Är det viktigt att få bebisen att sluta gråta?
Jag har läst lite olika artiklar och synpunkter i detta ämne men har inte riktigt hittat det jag letat efter och tänkte därför ställa frågan här också. Förväntar mig väl egentligen inga konkreta svar, men det kan vara intressant att höra hur andra resonerar.
Frågan är alltså, är det viktigt för barnet att man kan få det att sluta gråta. Är det skadligt för ett litet barn (0-6 månader) att gråta kan väl vara en annan formulering. Detta handlar då inte om situationer där barnet gråter av någon uppenbar anledning utan när det kanske har lite svårt att komma till ro eller liknande. Är det då skadligt att låta barnet "gråta ut" i förälderns famn? Är det bättre för barnet att avleda det på något vis, t.ex. genom att gå runt eller något annat vanligt knep?
Har läst om något koncept som kallas "Aware Parenting" där man menar att barn behöver gråta ut, och jag har även läst att det är fysiskt skadligt för barnet att gråta så någon konsensus verkar inte precis finnas, men vad tycker folk i allmänhet?