• Michelle 341

Censurera Astrid Lindgren?

På en föräldragrupp för ett halvåår sedan fick jag höra en sak som jag blev väldigt förvånad över, vår BVC sköterska berättade att det nu pågår en trend där föräldrar förbjuder sina barn att se på någon Astrid Lindgren film eller vägrar läsa en Astrid Lindgren bok för barnen. Hon hade själv bara hört om detta och vi disskuterade detta i gruppen och ingen av oss hade hört talas om denna trend eller kunde förstå resonemanget kring att censurera vår kära barnboksförfarttare. Någon som vet mer?

• Svar på tråden Censurera Astrid Lindgren?
  • Cornellia
    SpanskaFlugan skrev 2013-08-19 20:56:29 följande:

Jag kan tycka att just Pippis negerkung till pappa är ett utmärkt tillfälle att diskutera hur man bemöter människor olika pga av hudfärg.
    Vad bra att det är valfritt då. 
    Jag väljer annan litteratur och andra sätt att diskutera sådant.  
  • fluu

Censurera barnkanalen eller allra helst disney-skiten.  
    Redan när jag var liten pågick någon debatt om det verkligen var lämpligt att visa Anton Svenssons bryska behandling av sitt barn.
    Jag skulle inte censurera AL utan tycker istället att det är ett utmärkt tillfälle att prata om "att förr fick man slå barn,det får man inte göra nu osv". 
    Samma sak med kurridutterna "att för och nu finns det folk som har fördomar om bla bla etc."

Så gjorde mina föräldrar och jag lärde mig mycket av det.

Jag censurerar mest utländska böcker och allra mest disney.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • dennis02
    Fridayyy skrev 2013-08-19 20:51:30 följande:
    Jag tycker inte om Emil och hur de behandlar barn.
    Men det var ju så det var på den tiden! Man kan inte dölja sanningen för barnen och vagga in dem i den falska tryggheten att allting alltid har varit bra och snällt här i världen.

Jag tycker att Emil är bland det roligaste Astrid Lindgren skrivit. Det är småländsk humor och lyteskomik när den är som bäst!

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • dennis02
    fluu skrev 2013-08-20 00:09:26 följande:
    Censurera barnkanalen eller allra helst disney-skiten.  
    Redan när jag var liten pågick någon debatt om det verkligen var lämpligt att visa Anton Svenssons bryska behandling av sitt barn.
    Jag skulle inte censurera AL utan tycker istället att det är ett utmärkt tillfälle att prata om "att förr fick man slå barn,det får man inte göra nu osv". 
    Samma sak med kurridutterna "att för och nu finns det folk som har fördomar om bla bla etc."

Så gjorde mina föräldrar och jag lärde mig mycket av det.

Jag censurerar mest utländska böcker och allra mest disney.
    Jag tycker att Anton gör helt rätt som låser in Emil i snickerboa. Sätt straffet i proportion till dådet. Att supa sig själv och grisen full på övermogna körsbär eller att sätta en hink med levande kräftor vid sängen, lägga ett skållhett grytlock på pappas mage när han är sjuk, eller att placera ut en råttfälla precis på pappa Antons plats vid köksbordet. Sådana tilltag hade renderat i en avhyvling även för min del när jag var barn
  • fluu
    dennis02 skrev 2013-08-20 00:16:26 följande:
    Jag tycker att Anton gör helt rätt som låser in Emil i snickerboa. Sätt straffet i proportion till dådet. Att supa sig själv och grisen full på övermogna körsbär eller att sätta en hink med levande kräftor vid sängen, lägga ett skållhett grytlock på pappas mage när han är sjuk, eller att placera ut en råttfälla precis på pappa Antons plats vid köksbordet. Sådana tilltag hade renderat i en avhyvling även för min del när jag var barn
    1. Emil var 6-7 år
    2. Han visste inte att det var något fel på körsbären
    3. Han gjorde de flesta hyss av nyfiken het/ med intentionen att vara snäll
    4. Hoppas inte du skaffar barn
  • dennis02
    fluu skrev 2013-08-20 00:30:05 följande:
    1. Emil var 6-7 år
    2. Han visste inte att det var något fel på körsbären
    3. Han gjorde de flesta hyss av nyfiken het/ med intentionen att vara snäll
    4. Hoppas inte du skaffar barn
    Men oj så känslig man kan vara i PK-Sverige då! Ja det är bäst du skyddar dig själv och dina barn från allt som kan vara farligt i samhället. De flesta av oss inser att Emil i Lönneberga är tänkt att utspela sig på 1800-talet.

