dennis02 skrev 2013-08-20 12:35:37 följande:
By the way.. här snackar man om relativt harmlösa sagor a la Emil i Lönneberga och Pippi Långstrump. Men ingen nämner de våldsfilmer som sänds varje dag i de olika TV-kanalerna, där folk skjuter ihjäl varandra och blodet sprutar. Dubbelmoral, någon?
Mitt barn får inte se sådant heller.
Michelle 341 skrev 2013-08-20 11:29:05 följande:
Ni som inte vill visa tex Emil. PÅ vilket sätt tror ni att det kan påverka barnen att se det negativt?
Är det bara för att skydda barnen från sanningen att inte alla färäldrar kanske är snälla och peagogiska? Då tänker jag att tror ni inte det d¨blir en chock för barnet när det går upp för dem att världen ibland är orättvis och ond? Om ni ska skyda dem så extremt hårt så dem inte ens får se vissa barnfilmer... Emils pappa är ju ändå en harmlös förälder som älskar sin son även om han kanske inte är så pedagosisk. Jag tänker som så att om mitt barn ser Emil och hur han blir inlåst i snickerboa så uppskattar hon ju verkligen sina föräldrar dessto mer. Sen som barn tänker man inte eller ananlyserar på samma vis som vi vuxna, jag såg alltid på Astrids filmer som intressant och roliga och inget annat.
Jag tycker helt enkelt att det finns trevligare böcker att läsa, alltså gör jag det. Det är inte så att jag tror att barn tar skada av att läsa emil, men dom tar inte heller skada av att inte läsa emil.