• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Frk Röd
    villsågärna38 skrev 2014-01-12 11:17:52 följande:
    Vi var mottagarpar 2 en gång och fick då inga ägg. Nedreglerad och mådde skit 4 veckor i onödan. Hade nästan glömt det... Sen var vi par nr 1 resten av gångerna. Räknar man den beh också tog det sju ÄD (ET och FET) för oss att få dottern så ge inte upp vänner!! Även om jag så klart hoppas att inte nån av er ska behöva försöka så länge. Lycka till nu Jenkis och hoppas du snart hör nåt från kliniken Jojjo!! Fortsatt trevlig helg Kram
    Var det antibiotikakuren (som du tog när du blev med dottern) som var skillnaden i dina behandlingar eller gjorde du något ytterligare vid den behandlingen som du tror/kan ha bidragit till att du blev gravid?

Läser att många tar trombyl. Vad har det för funktion? Fyller inte Innohep, Klexane el liknande samma funktion?
  • Löparnörden

Vi har varit mottagarpar 2 vid 3 tillfällen i Huddinge. Första gången blev det för få ägg så vi blev utan och fick vänta 2 månader. Vid andra tillfället blev vi också par 2, vet inte varför. Par 1 kanske ståt längre i kö än oss? Då blev det ett ägg insatt och 1 ägg till frysen. Inget av försöken lyckades. Sedan tack vare ett återbud fick vi ett försök till. Även då var vi par 2. Då blev det bara ett endaste ägg (inget till frysen för äggen var inte av optimal kvalitet) som nu är vår dotter. Läkaren lyckades verkligen pricka in guldägget:)

• villsågärna38
    Frk Röd skrev 2014-01-12 13:14:48 följande:
    Var det antibiotikakuren (som du tog när du blev med dottern) som var skillnaden i dina behandlingar eller gjorde du något ytterligare vid den behandlingen som du tror/kan ha bidragit till att du blev gravid? Läser att många tar trombyl. Vad har det för funktion? Fyller inte Innohep, Klexane el liknande samma funktion?

Ja antibiotika och prednisolon/cortison. Ingen aning om vad som avgjorde men med tredje donatorn började jag med prednislon och blev gravid på en gång. Första försöket fick vi dock missfall i v.7+. Ett par dar efter vi sett ett hjärta slå Var jättetufft, vårt tredje ma/mf (första med ÄD) och andra ggn vi sett ett hjärta slå och det ändå gick åt skogen. Då var vi nära att ge upp! Tänkte att det nog aldrig skulle funka för oss. Men vi hade två ägg i frysen så vi tog nya tag och den gången fick jag även antibiotika pga halsinfektion precis innan FET. Ägget tappade en cell vid upptiningen, vi fick vänta en dag till på återföring och var helt säkra på att det def inte skulle funka. Och då gick det vägen ingen aning om vad som avgjorde men nåt funkade ju iaf. Vi har även manlig faktor så visst kan det vara embryokvaliteten men jag skulle aldrig testa utan prednisolon igen. Trombyl är också blodförtunnande men ska funka lite annorlunda än innohep osv så de ska komplettera varandra. Kram
  • Frk Röd
    villsågärna38 skrev 2014-01-12 16:27:25 följande:

Ja antibiotika och prednisolon/cortison. Ingen aning om vad som avgjorde men med tredje donatorn började jag med prednislon och blev gravid på en gång. Första försöket fick vi dock missfall i v.7+. Ett par dar efter vi sett ett hjärta slå Var jättetufft, vårt tredje ma/mf (första med ÄD) och andra ggn vi sett ett hjärta slå och det ändå gick åt skogen. Då var vi nära att ge upp! Tänkte att det nog aldrig skulle funka för oss. Men vi hade två ägg i frysen så vi tog nya tag och den gången fick jag även antibiotika pga halsinfektion precis innan FET. Ägget tappade en cell vid upptiningen, vi fick vänta en dag till på återföring och var helt säkra på att det def inte skulle funka. Och då gick det vägen ingen aning om vad som avgjorde men nåt funkade ju iaf. Vi har även manlig faktor så visst kan det vara embryokvaliteten men jag skulle aldrig testa utan prednisolon igen. Trombyl är också blodförtunnande men ska funka lite annorlunda än innohep osv så de ska komplettera varandra. Kram
    Tack snälla du för att du delar med dig av dina erfarenheter.  Det känns som prednisolon och antibiotika gör hela skillnaden för väldigt många. Min klinik har sagt att jag ska ha prednisolon vid nästa behandling men börja med den först EFTER embryotransfer, och därmed få prednisolonen på kliniken (i Aten) vid transfer. Eftersom jag (likt många av er andra som lyckats bli gravida) vill börja några dagar innan transfer så jag har mailat min svenska gyn idag och hoppas på att de skriver ut prednisolonen åt mig. Antibiotika var inte nödvändigt sa kliniken i Aten :(
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2014-01-12 09:49:53 följande:
    Visst är det konstigt att det kan vara så många olika regler kring allt!? 8 ägg gäller i Örebro. Väldigt konstigt och orättvist.
    Åtta gäller på fler ställen och det låter ju logiskt att man blir par nr 1 om man var par nr 2 gången innan. Sen blir man alltid nr 1 om man värvat en korsdonator om jag fattat det rätt.
  • NinaCamilla

