• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Idag känns det bättre eftersom jag vet vad som orsakat problemen!

Blev bara sämre och sämre under kvällen, så tillslut, efter att ha googlat utsättningssymptom på min medicin, tog jag en dos av medicinen (den låga jag hade innan jag gick ner till noll). Tänkte att är det den kommer jag märka skillnad bara på en dos och kan skilja agnarna från vetet så att säga...

Tyvärr, eller vad jag skall kalla det, så märkte jag skillnad redan senare i går kväll och ännu mer idag, så nu är jag säker på att det är medicinbrist. Har tillsammans med sambon bestämt mig för att återuppta medicineringen där jag slutade innan noll och köra utfasningen långsammare. Det får bli medelvägen så att säga. Vill inte riskera graviditeten genom att vara så j...la envis att jag skall vara medicinfri... Läkarna tycker ju att jag kan ta medicinen i dessutom fyra gånger så hög dos än vad jag tog innan jag började trappa ut.

Så förlåt lilla pyret! Mamma har gjort så gott hon kan... Snart kanske du slipper medicinen.

• Jenkis
    Juliette F skrev 2014-02-14 10:40:17 följande:
    Du ska inte ha dåligt samvete, en låg dos som du tar är inte särskilt riskabelt för fostret enligt den information jag har läst. Det är sämre om du går och mår dåligt under graviditeten, DET kan faktiskt påverka fostret mer. Det är bra att du anstränger dig för att minska dosen och ev trappa ut medicinen helt, men gör det på ett sätt som du orkar med och mår bra av. Hjärta
    Jo förra gången körde jag på 25 mg Sertralin hela tiden (normaldos 50-100 mg). Eftersom dosen var så låg tänkte jag att jag säkert kunde var utan den här gången och på så sätt inte behöva "oroa" mig för att det på något sätt påverkade. Så jag minskade till 12,5 mg för att sedan ta bort, men tydligen var jag för snabb att ta bort. Borde ha stått på 12,5 mg längre än tre dagar.... Så nu blir det 12,5 igen. En piss i Nilen egentligen, men tydligen precis det som får bägaren att rinna över

Ibland får man tänka om...
  • Jenkis
    Juliette F skrev 2014-02-14 12:03:21 följande:
    Det låter bra tycker jag, att du är nere på en så pass låg dos!! Är inte Sertralin de mest "skonsamma" av alla antidepressiva btw??

Känn efter hur fort du klarar av att trappa ner ytterligare - det är viktigt att du mår bra under din graviditet!! Det poängterar alla läkare. Ja, det är en piss Nilen - och det är bra att du tänkt om. Tror absolut inte denna låga dos har någon betydelse, det är först vid betydligt högre doser som en LITEN - obs marginell ökning alltså - ökning av vissa skador har setts hos fostren. Så jag tror inte du behöver oroa dig. Du ska absolut inte "plåga" dig själv i tron att det är bättre för bebis - det kan vara precis tvärt om. Du verkar vara en jättebra mamma som engagerar dig (offrar ditt välmående) för att ge bebis bästa förutsättningar. Hjärta
    Jo, man får byta till Sertralin om man står på tyngre grejor eftersom det anses vara ett av de säkraste. Hade varit glad om jag slapp helt mellan nu och v. 12 dock... Men, men.

Kör på 12,5 varje dag ett tag till så får vi se om jag får öka till 25 igen eller om jag kan stå kvar och så småningom sluta.

Har sett många studier på att det är en fördel att mamman mår bra. Förra gången resonerade jag att det är viktigt att bebis har en lugn och fin farkost att göra sin resa i Det intressanta är att jag trodde att man skulle börja må psykiskt dåligt om man slutade. Alltså ångest, depression, rastlöshet, sömnproblem o.s.v. Har inte fått något sådant av att sluta utan bara fel på kommunikationen mellan ögonen/hjärnan. Kunde knappt gå, vrida huvudet eller fokusera blicken igår....
  • Jenkis
    Juliette F skrev 2014-02-14 17:29:08 följande:
    De där blixtarna i huvudet är typiska, nästan alla som sätter ut SSRI klagar på det. De brukar alltid gå över, även om det kan ta tid i bland. Det beror också lite på hur länge man tagit dom.

