• Michelle 341

Censurera Astrid Lindgren?

På en föräldragrupp för ett halvåår sedan fick jag höra en sak som jag blev väldigt förvånad över, vår BVC sköterska berättade att det nu pågår en trend där föräldrar förbjuder sina barn att se på någon Astrid Lindgren film eller vägrar läsa en Astrid Lindgren bok för barnen. Hon hade själv bara hört om detta och vi disskuterade detta i gruppen och ingen av oss hade hört talas om denna trend eller kunde förstå resonemanget kring att censurera vår kära barnboksförfarttare. Någon som vet mer?

• Svar på tråden Censurera Astrid Lindgren?
  • siolina
    dennis02 skrev 2013-08-20 12:35:37 följande:
    By the way.. här snackar man om relativt harmlösa sagor a la Emil i Lönneberga och Pippi Långstrump. Men ingen nämner de våldsfilmer som sänds varje dag i de olika TV-kanalerna, där folk skjuter ihjäl varandra och blodet sprutar. Dubbelmoral, någon?
    Kanske inte jättemånga som låter sina små barn titta på dem?
  • siolina

Alltså. jag låter inte jättegärna min treåring kolla på astrid lindgren-saker som pippi och emil för jag tycker hon är för liten. Hon är för liten för att man ska kunna ta en pedagogisk diskussion om hur det var förr (fullt upptagen med att lära sig hur det är nu) och då är det onödigt tycker jag. Det finns mycket jag inte tycker är så bekvämt att visa mitt barn, alla Alfons-avsnitt är inte heller bra, och massor av, nästan alla, böcker är både könsstereotypa och heteronormativa på ett sätt jag inte tycker passar min treåring.
    Så det kan väl vara en åldersgrej? Och dessutom, man måste ju inte tycka att Astrid Lindgrens verk alla är magiska så censuren kan ju ha med kvalitet att göra också. Jag har aldrig gillat varken Pippi eller Emil och kommer nog inte visa det frivilligt för mitt barn. Bröderna Lejonhjärta är rätt värdelös som film så den skulle jag också hoppa över. Madicken gillade jag och kommer jag säkert visa/läsa om några år, Mio min mio och Ronja samma sak.

• Wilowa

Du ska inte undvika litteratur som är könsstereotypa och heteronormativa, utan blanda den med sådant som inte är det.

• siolina
    Wilowa skrev 2013-09-16 12:15:16 följande:
    Du ska inte undvika litteratur som är könsstereotypa och heteronormativa, utan blanda den med sådant som inte är det.
    Jag ska väl göra som jag vill? Klart jag ska undvika det, om det känns viktigt för mig? Det innebär ju inte att min dotter inte kommer utsättas för det ändå, bara att jag gör vad jag kan för att balansera det.
    Jag undviker även våld och rasism och dålig mat och fula kläder och sjukdomar. Det är väl alldeles, alldeles naturligt att undvika sådant man inte tror på?
  • giftfri
    Cornellia skrev 2013-08-19 20:55:15 följande:
    Jag skulle inte läsa om pippis negerkung till far. 
    Jag skulle nog vara lite tveksam till Emil oxå.

Och bröderna lejonhjärta & mio min mio, skulle jag nog vänta med tills barnen var äldre. 

Men som sagt, jag är inte för någon censur, dom som anser att det är lämplig litteratur för barn bör låta barnen läsa det.  

Men herregud, är du m.fl på riktigt?????

Alltså, ni unga är då fan helt söndermatade med skitprat som helt förvridet hjärnan på er, om vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt.., inte konstigt att ungar idag är rena nervvraken med psykofarmaka som ersättning för lördagsgodis, å med FASS som godnattsaga i stället för Emil eller Pippi.
    Ja vad annat kan det bli när minsta avvikels "belönas" med en bokstavskombination att skryta med för kompisarna..

Ja nog fan gäller i det här fallet: DET VAR BÄTTRE FÖRR, å det med tillägget MYCKET.. 
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • siolina
    giftfri skrev 2013-09-16 12:20:57 följande:

Men herregud, är du m.fl på riktigt?????

Alltså, ni unga är då fan helt söndermatade med skitprat som helt förvridet hjärnan på er, om vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt.., inte konstigt att ungar idag är rena nervvraken med psykofarmaka som ersättning för lördagsgodis, å med FASS som godnattsaga i stället för Emil eller Pippi.
    Ja vad annat kan det bli när minsta avvikels "belönas" med en bokstavskombination att skryta med för kompisarna..

Ja nog fan gäller i det här fallet: DET VAR BÄTTRE FÖRR, å det med tillägget MYCKET.. 
    Känns snarare som att det är du som är ett nervvrak, som du går på? Varför skulle man vilja utsätta sitt barn för något man tycker det är för litet för,eller som man inte tycker är bra?

• Wilowa
    siolina skrev 2013-09-16 12:20:55 följande:
    Jag ska väl göra som jag vill? Klart jag ska undvika det, om det känns viktigt för mig? Det innebär ju inte att min dotter inte kommer utsättas för det ändå, bara att jag gör vad jag kan för att balansera det.
    Jag undviker även våld och rasism och dålig mat och fula kläder och sjukdomar. Det är väl alldeles, alldeles naturligt att undvika sådant man inte tror på?
    Ja det gör du väl, men tänk efter varför du inte vill läsa dessa böcker...är det för att ge henne en bild att det könsstereotypa och heteronormativa inte är okej eller vill du ge henne en bild där allt är okej? För att skapa acceptansen måste man också acceptera allt, man vinner inget på att välja bort nåt...använder ungefär de ord som en genuspedagog sa till mig.
  • siolina
    Wilowa skrev 2013-09-16 12:25:02 följande:
    Ja det gör du väl, men tänk efter varför du inte vill läsa dessa böcker...är det för att ge henne en bild att det könsstereotypa och heteronormativa inte är okej eller vill du ge henne en bild där allt är okej? För att skapa acceptansen måste man också acceptera allt, man vinner inget på att välja bort nåt...använder ungefär de ord som en genuspedagog sa till mig.
    Grejen är ju att det är omöjligt att välja bort normen. Jag kan försöka vidga, utmana och balansera den, men jag kan ju knappast dölja för mitt barn att 14 av 15 barn på hennes förskola har en mamma och en pappa. Utmaningen är inte att få henne att förstå att det är okej att vara hetero, utan att andra vägar också är fullt möjliga och lika okej.
  • Wilowa
    siolina skrev 2013-09-16 12:22:58 följande:
    Känns snarare som att det är du som är ett nervvrak, som du går på? Varför skulle man vilja utsätta sitt barn för något man tycker det är för litet för,eller som man inte tycker är bra?

Läser man Emil och Pippi på rätt sätt så förstår även små barn och tycker att det är kul...ungarna älskar Pippi när de är små...synd bara att det inte finns några böcker anpassade till dem.
  • puss

Men många tycker att det är ok att censurera Bratz, med motiveringen att de är fula.

Svar på tråden Censurera Astrid Lindgren?