Dessutom blev jag värre behandlad än Emil när jag var barn, och detta trots att jag sällan gjorde några hyss. Det har inte gjort att jag varit elak mot mina egna barn.

• fluu
    dennis02 skrev 2013-08-20 00:39:37 följande:
    Men oj så känslig man kan vara i PK-Sverige då! Ja det är bäst du skyddar dig själv och dina barn från allt som kan vara farligt i samhället. De flesta av oss inser att Emil i Lönneberga är tänkt att utspela sig på 1800-talet.

Dessutom blev jag värre behandlad än Emil när jag var barn, och detta trots att jag sällan gjorde några hyss. Det har inte gjort att jag varit elak mot mina egna barn.

Heh,nej Emil utspelar sig någonstans mellan 1906 och 1910.

PK eller ej så räknar jag inte med att barn föds som små lydiga robotar  utan nyfikenhet. Emil gjorde dessutom det mesta för att vara snäll. Värma grytlock till pappa,visa pappa hur många kräftor han fångat,fånga råttan åt pappa.
    Det enda riktigt dumma som han gjorde jag kan komma på är när han spräckte en skål full med kräm genom att skjuta prick på den.

Jag beklagar det du har varit med om,det är inte rätt. Din inställning att det var okej att straffa Emil med inlåsning och våld pga några hyss är däremot inte rätt.

Och jag räknas INTE som en hönsmamma tro mig. Min dotter får göra det mesta även om det skulle ge några blåmärken. Jag blev överbeskyddad och inlindad i bubbelplast,jag tänker inte utsätta mitt barn för det samma.
  • Godnatt

Polaren fick som liten inte spela våldsspel eller titta på videovåld. Efter 15 år fyllda fick han, vilket ledde till att endast filmer i Saw-klassen och spel som Postal var bra nog åt honom. Sista jag hört från honom är att han fått jobb på ett slakteri och smackar högt för varje djur han har ihjäl.
    Det har åtminstone fått mig att fundera på om censur är hittepå för att vuxna ska må bättre...

För ett litet barn, 3-5 år, kan jag då istället tänka mig att skrämmande sagor är sådana som kan sammankopplas med rädsla i den egna världen, t.ex. hundfobi. Barn och vuxna tänker inte på samma vis.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • fluu

För övrigt censurerar jag inte våld som i Emil utan använder det som diskussionsunderlag.

• Michelle 341
    Godnatt skrev 2013-08-20 00:46:39 följande:
    Polaren fick som liten inte spela våldsspel eller titta på videovåld. Efter 15 år fyllda fick han, vilket ledde till att endast filmer i Saw-klassen och spel som Postal var bra nog åt honom. Sista jag hört från honom är att han fått jobb på ett slakteri och smackar högt för varje djur han har ihjäl.
    Det har åtminstone fått mig att fundera på om censur är hittepå för att vuxna ska må bättre...

För ett litet barn, 3-5 år, kan jag då istället tänka mig att skrämmande sagor är sådana som kan sammankopplas med rädsla i den egna världen, t.ex. hundfobi. Barn och vuxna tänker inte på samma vis.

Precis, jag tror också förbud och censur leder till motsatt effekt. Finns för många bevis på det för at det ska vara slumpen.
Svar på tråden Censurera Astrid Lindgren?