hellokill3r skrev 2013-09-13 07:43:44 följande:
Det är helt ok. Barnet kommer inte dö av att gråta ensam i 20 sekunder medan du andas ut och börjar om. Det kan däremot dö om du tappar fattningen. Alltså är det mest ok alternativet att lägga ifrån sig barnet och låta det gråta.
Jag håller med. Och jag lämnade nog vårt barn längre än så ibland, kanske fem minuter någonn gång - medan jag grät i rummet bredvid och ringde hem min pojkvän från jobbet fast klockan bara var ett eller så. (Långvarig sömnbrist, starka värkmediciner och ständigt gråtande bebis är en riktigt jobbig kombination...)
Sen tror jag (som 1969 skriver) att en stor bov, åtminstone för en kolikförälder, är känslan att man borde åtgärda gråtet - det blir som ett höggljutt krav: "gör nåt! gör nåt! gör nåt!" och så är man utmattad och ger sitt allt och ändå hjälper det inte, och så kommer frustrationen... För oss var det en stor lättnad att inse och acceptera att vi inte kunde göra nåt, att det bästa vi kunde erbjuda var just närhet och lugn. Då blev det lättare att vara närvarande och hålla om honom i skriket, även när man själv var var utmattad.