Är glad att jag slipper mediciner (tar bara Levaxin), men förstår hur otroligt tufft det måste vara att bli gravid och abrupt få sluta med en medicin man faktiskt behöver! Tänk om astmatiker blev tvungna att sluta med sina mediciner vid graviditet, så de fick svårare att andas igen??

Din dos är låg, och du tar den mildaste av alla SSRI. Tänk på att det finns mammor som super och knarkar sig igenom hela sin graviditet - och ändå föder friska barn (ofta)!! Jag tror det kommer att gå bra för dig. {#emotions_dlg.flower}
    Läste också om de där blixtarna men kände inte igen mig i den beskrivningen. Men det är kanske så andra beskriver mina symptom? Ordet blixt är för mig något som gör ont eller ger som en blixt rent synmässigt. Alltså blixtar för ögonen. Jag skulle nog beskriva det som motsatsen. Att hjärnan slocknar för en millisekund. Typ att du svimmar i en millisekund. Att det svartnar, fast det gör ju inte det heller. Det blir ju aldrig svart och jag ser inga blixtar.

Skit samma nog om det!!! Snacka om att jag har kört OT här nu rätt länge

Vi kanske skall prata lite mer om hormoner, slemhinnor, hcg, donatorer, antal ägg, återföringar o.s.v. Glad
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-02-15 09:19:50 följande:
    OT eller inte, spelar ingen roll, tycker att det är så skönt att kunna stötta varandra här, det är det viktigaste! Som sagt, skönt att du verkar ha hittat en dos som fungerar för dig.

Apropå det andra var jag på inskrivning igår, kändes rätt overkligt! Trevlig barnmorska, nu är remiss skickade till UL, en massa blodprover tagna, tid bokat hos läkare den 24/2, tja, kan inte säga att jag inte känner mig väl omhändertagen.
    Det bästa är dock på onsdag, då jag äntligen slipper progesteron mic! En liten sak i sammanhanget men jag längtar verkligen efter att få slippa dessa vagitorier

Känner mig tröttare än vanligt, vet dock inte om det är efter vår långa resa eller pga graviditeten. Annars märker jag ingenting, väldigt konstigt att få in i huvudet att det finns en bebis där inne!

Trevlig helg på er tjejer
    Visst är det!

Har första hälsosamtal om knappt fyra veckor och innan dess skall jag göra VUL. Sedan kommer det bli ett riktat ultraljud på hjärtat i v.12 tydligen. Först var det ett h...te att få en tid överhuvudtaget och sedan fick de tydligen eld i baken och ringde upp med både VUL-tid och UL-tid... De fick väl tummen ur och läste journalen kanske... Ursäkta min bitterhet Skäms.

Jag längtar också efter att få sluta med stödmedicinerna. Tänk att få ha ett rent underliv mer än fem minuter

Har väldigt lite symptom jag med. Men pluset går framåt i alla fall så allt är nog ok. Idag är det första gången jag inte har blödigt (ännu)! Trots mensvärk hela natten och även i morse när jag var uppe. var säker på att jag skulle blöda mycket med tanke på hur ont jag haft. Men den växer väl och frodas får man anta

Hur är det med er andra som inte varit inne här på ett tag? Hoppas det går framåt!
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2014-01-29 19:47:30 följande:
    Nu verkar det finnas en donator till oss!!! Om några veckor smäller det Skönt att det rör på sig!

Lycka till alla andra som är igång och på g.
    Jojjo!

