• Michelle 341

Censurera Astrid Lindgren?

På en föräldragrupp för ett halvåår sedan fick jag höra en sak som jag blev väldigt förvånad över, vår BVC sköterska berättade att det nu pågår en trend där föräldrar förbjuder sina barn att se på någon Astrid Lindgren film eller vägrar läsa en Astrid Lindgren bok för barnen. Hon hade själv bara hört om detta och vi disskuterade detta i gruppen och ingen av oss hade hört talas om denna trend eller kunde förstå resonemanget kring att censurera vår kära barnboksförfarttare. Någon som vet mer?

• Svar på tråden Censurera Astrid Lindgren?
  • Nilla1

Jo det är att skada att inte läsa Emil o AL. Allmänbildning o världskända kulturskatter ska man inte hindra sina barn ifrån.

• sextiotalist

Nu är inte jag fan av AL, men det fanns inte i min värld att censurera eller begränsa något för min son. Nu gillade inte sonen AL, men det var hans val. 

• Ramborg
    Familjen JRH skrev 2013-09-04 14:19:57 följande:
    Jag är så trött på den här trenden med att censurera böcker... Vi ska inte läsa böcker vi själva älskade när vi var små. Varför? Jo, för i dag är det fult att säga neger eller till och med rita mörka människor med stora läppar för det är kränkande. Är det inte mer kränkande att försöka blunda för dom människorna?? De finns ju faktiskt på riktigt, både gula, svarta och vita existerar JAG LOVAR JAG HAR SETT DOM MED EGNA ÖGON! 

Sverige har blivit så rädd för att göra fel.. Jag vägrar att censurera för mitt barn, jag ska läsa Astrid Lindgrens böcker och massa andra!

Det finns värre saker än att läsa böcker från förr där de har en annan syn om uppfostran, vilket de faktiskt hade under den tiden, eller sa neger... Vi sätter våra barn framför TV och vad visas där? Massa skit! Bättre att läsa en bok man kan diskutera om istället för att ha små barn häckande framför TVn!  

Jag kommer inte att censurera Astrid Lindgren för mitt barn, men det är faktiskt skillnad mellan att läsa gamla böcker och att NU använda ordet neger fastän man vet att vissa upplever det kränkande. Eller att NU rita pickaninnybilder.

Om det kostar väldigt lite att låta bli ska man väl inte hålla på och göra människor ledsna i onödan.
    42.
  • BusJohanna

Vet inte om jag platsar men jag skulle aldrig läsa Karlsson på taket.
    Tycker han är elak och äcklig.

Gillade inte när jag själv var liten.

Inte heller var jag så förtjust i Lotta på bråkmakargatan men den skulle jag kunna läsa för mina egna barn.

• Wilowa

Jag älskar Astrids figurer och bästa resmålet är enligt mig Astrid lindgrens värld! MEN jag undviker att läsa hennes böcker på mitt jobb som förskollärare, då jag tycker att böckerna är svåra. Censurerar gör jag oftast inte, men däremot är det ett måste att förenkla texten för att barnen ska förstå. Språket har helt enkelt förändrat sig så mycket sedan hon skrev böckerna och så är det dessutom oftast väldigt mycket text i dem...även i bilderböckerna. 

Dock händer det ibland att jag censurerar lite om jag sitter på en läsvila och läser, då är det oftast inte tillfälle att börja förklara och gå in på djupet på så pass komplicerade saker.

• sextiotalist
    Wilowa skrev 2013-09-16 08:49:41 följande:
    Jag älskar Astrids figurer och bästa resmålet är enligt mig Astrid lindgrens värld! MEN jag undviker att läsa hennes böcker på mitt jobb som förskollärare, då jag tycker att böckerna är svåra. Censurerar gör jag oftast inte, men däremot är det ett måste att förenkla texten för att barnen ska förstå. Språket har helt enkelt förändrat sig så mycket sedan hon skrev böckerna och så är det dessutom oftast väldigt mycket text i dem...även i bilderböckerna. 

Dock händer det ibland att jag censurerar lite om jag sitter på en läsvila och läser, då är det oftast inte tillfälle att börja förklara och gå in på djupet på så pass komplicerade saker.

Men böckerna var ju inte skrivna till de yngsta utan mer för lite större barn, typ 5-6 år och äldre.
  • Wilowa
    sextiotalist skrev 2013-09-16 11:29:44 följande:

Men böckerna var ju inte skrivna till de yngsta utan mer för lite större barn, typ 5-6 år och äldre.
    Jo, men barn i den åldern tycker idag att de är lite för stora för de flesta av hennes karaktärer och dessutom så passar texterna långt ifrån alla femåringar.
  • Mercurialis
    IsDimma skrev 2013-08-19 21:21:14 följande:
    Äh, bättre är väl att prata med barnen och tala om att böckerna är skrivna för längesen och prata om hur man gör och inte ska göra.
    Jag började läsa Pippi Långstrump för barnen härom kvällen och när vi kom till Pippis pappa så gjorde jag precis så, pratade med dem och förklarade "hur det var förr". Så har jag också gjort med Emil i Lönneberga.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Censurera Astrid Lindgren?