• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Marianne76

Hej

Skall snart genomföra mitt första ultraljud inför äggdonation. Vad skall jag särskilt ha koll på så att jag inte missar något?

Tack på förhand.

Mvh

M

• NinaCamilla

Jenkis: Lycka till nu..spännande.

Frk Röd: Jag har inte fått välja och visste inte heller i första gångerna att det var möjligt med 5-dgr embryo. Få embryos klarar till 5-dgr och de sätter inte in, iaf Finland flera än en åt gången.

Marianne: På mina UL kollade de att min slemhinna blev tjock och var 3-siktad. Om du är nedreglerad, brukar de titta på att man har inga egna follikal som kan störa.

Hoppas att Grekland hör av sig och vi kan påbörja processen. Jag börjar bli otålig här Nytt år och nya tag. 

• Jenkis
    Frk Röd skrev 2014-01-03 13:41:56 följande:
    Jag undrar om ni själva har fått bestämma om de ska sätta in 2/3- dagars embryo eller långtidsodlade? Vid min första behandling så sattes det in 3-dagars embryo men vid min andra behandling så erbjuder de mig att göra en dubbel-transfer, d v s, en insättning med ett 2/3-dagars och ett par dagar senare insättning av ett 5-dagars. Är det någon av er som har erfarenhet av detta?
    I Sverige får man inte välja alls skulle jag tro De kör först och främst på tvådagars och ett embryo.
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-01-03 13:56:35 följande:
    Jenkis: Lycka till nu..spännande.

Frk Röd: Jag har inte fått välja och visste inte heller i första gångerna att det var möjligt med 5-dgr embryo. Få embryos klarar till 5-dgr och de sätter inte in, iaf Finland flera än en åt gången.

Marianne: På mina UL kollade de att min slemhinna blev tjock och var 3-siktad. Om du är nedreglerad, brukar de titta på att man har inga egna follikal som kan störa.

Hoppas att Grekland hör av sig och vi kan påbörja processen. Jag börjar bli otålig här Nytt år och nya tag. 
    Tack! Förstår att du är otålig...

Marianne: Nedreglerings-UL kollar de så att slemhinnan är tunn och att det inte finns några cystor på äggstockarna. Vid slemhinnekoll inför insättning brukar de mäta slemhinnan i millimeter och kolla så att den är treskiktad.
  • Frk Röd
    Marianne76 skrev 2014-01-03 13:42:24 följande:
    Hej

Skall snart genomföra mitt första ultraljud inför äggdonation. Vad skall jag särskilt ha koll på så att jag inte missar något?

Tack på förhand.

Mvh

M
    Det här ville min klinik att min svenska gyn skulle kolla. Är på engelska men jag hoppas det ska gå bra :)

Uterine position

Uterus morphology

Presence of fibroids or polyps

Thickness and morphology of the endometrium

Size and morphology of the ovaries

Number and size of follicles

Presence of ovarian cysts

Presence of free fluid in the pouch of douglas

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-01-03 12:24:59 följande:

Oh va kul!! Det närmar sig. Nu jäklar!! Håller tummarna! Kram
    Tack för tummarna!

Hoppas at jag svarar bra på medicinen och att jag klarar mig bra från biv som jag gjorde förra gången Antar att varje beh är som varje graviditet. Att det kan skilja sig hur man mår från gång till gång...
  • Frk Röd

NinaCamilla: Jag gör också mina behandlingar i Grekland. Vilken klinik är du på? Jag är på Embio Medical Center. Vid min första behandling fick inte jag heller välja utan de sa bara att det var 3-dagars. men nu inför andra så frågade jag om det var möjligt att få långtidsodla och det gick tydligen bra.

• Irma01

Hej på er,

Först vill jag önska er alla som är i gång ett stort lycka till och till er alla, må 2014 uppfylla era drömmar!

Undrar om jag får vara med här. Jag är också en "veteran" när det kommer till ÄD och har varit med i en del trådar tidigare, men inte varit så aktiv senaste året.
    Har gjort ÄD i Spanien, där vi fick tillbaka 2gg 2 5-dagarsblastocyter i två omgångar, men tyvärr ingen lycka där. Efter det blev det en FET där också, med det sista embryo som fanns kvar, tyvärr också negativt.

På Huddinge har vi gjort en Et och två FET, med negativ resultat. Som n vet är det rätt tungt och jag kände ett enormt behov att få vila och bara vara ett tag. Orkade helt enkelt inte mer...
    Så jag lät tiden gå ett tag, koncentrerade mig på mina intresse osv, och till slut kände jag att det vara ändå dags att prova lyckan med det sista embryo som var kvar i frysen. I november började jag igen med progynon och sedan vagitorierna och den 18/12 var det dags för FET.
    Kan inte säga att uppladningen var den bästa, en oerhört stressat tid på jobbet som gjorde det svårt att ta det lugnt.
    Jag hade inga förhoppningar, började smått tro att min kropp inte kunde acceptera embryot helt enkelt.

På nyårsafton var det dags att testa, döm om min förvåning när testet visar ett plus!!! Trodde inte mina ögon. Maken inte heller för den delen. Kände först en lugn som jag inte har känt på många månader, men naturligtvis har nu oron blandad sig med vår lycka. Detta är vår sista chans, hoppas verkligen verkligen att inget händer nu.

Men uppenbarligen är det värt att kämpa vidare, för oss tog det 6 år, en behandling mot cancer och ett antal ÄD för att äntligen kunna få se ett positivt utslag på gravtestet. Än är vi inte i mål, men en bit på vägen.

Kram på er alla som kämpar!

• NinaCamilla

Frk Röd: Vi går på Serum klinik i Aten. Jag gjorde endometrios operation där och kände direkt att de vill hjälpa mig mer. Vi har gjort ÄD i Finland och är i kö där men litar på mest läkarna i Grekland nu. Vi har inte diskuterad med Serum om 2 eller 5 dagars än så länge. Jag måste vara nedreglerad 4 mån innan vi kan fortsätta. Hoppningsvis i slutet av jan. Embio klinik tittade jag på oxå. Hur mycket tar dem för ÄD och är ni nöja hittills?

• Jojjo77
    villsågärna38 skrev 2014-01-02 19:11:29 följande:

Bättre nu men var ett hormonmonster några dar. Med en jäkla mensvärk på det. Ingen hit. Varken för mig el maken!! hur är det med dig? Kram
    Haha, nä, de där hormonera är inte kul, för nån Skönt att det är bättre!

Tack det är bra med mig, nu är det ju nytt år och nya utmaningar!!!

Kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014