Hur går det! Är ni igång ännu?
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-02-15 14:05:28 följande:

Oh va roligt att det ordnat sig så bra med tider på mvc, ul och vul. Helt rätt att de fick tummen ur!! Fattas ju bara annat. Skönt med blödningen också. Hoppas det inte blir mer!! Jag har också molvärk och det brukar ju vara ett bra tecken är även trött som attan och fått en storlek större bröst. Ska ringa mvc på måndag om nästa hcg ser bra ut. Så nervöst!! Hoppas kunna få samma barnmorska som tidigare. Skulle vara skönt!! Hon var super. Håller tummarna nu för alla här i tråden att 2014 blir ett toppenår för oss!! Kram
    Du borde kunna få samma BM kan man tycka... Håller tummarna stenhårt för att HCG ser super ut i morgon!

Nu kör vi för ett lyckat 2014 för ALLA här!
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2014-02-15 14:13:03 följande:
    Nej... Vi väntar än. Allt blev flyttat framåt, igen, vet ej riktigt varför. Så tröttsamt. Är så trött på all j---la väntan. 

Skönt att du mår bättre och att det går framåt!!!
    Jättetråkigt! Jag vet tyvärr hur det är... Man är helt maktlös dessvärre. När man är framme men ändå inte, kan man ju inte heller få för sig att dra till Finland eller något så länge Jag menar att man måste ju vara beredd och behandlingsbar direkt när de kallar....
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-02-15 20:39:56 följande:
    Frk Röd: Jag har samma 20 mg varje dag upp till vecka 8 och börja fasa ner 2 veckor till 5 mg. Jag har baby aspirin och clexane-sprutor oxå. Jag hoppas på att någon fäster sig och inte alla huh. Vi fick fantastisk 4 st i frysen men det var dyrare än i Finland. 1000 eur. Läkaren sa efter insättning till maken att ni kan förbereda er till twins. Hoppas att turen vänder sig nu.
    Hoppas, hoppas, hoppas!!!!

Ruva lugnt. Har tyvärr inget gynekologtips.
  • Jenkis
    Juliette F skrev 2014-02-16 10:12:34 följande:

Hej NinaCamilla, grattis till ruvarstatus! Jag har gått igenom 3 IVF-fiaskon (testade nyss minus), två ÄD i Tjeckien och är nu inne på att ev byta land. Jag har autoimmun problematik (sköldkörteln, antikroppar TPO dvs Hashimotos) och har ALDRIG sett ett plus i hela mitt liv, trots att jag ruvat på 6 embryor varav 4 fina blastocyster. De sista 2 AA i hatching stadiet. Rynkar på näsan Jag är nu inne på att kontakta Penny på Serum, då hon verkar vara den enda som tar immunologi på allvar.

Min senaste klinik, Reprogenesis, ville inte ge mig mer än 10 mg Prednison trots att jag tjatade om högre dos. Har hört att andra får 15-20 mg + penicillin, och lyckas bra på det!! Inga noggranna undersökningar mer än VUL har gjorts på min livmoder. Insättning på Reprogenesis skedde utan abdominal ultrasound, dåligt enligt PM jag har fått i boxen. 

Jag har inga problem med myom, cystor eller endo VAD JAG VET, men enligt Zinfandel bl a  så kan man ha endo utan att det syns på VUL. Tydligen lider en av fyra av endo vare sig de vet om det eller ej. Hur kan man isf svälta ut endo??

VIlka undersökningar gör de på Serum? Hur upptäcktes skiljeväggen i din livmoder, som du skrev om? Hur skickar man mensblod dit, eller måste man åka personligen? Jag är öppen för ALLT nu, orkar inte fler minus. Är 45 år (snart 46) och barnlös, det suger... Gråter
    Oj, oj, oj! Förstår att du är ledsen och att det suger feta...

Penny på Serum har man ju hört talas om, så om du orkar och får till det ekonomiska, så kan det bli en hit!

Hoppas verkligen du får bra tips hur du på snabbaste och billigast sätt kan komma vidare till Plus

Styrkekram!
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014