• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Frk Röd

Villsågärna38: tack för ditt svar. Ja, jag får blodförtunnande också, i något högre dos än vid första behandlingen. Denna gång ska jag ha klexane, förra gången var det innohep. Vad fick du, och när började du? Även blodförtunnande ska jag börja med vid ET, har läst i andra trådar att vissa har börjat på eget bevåg några dagar innan transfer för att livmodern ska bara i bästa form vid överförandet av embryot.

• Helisa

Vilken lycka att höra läkaren säga "Det här ser ju jättefint ut".

Pyret är 10 mm och hjärtat pickar! Hjärta
    Jag var inställd på att gå dit själv. Positivt att min man ville följa med. Det känns bra att vi har hört och sett samma information och härligt att jubla tillsammans!
    Läkaren sa att det är 25% risk för missfall före v 12, men har man sett att hjärtat slår så är risken 10%. Sedan finns det såklart mängder med komplikationer som kan inträffa men det kändes hoppfullt att höra och just nu vill jag glädjas åt vår stora framgång.
    Jag har tidigare fått veta att kombinationen av 47 år, äggdonation och tidigare blodpropp gör att jag ska höra till specialmödravården.
    Nu lät det inte lika självklart. Men efter en stunds samtal blev det så att hon skickar remiss till specialmödravården på Östra sjukhuset i Göteborg och så får de ta ställning till om jag ska dit eller inte. Det skulle kännas tryggt att höra dit även om det skulle vara mer praktiskt att gå på hemmaplan.
    Tack för lyckönskningar!
    Underbart med ett VUL som inte handlade om myom eller tjockleken på slemhinnan, utan om att ett pyttelitet hjärta slår.
  • NinaCamilla

Frk Röd: Jaga har fått både innan och efter ET prednisolon. Nuvarande klinik vill att jag påbörjar det tidigare och ökar några dagar vid insättning. Jag vet inte hur mycket än men det brukar vara 10 mg i början och öka till 20 mg. Jag har problem men gyn här. Gärna inboxa en gyn i Sthlm som gör UL för ÄD. Helst någon som inte kostar 2000 spänn.

• villsågärna38
    Frk Röd skrev 2014-01-09 20:04:40 följande:
    Villsågärna38: tack för ditt svar. Ja, jag får blodförtunnande också, i något högre dos än vid första behandlingen. Denna gång ska jag ha klexane, förra gången var det innohep. Vad fick du, och när började du? Även blodförtunnande ska jag börja med vid ET, har läst i andra trådar att vissa har börjat på eget bevåg några dagar innan transfer för att livmodern ska bara i bästa form vid överförandet av embryot.

Jag har kört Innohep. Börjat samtidigt som med progesteronet dvs två dagar innan ET. Vet inte om det gör nån skillnad. Det tar ju ändå några dagar innan embryot fäster men vet flera som fått det ordinerat så och min svenska gyn tyckte också att jag skulle börja då så därför gjorde jag det. Sen tog jag två kapslar omega 3 per dag. Inte mer eftersom det också är blodförtunnande. Tog även 75 mg Trombyl per dag. Började samma dag som Innohepen. Kram
  • villsågärna38
    Helisa skrev 2014-01-09 20:24:38 följande:
    Vilken lycka att höra läkaren säga "Det här ser ju jättefint ut".
    Pyret är 10 mm och hjärtat pickar! 
    Jag var inställd på att gå dit själv. Positivt att min man ville följa med. Det känns bra att vi har hört och sett samma information och härligt att jubla tillsammans!
    Läkaren sa att det är 25% risk för missfall före v 12, men har man sett att hjärtat slår så är risken 10%. Sedan finns det såklart mängder med komplikationer som kan inträffa men det kändes hoppfullt att höra och just nu vill jag glädjas åt vår stora framgång.
    Jag har tidigare fått veta att kombinationen av 47 år, äggdonation och tidigare blodpropp gör att jag ska höra till specialmödravården.
    Nu lät det inte lika självklart. Men efter en stunds samtal blev det så att hon skickar remiss till specialmödravården på Östra sjukhuset i Göteborg och så får de ta ställning till om jag ska dit eller inte. Det skulle kännas tryggt att höra dit även om det skulle vara mer praktiskt att gå på hemmaplan.
    Tack för lyckönskningar!
    Underbart med ett VUL som inte handlade om myom eller tjockleken på slemhinnan, utan om att ett pyttelitet hjärta slår.

Oh grattis Helisa!! Va roligt Håller tummarna nu för er! Kram
  • villsågärna38
    villsågärna38 skrev 2014-01-09 20:28:56 följande:
    Jag har kört Innohep. Börjat samtidigt som med progesteronet dvs två dagar innan ET. Vet inte om det gör nån skillnad. Det tar ju ändå några dagar innan embryot fäster men vet flera som fått det ordinerat så och min svenska gyn tyckte också att jag skulle börja då så därför gjorde jag det. Sen tog jag två kapslar omega 3 per dag. Inte mer eftersom det också är blodförtunnande. Tog även 75 mg Trombyl per dag. Började samma dag som Innohepen. Kram

Min privata gyn skulle det stå
  • NinaCamilla

Helisa: Grattis och njut av nu tiden även om det finns risker men ett tickande hjärta... Så härligt! Lycka till.

• Redan47

Helisa, säger det här också, underbart stort grattis tillHjärta!!!!! Den känslan kan jag tänka mig är det som gör en del av våran resa värd- första utdelngen! Jag tror det är jätte viktigt att inkludera våra män i denna resa. Jag känner det idag iallafall- och kommer verkligen storsatsa på att vi är två genom detta! kram tiller båda!

• Frk Röd

Villsågärna38: Jag kommer också börja med klexane minst ett par dagar innan ET oavsett om min klinik vill det eller ej. Jag har ju sprutorna så det är bara att köra. Likadant kommer jag göra med prednisolonen. Ska bara få min svenska gyn och skriva ut den först. Man får va sin egen doktor, det brukar bli bäst då:)

NinaCamilla: kan du skriva och berätta om vilka doser du ska ta när du fått information om det? När kör du igång?

Helisa: Stort grattis, det måste kännas underbart.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014