• Michelle 341

Censurera Astrid Lindgren?

På en föräldragrupp för ett halvåår sedan fick jag höra en sak som jag blev väldigt förvånad över, vår BVC sköterska berättade att det nu pågår en trend där föräldrar förbjuder sina barn att se på någon Astrid Lindgren film eller vägrar läsa en Astrid Lindgren bok för barnen. Hon hade själv bara hört om detta och vi disskuterade detta i gruppen och ingen av oss hade hört talas om denna trend eller kunde förstå resonemanget kring att censurera vår kära barnboksförfarttare. Någon som vet mer?

• Svar på tråden Censurera Astrid Lindgren?
  • Cornellia

Finns väl vissa delar av hennes bokskatt som jag inte skulle välja att läsa för mina små barn, men att censurer känns överdrivet. 

• älskarlivet81
    Cornellia skrev 2013-08-19 20:47:00 följande:
    Finns väl vissa delar av hennes bokskatt som jag inte skulle välja att läsa för mina små barn, men att censurer känns överdrivet. 
    Vilka skulle du inte läsa?
  • Fridayyy

Jag tycker inte om Emil och hur de behandlar barn.

• SpanskaFlugan

Men vad i Astrid skulle man censurera?! Jag kan förstå att vissa delar inte är lämpliga för små barn, det kan ju vara rätt läskigt, men annars?!

• Cornellia
    älskarlivet81 skrev 2013-08-19 20:50:29 följande:
    Vilka skulle du inte läsa?
    Jag skulle inte läsa om pippis negerkung till far. 
    Jag skulle nog vara lite tveksam till Emil oxå.

Och bröderna lejonhjärta & mio min mio, skulle jag nog vänta med tills barnen var äldre. 

Men som sagt, jag är inte för någon censur, dom som anser att det är lämplig litteratur för barn bör låta barnen läsa det.  
  • SpanskaFlugan
    Cornellia skrev 2013-08-19 20:55:15 följande:
    Jag skulle inte läsa om pippis negerkung till far.  Jag skulle nog vara lite tveksam till Emil oxå. Och bröderna lejonhjärta & mio min mio, skulle jag nog vänta med tills barnen var äldre.  Men som sagt, jag är inte för någon censur, dom som anser att det är lämplig litteratur för barn bör låta barnen läsa det.  

Jag kan tycka att just Pippis negerkung till pappa är ett utmärkt tillfälle att diskutera hur man bemöter människor olika pga av hudfärg.
  • älskarlivet81

Håller med!

SpanskaFlugan skrev 2013-08-19 20:56:29 följande:
    Jag kan tycka att just Pippis negerkung till pappa är ett utmärkt tillfälle att diskutera hur man bemöter människor olika pga av hudfärg.

• IsDimma

Äh, bättre är väl att prata med barnen och tala om att böckerna är skrivna för längesen och prata om hur man gör och inte ska göra.

• The Doctor
    SpanskaFlugan skrev 2013-08-19 20:56:29 följande:

Håller med!
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
Svar på tråden Censurera Astrid Lindgren?