• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Med tider skall det stå....

• Jenkis
    Irma01 skrev 2014-03-04 21:16:46 följande:
    Jenkis, håller timmarna för er i morgon, skönt att äntligen få göra VUL.

Kram!
    Tack alla som hojtat till och frågat och peppat!

VUL gick bra idag! Fast de gjorde UL Läkaren tyckte att jag var så smal och smärt att ett VUL var onödigt?! Vi hade en av Sveriges bästa på UL/VUL, så jag lät honom bestämma. En liten krabat fanns på rätt ställe, var i rätt storlek och hade ett fin hjärtaktivitet. Hurra!
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-03-05 21:51:11 följande:
    Jenkis: Så härligt att ni hörde hjärtaljud! Kram. Själv har jag landat från Mount Everest och oroar över Hcg-stigning och ev menssmärta men jag antar att det är normalt. Ingen blod än så länge.
    det låter som du är gravid på ett hälsosamt sätt Alltså som det skall vara helt enkelt.
  • Jenkis

Redan47 skrev 2014-03-05 22:05:49 följande:
    Jenkins!!! Det var denna kvällens bästa nyhet! Grattis kram
    kul att du tycker det! Tack!
    Juliette F skrev 2014-03-05 23:07:04 följande:
    Grattis!!

tack!
    villsågärna38 skrev 2014-03-05 22:13:04 följande:

Oh va roligt!! Grattis!! Kram
    Tack!

Tack alla andra med som jag inte lyckats citera...

• Jenkis
    Tigermamman72 skrev 2014-03-06 12:07:18 följande:
    Hej alla fina!

Och stort grattis till er som ruvar och plussat. Och håller alla tummar för er andra!!!

Känner igen många av er som jag följt på Findlandstråden:) Specielt härligt att läsa om dig NinaCamilla:)

Själv har jag nu satt in två ägg i Madrid förra veckan. Och tagit blodprov i dag på vårdcentralen för att mäta HCG,
    spännande och sjukt läskigt. Det är ju som vanligt allt eller inget.....

Kände att IVI Madrid var väldigt proffsiga och ganska stor skillnad från AVA i Åbo. När man väl kommer ner för insättning får man ett eget rum, allt väldigt kontrollerat, allt fick man följa med kameror och man måste ligga kvar efter behandling minst ca 30 min. Kändes väldigt bra! Dock får man ju inga bra recept från klinicen så svårt att få ut detta hemma om man inte har en läkare i Sverige som kan skriva om dessa. Dock var det lite billigare att hämta ut medicinen där och kliniken kunde tom beställa hem allt till dem så du fick med dig när du åkte hem.

Har haft svårt denna gång med UL och provtagningar i Sverige/Stockholm då min fina gynekolog gått i pension.
    Har fått hjälp på Mammamia men väldigt svårt att få tider dock, Sofiahemmet har beslutat att inte hjälpa oss ÄD kvinnor längre, även fast man fick betala dyra pengar förut för ett UL på 5 min.

Så jag vill dela med mig om två tips även fast dem kostar pengar, men det är ingen problem att få snabb hjälp.
    Det ena är vid provtagningar så kan man boka dessa tester/analyser på nätet, ett Hcgrov kostar ca 260 kr och sen kan du gå till alla lab som jobbar med Karolinska institutet. Jag kunde därför i dag bara gå ner när det passade mig på vår vårdcentral. Smidigt och enkelt.

Sen om man måste göra ett UL eller få hjälp med recept (allt kostar även här men du får hjälp direkt) kan man kontakta www.strandkliniken.se/gyn_mottagning.asp. Ganska dyra men snabba.

Sen om man vill ha tips på Stockholms bästa akupunktör (tycker jag;) så kontakta Dr Ma
    www.dr-ma-akupunktur.com/ så duktig!

Hoppas alla får en fin dag i solen!

Kram Tigermamman
    Bra tips om man har vägarna förbi storstan.