Fråga till alla i tråden: Har någon hög blodtryck? Vilka mediciner har ni fått inför ÄD försök. Jag har ätit en månad nu men läste att de kan ge fosterskador och vill inte fortsätta med nuvarande mediciner. Min läkare var inte så kunnig med äd och blodtryck.

• Redan47

NinaC: Ja, dt är vanligt med högt blodtryck och havandeskapsförgiftning  vid ÄD. Det är framförallt kopplat till ålder, och att det är främmande vävnad både pappans och donatorns. Detta finns det vet skaliga studier att ta del av på nätet. Det är en av anledningarna till att ÄD oftast hamnar inom "riskgravididet" för att ha tätare kontroller. 

Vad är det för piller du inte vill äta? Vilken klinik har du?

Jag äter/åt inför ÄD ET 1: 6mg östrogen per dag. från dag 4mens. 4 dagar före transfer 600mg Utrogest (progestor). Efter transfer, 5mg Prednisolon(kortison) i 5 dagar. 1 stTrombyl75mg/dag. blodförtunnande.
    FET 2; samma, men började med prednisolon några dagar innan 5 mg. likaså med trombyl. övrigt samma, men fick också fragmin sprutor fram till MINUS. 

• NinaCamilla

Redan47: Jag fick blodtrycksmedicin från VC som ska inte användas vid ev graviditet. Jag har haft hög blodtryck länge och fick Celebrex från kliniken i Gtekland. Det verkar vara anti-inflamatorisk. Jag ska börja mediciner på onsdag prednidolon celebrex och folic acid.

• Frk Röd

NinaCamilla: Roligt att din klinik har hört av sig och att du äntligen får komma igång. Lycka till!
    Har du frågat din klinik angående blodtrycksmedicinen? Man tycker ju att de borde veta och kunna ge dig ett bra svar.

• Redan47

Nina; vet ju inte vilka blodprover och IVF historia som ligger till grund för celebrex för dig.

men detta fann jag om celeb info "Patienter med betydande riskfaktorer för kardiovaskulära händelser (t ex hypertoni, hyperlipidemi, diabetes mellitus, rökning) bör endast behandlas med celecoxib efter noggrant övervägande (se avsnitt Farmakodynamik)." Så även den låter ju skarp i sammanhanget men det vet ju din medicinskt ansvarig på kliniken....

Jag skulle nog inte i första hand låta mig behandlas för högt blodtryck vid VC om det inte är sanktionerat med fertilitetskliniken . Det jag funderar på är om trombyl 75mg redan innan transfer skulle åtminstone förhindra propprisken. Och det verkar ju nästan mer som en standard medicin för oss. Har du inte den hemma eller kn få utskrivet, finns barn albyl att dela upp, sett att 1/4 tas förebyggande. Kolla upp och fråga kliniken hur det skulle påverka dig med det nu. Och även fråga om helheten för dig högt blodtryck och IVF/ÄD behandling.

Kom ihåg avkoppling , vägledda sådan är de mest effektiva och ger verkligen resultat utan tillföra Mediciner. Kram

Folsyra kan du absolut börja med omgående om du inte redan gör det, för den buffras upp i levern. Normalt sett kan vi äta 400 o vid gravid och amning 500. Vänta inte med det.

Börja med avslappning varje dag, typ yoga. Hjälper mycket effektivt mot högt blodtryck, se medicinsk yoga på nätet. Institut för medicinsk yoga. Finns även avslappnings session att köpa i deras shop. Väl värd investering, med evidensbaserat resultat just hjärta:tryck! Kram

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014