Familjen JRH skrev 2013-09-04 14:19:57 följande:
Jag är så trött på den här trenden med att censurera böcker... Vi ska inte läsa böcker vi själva älskade när vi var små. Varför? Jo, för i dag är det fult att säga neger eller till och med rita mörka människor med stora läppar för det är kränkande. Är det inte mer kränkande att försöka blunda för dom människorna?? De finns ju faktiskt på riktigt, både gula, svarta och vita existerar JAG LOVAR JAG HAR SETT DOM MED EGNA ÖGON!
Sverige har blivit så rädd för att göra fel.. Jag vägrar att censurera för mitt barn, jag ska läsa Astrid Lindgrens böcker och massa andra!
Det finns värre saker än att läsa böcker från förr där de har en annan syn om uppfostran, vilket de faktiskt hade under den tiden, eller sa neger... Vi sätter våra barn framför TV och vad visas där? Massa skit! Bättre att läsa en bok man kan diskutera om istället för att ha små barn häckande framför TVn!
Jag kommer inte att censurera Astrid Lindgren för mitt barn, men det är faktiskt skillnad mellan att läsa gamla böcker och att NU använda ordet neger fastän man vet att vissa upplever det kränkande. Eller att NU rita pickaninnybilder.
Om det kostar väldigt lite att låta bli ska man väl inte hålla på och göra människor ledsna i onödan.