Var hittar man vilka labb som är anslutna till Karolinska? Jag vet att mitt AMH-prov skickades dit, så jag antar att labbet på mitt sjukhus är det definitivt, men betalar man direkt till dem eller finns det någon sida att göra det på? Blodprover är ju alltid bra om man kan fixa, även om man får betala själv.
  • Jenkis
    Pyret77 skrev 2014-03-05 23:03:39 följande:

nä det vet jag att det måste vara inom sjukvården . Men antog att det kostar för med en slant åh inte bara patientavgiften.
    För det mesta så kan du, om du tidigare varit patient, betala privat för fortsatt behandling. Men du måste ha med dig egen donator/korsdonator i så fall.

Exempel från Akademiska.

FET 11 000 kr
    ÄD 50 000 kr
    Paket med samtal, gynekologiskt ultraljud, virusprover, AMH och spermaprov 6 000 kr
    Frys-ET, utebliven embryotransfer 4000 kr 
    Äggdonationsstimulering avbruten före ET 10 000 kr

Sjukt att det kostar 4 000 kr fast man inte får tillbaka något embryo vid FET... Kan det vara så arbetskrävande att tina ett embryo?
  • Jenkis
    Tigermamman72 skrev 2014-03-06 14:02:54 följande:
    Jenkis - glömde länka till nätlabbet;) , kommer här:

www.werlabs.se/specialgrupper

Du väljer de prover du vill ta, betalar med kort eller din bank. Du får direkt en bekräftelse på mail
    och sen går du in på en länk de skickar med så du ser vilket provlabb som är närmast dig. Finns i Stockholm och Göteborg så här långt. Jätte smidigt och ett Hcg prov var ganska biligt tycker jag. Men det finns även flera prover att ta för att stämma av hormoner och sköldkörten som jag i alla fall haft svårt att få till.

Äntligen är det några som förstår hur svårt det kan vara att få remis på dessa ganska enkla prov som kliniker
    utomlands vill ha svar på.

Och stort grattis till hjärtljudet, underbart att höra!!!!!

kram
    Fertilitetspanel Könshormoner, Sköldkörtefunktion

I Fertilitetspanelen ingår analys av hormonerna FSH, LH, Prolaktin, Anti-Müllerin Hormon (AMH) och Östradiol(Östrogen). Dessa hormon bör tas på 3:e dagen i menstruationscykel. Även TSH, och T4 ingår som en screening av sköldkörtelfunktion.

Ha, ha! mitt sjukhus är med! Fett bra!
  • Jenkis

Och Mia Lundin. Perfekt! Du är en ängel! Att jag inte hittat detta förut....

Nåväl, nu är jag gravid, så det dröjer innan jag kan kolla upp något i alla fall.

Har kollat en del på sambandet mellan äggstockar, sköldkörtel och binjurar. Mycket intressant! Framförallt om man har fått diagnosen POF och behöver ÄD.

http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/MichaelLam.html

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-03-06 18:12:01 följande:

I FET ingår ju även ett par läkarbesök och ultraljud innan embryot tinas upp så det är väl det man betalar för. Dock osäker på om vi hade behövt betala på Huddinge om vårt ägg inte klarat upptiningen. 8000 kr kostar det där. Inte riktigt koll på vad ny äd kostar men tror det ung samma som på Akademiska. Konstigt att priserna diffar kan man ju tycka.
    Tänkte inte på det...

Jag har gjort FET som vi betalt själva och då gjorde mitt hemsjukhus VUL på frikortet och några läkarbesök var aldrig aktuella. Hade ingen aning om då att de tog betalt fast embryot inte klarade en upptining Lika bra det...

Då tog de 9 000 kr, men priserna höjdes vid årsskiftet till 11 000 kr.
  • Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-03-06 19:45:05 följande:
    Tjejer, jag har så mycket smärtor att jag inte vet vad ska jag göra. Jag kan inte gå stå eller ligga ner. Hela magen och revben krampar men ingen blod - än. Har någon upplevt det här? Ringde sjukvårdsupplysning utan hjälp.
    Kan du inte ringa någon kvinnoklinik på något sjukhus? Alltså den klinik som har öppet dygnet runt vad den nu kan heta som har hand om gyn.

Låter väldigt jobbigt! Har inte hört talas om så ont, förutom vid X, men det brukar ju vara ensidigt. Låter som det vore bra om du kunde få dig ett VUL i kväll för att kolla läget. Läget på graviditeten alltså, för det borde de väl se även så här tidigt?!
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014