Inlägg från: leversnitten |Visa alla inlägg
  • leversnitten

Är det viktigt att få bebisen att sluta gråta?

Jag har läst lite olika artiklar och synpunkter i detta ämne men har inte riktigt hittat det jag letat efter och tänkte därför ställa frågan här också. Förväntar mig väl egentligen inga konkreta svar, men det kan vara intressant att höra hur andra resonerar.

Frågan är alltså, är det viktigt för barnet att man kan få det att sluta gråta. Är det skadligt för ett litet barn (0-6 månader) att gråta kan väl vara en annan formulering. Detta handlar då inte om situationer där barnet gråter av någon uppenbar anledning utan när det kanske har lite svårt att komma till ro eller liknande. Är det då skadligt att låta barnet "gråta ut" i förälderns famn? Är det bättre för barnet att avleda det på något vis, t.ex. genom att gå runt eller något annat vanligt knep?

Har läst om något koncept som kallas "Aware Parenting" där man menar att barn behöver gråta ut, och jag har även läst att det är fysiskt skadligt för barnet att gråta så någon konsensus verkar inte precis finnas, men vad tycker folk i allmänhet?

• Svar på tråden Är det viktigt att få bebisen att sluta gråta?
  • leversnitten
    EllisBell skrev 2013-09-12 22:46:30 följande:
    Det finns undersökningar som visar att nivåerna av skadligt stresshormon är höga om barnet lämnats att gråta skrika ensamt. Gråt i famnen är inte alls lika farligt. Men man bör alltid försöka få barnet att sluta vara ledset.
    Så om man får ett barn med kolik som gråter det första halvåret får man utgå ifrån att barnet blir skadat för livet?
  • leversnitten
    EllisBell skrev 2013-09-13 01:06:49 följande:
    leversnitten: Ja. Om man lämnar barnet att ligga och gråta själv.
    Fast du skrev ju också att gråt i famnen bara är mindre skadligt än ett barn som gråter själv och att man alltid bör försöka få ett barn att sluta gråta. Då borde ju rimligen ett kolikbarn få en hel del skador även om det aldrig får ligga själv och gråta?
  • leversnitten
    aftereight skrev 2013-09-13 07:59:12 följande:
    "om barnet lämnats att gråta skrika ensamt. Gråt i famnen är inte alls lika farligt", skrev hon.

Jag kan inte läsa något om kolik i det. Hon pratar om skillnaden att lämnas gråta ensam mot att gråta i famnen.
    Precis, "inte lika farligt", dvs det är fortfarande farligt/skadligt för ett barn att gråta i förälderns famn.
  • leversnitten
    I969 skrev 2013-09-13 07:16:08 följande:
    Känner inte specifikt till Aware parenting som begrepp, men jag tänker att det kanske kan vara så att de menar att det ska få vara ok för barn att vara ledsna? Vi är ju väldigt snabba med att försöka få bort gråten genom att avleda och tjoheja och säga att det inte var så farligt det som hände. Men detta kanske i huvudsak gäller lite äldre barn? Jag kan iofs tänka att det i viss mån gäller även spädbarn. Om man försöker känna in varför ens bebis är ledsen och vet att nu har du ätit och varit vaken länge nu är du nog trött. Ja då kan det vara bra att ta det med lugn och låta bebisen gråta en stund medans man vaggar, buffar eller bara ligger bredvid. Om man istället provar allt för att få stopp på gråten, aktiverar, provar mat igen, testar triljoner olika koster för det kanske är magen, börjar fundera över neuropsykiatriska funktionshinder redan i späd ålder o.s.v. Då kan man bygga upp en onödig stress i mina ögon. Bara för att vi är SÅ rädda för gråt! Sen stämmer det som någon skriver att kortisolnivåerna blir höga på ett spädbarn som får skrika ensamt, vi vet alla hur en bebis låter som blir så uppvarvad av gråt, kippar efter andan o.s.v. Bebisar som gråter med närvarande förälder gråter inte på det sättet. Sen vet man inte vad de förhöjda kortisolnivåerna har för effekt på sikt. De studier som gjorts är på barnhemsbarn som inte fått någon respons alls.
    Ja, det här Aware Parenting verkar en aning flummigt tycker jag själv. Det är någon forskare som skrivit lite böcker och som anser att barn, även väldigt små sådana, t.om. behöver gråta en stund på kvällen för att bearbeta saker som har hänt under dagen eller liknande.
  • leversnitten
    EllisBell skrev 2013-09-13 16:29:32 följande:
    Leversnitten: Ja, ett spädbarns gråt är ju alltid ett tecken på att något är fel. Det är enda sättet för spädisar att meddela sig. Som förälder bör man försöka att lugna barnet. Det är kanske inte alltid att det går, men man får göra så gott man kan.
    Jag tar ett nytt exempel då, för att förtydliga min fråga.

En bebis är ledsen. Bebisen har fått äta, har torr blöja osv, så orsaken till gråten är kanske lite magont eller att bebisen är lite uppe i varv och har svårt att komma till ro. Om jag som förälder håller barnet i famnen gråter det i en halvtimme och lugnar sig sedan och somnar. Skulle jag istället sätta barnet i bilen ich köra en sväng så slutar det att gråta på 15 minuter.

Då är det alltså bättre för barnet att åka bil än att vara i min famn eftersom det då utsätts för mindre mängd skadliga stresshormoner då gråten avtar snabbare?
  • leversnitten

Vill också utveckla min frågeställning kring det här med kolikbarn.

