• elliz

Mammalediga i Borås?

Hej! Jag är en 27årig mamma som bor i Borås och söker likasinnade att umgås och prata med  :)
    Jag har en dotter på 3 år samt en son som föddes i januari, 2013. Han är nu 8 månader.
    Skicka gärna iväg ett mail eller något :)

/Elliz

• Svar på tråden Mammalediga i Borås?
  • MalinElise

Jag kommer vara hemma i alla fall ett år, men troligtvis ända tills dottern är 1 1/2 år. Annars är jag förskollärare och jobbar på förskola

Roligt med lite fler som är föräldralediga Hur går det för er andra med syskonen? Går det bra mellan dem eller har omställningen varit tuff?

• elliz
    MalinElise skrev 2013-09-09 20:19:30 följande:
    Jag kommer vara hemma i alla fall ett år, men troligtvis ända tills dottern är 1 1/2 år. Annars är jag förskollärare och jobbar på förskola

Roligt med lite fler som är föräldralediga Hur går det för er andra med syskonen? Går det bra mellan dem eller har omställningen varit tuff?
    Mysigt! Har man möjligheten ska man ju absolut ta tillvara på den :)
    Själv så börjar jag sakna jobbet! Med dottern älskade jag att vara hemma, men nu vill jag kombinera mammaledighet med jobb, det hade varit grymt!

Ja, visst är det! Vad brukar du göra om dagarna? Har du stora grabben på förskola?
    Det har faktiskt gått förvånansvärt bra! Alva, som tjejen heter, har tagit det hela med en lillebror jättebra! Dock kom hon in i sin trots ungefär samtidigt som han föddes, kanske iofs berodde på att Elias kom, eller så var det bara ett sammanträffande. Så de första månaderna var ganska tuffa, men nu börjar vi hitta tillbaka och finna en bra balans. Känns skönt!
    Men annars har hon varit hur söt och go som helst mot lillebror(som heter Elias).

Hur gick det för dig? Din pojk var ju lite äldre när lillasyster kom?
  • MalinElise

Ja det känns härligt att kunna vara hemma länge. Med Patric (sonen) var jag hemma nästan exakt ett år och då började han på förskolan. Det gick bra men kändes ändå tidigt så vi försöker göra annorlunda med Cornelia (dottern) I och för sig ser situationen annorlunda ut nu också gentemot vad den gjorde när Patric var liten.

Ja att kombinera jobb och föräldraledighet verkar också vara ett härligt alternativ Har ni tänkt att dela på ledigheten då eller blir det förskola några dagar och de andra dagarna hemma?

Vad gott att omställningen gick bra Det är ju ändå stort att bli storasyskon. Trotsperioder är jobbiga men det är underbart när man väl tagit sig igenom dem.

För oss gick det också bra. Patric har längtat efter ett syskon och är såpass stor att han klarar mycket själv så han känner sig stor och duktig Men det klart att det kan kännas lite konstigt för honom att nu få delad uppmärksamhet. Han har nu precis börjat förskolan igen och det tror jag gör honom gott. Att få träffa kompisar igen och komma tillbaka till rutinerna.

Jag måste fixa till min presentation och sånt, har inte använt familjeliv på länge så jag tror det är en gammal blogg jag lagt upp.

• elliz

Låter verkligen jätteskönt! Då får du en sommar till hemma? Det är inte helt fel : )

Min förhoppning är att kanske kunna börja jobba 1 dag i veckan redan nu i höst, och då får sambon vara hemma.
    Sen nästa år så blir det dagis på heltid och jobb heltid för mig :)

Oja, förskolan är verkligen bra för barnen! Alva stortrivs och har ju faktiskt roligare där, än vad hon har hemma. Så jag är tacksam över att den finns!

ah, de förklarar saken ! Har inte heller använt familjeliv på länge, utan tog tag i det igår!
    Kände att det vore kul att hitta någon eller några som man kanske kan träffa och umgås lite med i höst.
    Lite öppnis, fikor, playdates osv :)

• Zuzanne
    MalinElise skrev 2013-09-09 17:31:46 följande:
    Jag bor också i Borås och är föräldraledig. Min tjej är 2 månader och så har jag en son på 5 år. Själv är jag 27 år och bor på hedvigsborg. Hur länge har ni andra tänkt att vara hemma?

Hej, jag bodde där tills jag blev 20 ^^ Tänkt vara hemma till i juni.
  • MalinElise

Ja en sommar till känns gott att få

Vad bra att hon gillar förskolan och vill dit. Det är tur att man får lämna 15 timmar medan man är föräldraledig. Lite svårt att hinna med allt annars och barnen behöver ju aktiveras

Zuzanne - vad kul Vi trivs toppen här, nära till skogen och allt.

Vad har ni andra för intressen annars? Något särskilt ni gillar att göra?

Bra initiativ där Det är ju alltid roligt med nya kontakter.

Det går ju även att träffas för att köra enklare träning ute. Promenader och styrkeövningar Jag försöker ta tag i mig själv nu så jag förhoppningsvis slipper ryggont och sånt.

• Zuzanne

Jag har hund så jag tycker om att promenera :) Blir långpromenad varje dag :) Gillar även att gå på upptäcktsfärd ^^ Annars så är jag lite nördig och är intresserad av spel, film och tv-serier ^^ Även intresserad av religion och politik. Studerar tills religionsvetare och socialantropolog så ;)

• elliz

Intressen? Oj, jag minns knappt ;) haha ! Nä, men jag tycker om att umgås med vänner och familj. Gillar väl också film och tv-serier så sett! Bra sätt att slappna av :) Vara ute och leka och har precis börjat ta tag i min träning. Så promenader är jag definitivt med på! Behöver någon som sparkar mig i röven ;) haha  :)

Själv då? Mer än träning?

• Jeulina

Guldbrandsgatan ska vi flytta till.. Det ligger vid kransmossen. :) bor du där i närheten? :)

Svar på tråden Mammalediga i Borås?