Inlägg från: hellokill3r |Visa alla inlägg
  • hellokill3r

Är det viktigt att få bebisen att sluta gråta?

sannerligen skrev 2013-09-12 22:40:03 följande:
    Däremot tror jag att det är viktigt att man inte lämnar barnet att skrika ensamt, när vår lilla grät sig till sömns låg vi bredvid och höll om honom.

Jag tycker det är helt okej att göra det om man känner att man håller på att tappa fattningen..
  • hellokill3r
    Queenie70 skrev 2013-09-13 07:19:56 följande:
    "Helt ok" är det väl knappast eftersom det alltid under alla omständigheter är dåligt för barnet att gråta i sin ensamhet. Däremot kan det ju i extremfall vara det minst dåliga alternativet om man annars riskerar att typ skaka eller skada barnet av frustration.

Det är helt ok. Barnet kommer inte dö av att gråta ensam i 20 sekunder medan du andas ut och börjar om. Det kan däremot dö om du tappar fattningen. Alltså är det mest ok alternativet att lägga ifrån sig barnet och låta det gråta.

Folk är så stressade över detta. När jag pratat med MIO barnskyddsteamet på Astrid Lindgrens barnssjukhus så berättade de att spädbarnsmisshandeln (främst sbs) ökat. Och de allra flesta föräldrar vågade inte lägga ifrån sig barnet för "det ska man inte göra, det är inte bra" vilket ökade frustrationen och ja, du fattar galoppen.

Jag tycker det är viktigt att folk vet att man inte behöver vara perfekt. Och att det är okej att lägga bort barnet. Det är okej. Kanske kan man rädda ett barns liv genom det.
Svar på tråden Är det viktigt att få bebisen att sluta gråta?