Jag har en bekant vars bebis under en period kunde gråta "otröstligt" i tre timmar per kväll pga magont även i föräldrarnas famn. Om nu gråten utsöndrar skadliga stresshormoner så kommer det här barnet alltså få samma skador som en helt frisk bebis som får gråta sig till sömns ensam en timme varje natt?

(Siffrorna i exemplet är påhittade.)

• leversnitten
    sannerligen skrev 2013-09-13 09:43:57 följande:
    ...fast då pratar jag ju ur mitt speciella perspektiv. Det beror förstås på barnet också - och situationen. Man lär sig ju när gråt går att åtgärda och när det inte gör det, också hos kolikbarn finns det hungergråt, de kan vara sjuka osv. Men som sagt: gråten i sig är väl inte farlig.
    Många hävdar ju dock att gråten i sig är farlig, vilket är en av anledningarna till att jag ställde frågan.
  • leversnitten
    EllisBell skrev 2013-09-13 19:55:18 följande:
    leversnitten: Vad är det du inte förstår? Gråten i sig är inte "farlig" men den är ju ett tecken på att bebisen inte har det bra på något sätt. Då får man ju som förälder försöka komma till rätta med det.
    Det är nog du som inte förstår min fråga riktigt.

Titta gärna på exemplet jag gav några inlägg upp om famn vs. bilåkning så blir det kanske tydligare.
  • leversnitten
    EllisBell skrev 2013-09-12 22:46:30 följande:
    Det finns undersökningar som visar att nivåerna av skadligt stresshormon är höga om barnet lämnats att gråta skrika ensamt. Gråt i famnen är inte alls lika farligt. Men man bör alltid försöka få barnet att sluta vara ledset.
    Bara för att reda ut eventuella missförstånd då, och förtydliga vad det är jag frågar efter.

I det här inlägget skriver du att barnet påverkas av skadligt stresshormon även när det gråter i famnen hos föräldern. Inte lika farligt som om det lämnas ensamt, men ändå farligt.

Du kanske inte menade så?
  • leversnitten
    I969 skrev 2013-09-13 20:56:42 följande:
    Jag förstår vad leversnitten undrar över. Frågan om bebisars gråt och kortisolnivåer är inte helt klarlagd, olika studier säger olika. Men det handlar om att lämna bebisen att gråta ensam över längre tid och återkommande, där har man visat en förhöjd risk för påverkan på hjärnan. Det är alltså inte gråten i sig, se t.ex. denna studie: www.childhooddisability.ca/articles/do-childr.../
    Tack, det var precis vad jag undrade!

Ska läsa igenom studien du länkar till så fort jag får tid.
  • leversnitten
    glassen skrev 2013-09-13 21:13:14 följande:
    Nu har jag inte läst de andra svaren. Men jag förstår nog inte riktigt hur du menar egentligen. Givetvis är det inte skadligt om man tröstar sitt barn i famnen. Men du kanske menar att man bara sitter och håller barnet utan känsla och utan att vara känslomässigt närvarande. Då tror jag det kan vara skadligt för det är skrämmande för ett litet barn med föräldrar som inte visar några känslor.
    Det låter på ditt svar som att du har förstått vad jag menar, och enligt en hel del andra artiklar, inlägg och åsikter på internet så är det inte alls någon självklarhet att det inte skulle vara skadligt att trösta barnet i famnen.

Som nybliven förälder blir jag, helt naturligt, överöst av olika tips och åsikter från min omgivning och något som är väldigt vanligt återkommande är just strategier för att få barnet att sluta gråta. Det är vagnar som dras fram och tillbaka över trösklar och andra ojämna underlag, bilåkning eller ett evigt travande i hemmet. Alla dessa avledande manövrar har syftet att få barnet att sluta gråta, och efter att ha fått höra allt detta så pass ofta undrar jag väl helt enkelt om det är för barnets skull man ska trixa på det här viset eller om det snarare är för att som förälder slippa lyssna på bebisskrik.
  • leversnitten
    Bling1975 skrev 2013-09-14 18:57:45 följande:
    Jag vet faktiskt inte om det på något sätt är skadligt för ett barn att gråta i en trygg famn. Men jag köper inte riktigt att ett barn skulle gråta bara för att. jag tror de gråter för att något inte är bra. Sedan är det ju lite svårt som förälder att veta vad det är som inte är bra. Men att vagga ett litet barn som är ledset fyller i min värld en funktion.

Har man testat med mat och annat uppenbart så är ju två vanliga orsaker till att bebisen är ledsen ont i magen eller är övertrött.  I båda fallen kan vaggning/bilåkning/vagn hjälpa. Gaser kommer lättare ut och bebisen har lättare att komma till ro. Jag ser inte det som att avleda som man gör med en leksak eller sång.
    Ja, det där med avledning är en personlig tolkning baserat på mina egna, högst begränsade, erfarenheter av föräldraskap. Bär jag runt på min dotter när hon gråter så slutar hon med det ibland och när hon gör det så upplever jag att anledningen är att hon ser olika saker och att ljuset skiftar osv. Jag ser att hon börjar titta på lampor i taket osv. Detsamma när hon åker vagn. Det leder extremt sällan till någon varaktig ro hos barnet (fast det kanske är naturligt) på samma sätt som om jag låter henne komma till ro i min famn då hon kan sova djupt i flera timmar efteråt.

Andra barn och föräldrar har säkert helt andra erfarenheter och uppfattningar.
Svar på tråden Är det viktigt att få bebisen att sluta gråta?