• I969

Är det viktigt att få bebisen att sluta gråta?

Känner inte specifikt till Aware parenting som begrepp, men jag tänker att det kanske kan vara så att de menar att det ska få vara ok för barn att vara ledsna? Vi är ju väldigt snabba med att försöka få bort gråten genom att avleda och tjoheja och säga att det inte var så farligt det som hände. Men detta kanske i huvudsak gäller lite äldre barn? Jag kan iofs tänka att det i viss mån gäller även spädbarn. Om man försöker känna in varför ens bebis är ledsen och vet att nu har du ätit och varit vaken länge nu är du nog trött. Ja då kan det vara bra att ta det med lugn och låta bebisen gråta en stund medans man vaggar, buffar eller bara ligger bredvid. Om man istället provar allt för att få stopp på gråten, aktiverar, provar mat igen, testar triljoner olika koster för det kanske är magen, börjar fundera över neuropsykiatriska funktionshinder redan i späd ålder o.s.v. Då kan man bygga upp en onödig stress i mina ögon. Bara för att vi är SÅ rädda för gråt! Sen stämmer det som någon skriver att kortisolnivåerna blir höga på ett spädbarn som får skrika ensamt, vi vet alla hur en bebis låter som blir så uppvarvad av gråt, kippar efter andan o.s.v. Bebisar som gråter med närvarande förälder gråter inte på det sättet. Sen vet man inte vad de förhöjda kortisolnivåerna har för effekt på sikt. De studier som gjorts är på barnhemsbarn som inte fått någon respons alls.

• I969

Jag förstår vad leversnitten undrar över. Frågan om bebisars gråt och kortisolnivåer är inte helt klarlagd, olika studier säger olika. Men det handlar om att lämna bebisen att gråta ensam över längre tid och återkommande, där har man visat en förhöjd risk för påverkan på hjärnan. Det är alltså inte gråten i sig, se t.ex. denna studie: www.childhooddisability.ca/articles/do-children-with-colic-have-a-different-pattern-of-cortisol-secretion-than-children-who-dont/

• I969

Min spontana tanke när det gäller studien om kolikbarn och kortisolnivåer ärat kanske har bebisarna lägre nivåer för att de får en större respons? De gråter mer, och får därmed vara mer i föräldrarnas famn. Gråt eller inte gråt.

• I969

Oj, meningen blev rumphuggen. Gråt eller inte gråt är i så fall inte frågan utan snarare närhet eller närhet?

• I969

Läste någon sammanfattning av Aware parenting och förstår lite vad du menar med "flummigt" TS. Att man tänker att det är ett behov hos bebisen att få bearbeta den stress som byggts upp under dagen genom att gråta ut i sin förälders närhet. Men kanske en sådan inställning fyller en funktion? Vi VET ju inte varför vissa barn är skrikiga och har man gjort "allt" och bebisen ändå är missnöjd så finns det nog en poäng i att behålla sitt lugn och bara finnas där, och det är säkert lättare om man känner att man gör "rätt" då.

Svar på tråden Är det viktigt att få bebisen att sluta gråta?