• Michelle 341

Censurera Astrid Lindgren?

På en föräldragrupp för ett halvåår sedan fick jag höra en sak som jag blev väldigt förvånad över, vår BVC sköterska berättade att det nu pågår en trend där föräldrar förbjuder sina barn att se på någon Astrid Lindgren film eller vägrar läsa en Astrid Lindgren bok för barnen. Hon hade själv bara hört om detta och vi disskuterade detta i gruppen och ingen av oss hade hört talas om denna trend eller kunde förstå resonemanget kring att censurera vår kära barnboksförfarttare. Någon som vet mer?

• Svar på tråden Censurera Astrid Lindgren?
  • Michelle 341

Ni som inte vill visa tex Emil. PÅ vilket sätt tror ni att det kan påverka barnen att se det negativt?

Är det bara för att skydda barnen från sanningen att inte alla färäldrar kanske är snälla och peagogiska? Då tänker jag att tror ni inte det d¨blir en chock för barnet när det går upp för dem att världen ibland är orättvis och ond? Om ni ska skyda dem så extremt hårt så dem inte ens får se vissa barnfilmer... Emils pappa är ju ändå en harmlös förälder som älskar sin son även om han kanske inte är så pedagosisk. Jag tänker som så att om mitt barn ser Emil och hur han blir inlåst i snickerboa så uppskattar hon ju verkligen sina föräldrar dessto mer. Sen som barn tänker man inte eller ananlyserar på samma vis som vi vuxna, jag såg alltid på Astrids filmer som intressant och roliga och inget annat.  

• Haskel

Är det någon som känner att deras barndom varit traumatisk, och eller har spenderat många år hos psykolog efter att ha hört/sett/läst Astrid Lindgren? Eller är det någon som känner att de idag har ev väldigt skev människosyn pga. Astrid?

Jag känner iaf att jag klarat mig bra, och tror därmed att mina barn också klarar det, och har glädje av det. 

• Michelle 341
    Haskel skrev 2013-08-20 11:37:33 följande:
    Är det någon som känner att deras barndom varit traumatisk, och eller har spenderat många år hos psykolog efter att ha hört/sett/läst Astrid Lindgren? Eller är det någon som känner att de idag har ev väldigt skev människosyn pga. Astrid?

Jag känner iaf att jag klarat mig bra, och tror därmed att mina barn också klarar det, och har glädje av det. 

ja men precis, det är liksom därför jag undrar på vilket sätt dem tror att Astrids sagor kan vara skadligt och i så fall på vilket sätt. Jag fattar det inte heller...
  • nozpa

Här är det ingen censur av AL. Dottern älskar pippi. Och ja, hon får titta på avsnitten som innehåller beskrivningen av att hennes pappa är negerkung. Och att hon ska bli kurriduttprinsessa. Pippi är ju skitstolt över att bli kurriduttprinsessa. Varför ska man göra det till något fult? Bättre att berätta hur det ligger till för barnen istället för att ta bort och göra det till just något fult.

Angående Emil och det fruktansvärda våld som utspelar sig. Ja, att Emil får gå in i snickeboa är väl ingen skillnad på dagens så varmt omtalade time-out som många föräldrar förespråkar och använder sig av. Eller att skicka in barnen på rummet.
    Man ser även vilken enorm kärlek Emils pappa har för honom i filmerna. Han hatar inte sitt barn på något sätt. Detta utspelar sig även under 1800-talet, och det var skillnad mellan då och nu. Viktigt att komma ihåg.

Det finns vissa av Astrids berättelser som kan vara lite skrämmande för mindre barn, men då är det väl inte mer än att man väntar med att visa/läsa dessa.
    Barn ska få uppleva att saker är lagom otäcka och tillsammans med sina föräldrar få bearbeta, fråga och få det förklarat för sig.

Det är min åsikt angående den saken.          

• dennis02

By the way.. här snackar man om relativt harmlösa sagor a la Emil i Lönneberga och Pippi Långstrump. Men ingen nämner de våldsfilmer som sänds varje dag i de olika TV-kanalerna, där folk skjuter ihjäl varandra och blodet sprutar. Dubbelmoral, någon?

