet dock ej hur det fungerar i andra landsting.

Och ja, väntan är väl värst....men snart så ska du se!

Kram
    Visst är det konstigt att det kan vara så många olika regler kring allt!? 8 ägg gäller i Örebro. Väldigt konstigt och orättvist.
  • villsågärna38

Vi var mottagarpar 2 en gång och fick då inga ägg. Nedreglerad och mådde skit 4 veckor i onödan. Hade nästan glömt det... Sen var vi par nr 1 resten av gångerna. Räknar man den beh också tog det sju ÄD (ET och FET) för oss att få dottern så ge inte upp vänner!! Även om jag så klart hoppas att inte nån av er ska behöva försöka så länge. Lycka till nu Jenkis och hoppas du snart hör nåt från kliniken Jojjo!! Fortsatt trevlig helg Kram

• Redan47

Jag blir rörd att höra era historier, så mycket tålamod, känner en större ödmjukhet för mina 2 misslyckade försök. Som redan har 2 vuxna barn. Men jag vill så gärna , sedan länge ha fler....

Kram och tack!

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014