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Michelle 341
    nozpa skrev 2013-08-20 12:04:24 följande:
    Här är det ingen censur av AL. Dottern älskar pippi. Och ja, hon får titta på avsnitten som innehåller beskrivningen av att hennes pappa är negerkung. Och att hon ska bli kurriduttprinsessa. Pippi är ju skitstolt över att bli kurriduttprinsessa. Varför ska man göra det till något fult? Bättre att berätta hur det ligger till för barnen istället för att ta bort och göra det till just något fult.

Angående Emil och det fruktansvärda våld som utspelar sig. Ja, att Emil får gå in i snickeboa är väl ingen skillnad på dagens så varmt omtalade time-out som många föräldrar förespråkar och använder sig av. Eller att skicka in barnen på rummet.
    Man ser även vilken enorm kärlek Emils pappa har för honom i filmerna. Han hatar inte sitt barn på något sätt. Detta utspelar sig även under 1800-talet, och det var skillnad mellan då och nu. Viktigt att komma ihåg.

Det finns vissa av Astrids berättelser som kan vara lite skrämmande för mindre barn, men då är det väl inte mer än att man väntar med att visa/läsa dessa.
    Barn ska få uppleva att saker är lagom otäcka och tillsammans med sina föräldrar få bearbeta, fråga och få det förklarat för sig.

Det är min åsikt angående den saken.          

Kunde inte skrivit det bättre själv :)
  • Cornellia
    dennis02 skrev 2013-08-20 12:35:37 följande:
    By the way.. här snackar man om relativt harmlösa sagor a la Emil i Lönneberga och Pippi Långstrump. Men ingen nämner de våldsfilmer som sänds varje dag i de olika TV-kanalerna, där folk skjuter ihjäl varandra och blodet sprutar. Dubbelmoral, någon?
    Mitt barn får inte se sådant heller. 
    Michelle 341 skrev 2013-08-20 11:29:05 följande:
    Ni som inte vill visa tex Emil. PÅ vilket sätt tror ni att det kan påverka barnen att se det negativt?

Är det bara för att skydda barnen från sanningen att inte alla färäldrar kanske är snälla och peagogiska? Då tänker jag att tror ni inte det d¨blir en chock för barnet när det går upp för dem att världen ibland är orättvis och ond? Om ni ska skyda dem så extremt hårt så dem inte ens får se vissa barnfilmer... Emils pappa är ju ändå en harmlös förälder som älskar sin son även om han kanske inte är så pedagosisk. Jag tänker som så att om mitt barn ser Emil och hur han blir inlåst i snickerboa så uppskattar hon ju verkligen sina föräldrar dessto mer. Sen som barn tänker man inte eller ananlyserar på samma vis som vi vuxna, jag såg alltid på Astrids filmer som intressant och roliga och inget annat.  
    Jag tycker helt enkelt att det finns trevligare böcker att läsa, alltså gör jag det. Det är inte så att jag tror att barn tar skada av att läsa emil, men dom tar inte heller skada av att inte läsa emil. 

• Mellanmjölkens land

Jag tycker att det beror på hur gammalt barnet är. När det gäller ett äldre barn går det att diskutera om förr/nu etc men med ett litet barn finns inte den möjligheten. Vi började läsa Pippi innan 2årsdagen och ja, vi både censurerade och förenklade delar av texten.

• Persona

Eller hur, för det kan ju inte vara så att föräldrarna märkte att killen hade våldsamma tendenser och därför "censurerade" just den killens film och spelintresse?

• Familjen JRH

Jag är så trött på den här trenden med att censurera böcker... Vi ska inte läsa böcker vi själva älskade när vi var små. Varför? Jo, för i dag är det fult att säga neger eller till och med rita mörka människor med stora läppar för det är kränkande. Är det inte mer kränkande att försöka blunda för dom människorna?? De finns ju faktiskt på riktigt, både gula, svarta och vita existerar JAG LOVAR JAG HAR SETT DOM MED EGNA ÖGON! 
    Sverige har blivit så rädd för att göra fel.. Jag vägrar att censurera för mitt barn, jag ska läsa Astrid Lindgrens böcker och massa andra!
    Det finns värre saker än att läsa böcker från förr där de har en annan syn om uppfostran, vilket de faktiskt hade under den tiden, eller sa neger... Vi sätter våra barn framför TV och vad visas där? Massa skit! Bättre att läsa en bok man kan diskutera om istället för att ha små barn häckande framför TVn!  

Svar på tråden Censurera Astrid Lindgren?