Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

Censurera Astrid Lindgren?

Finns väl vissa delar av hennes bokskatt som jag inte skulle välja att läsa för mina små barn, men att censurer känns överdrivet. 

• Cornellia
    älskarlivet81 skrev 2013-08-19 20:50:29 följande:
    Vilka skulle du inte läsa?
    Jag skulle inte läsa om pippis negerkung till far. 
    Jag skulle nog vara lite tveksam till Emil oxå.

Och bröderna lejonhjärta & mio min mio, skulle jag nog vänta med tills barnen var äldre. 

Men som sagt, jag är inte för någon censur, dom som anser att det är lämplig litteratur för barn bör låta barnen läsa det.  
  • Cornellia
    SpanskaFlugan skrev 2013-08-19 20:56:29 följande:

Jag kan tycka att just Pippis negerkung till pappa är ett utmärkt tillfälle att diskutera hur man bemöter människor olika pga av hudfärg.
    Vad bra att det är valfritt då. 
    Jag väljer annan litteratur och andra sätt att diskutera sådant.  
  • Cornellia
    dennis02 skrev 2013-08-20 12:35:37 följande:
    By the way.. här snackar man om relativt harmlösa sagor a la Emil i Lönneberga och Pippi Långstrump. Men ingen nämner de våldsfilmer som sänds varje dag i de olika TV-kanalerna, där folk skjuter ihjäl varandra och blodet sprutar. Dubbelmoral, någon?
    Mitt barn får inte se sådant heller. 
    Michelle 341 skrev 2013-08-20 11:29:05 följande:
    Ni som inte vill visa tex Emil. PÅ vilket sätt tror ni att det kan påverka barnen att se det negativt?

Är det bara för att skydda barnen från sanningen att inte alla färäldrar kanske är snälla och peagogiska? Då tänker jag att tror ni inte det d¨blir en chock för barnet när det går upp för dem att världen ibland är orättvis och ond? Om ni ska skyda dem så extremt hårt så dem inte ens får se vissa barnfilmer... Emils pappa är ju ändå en harmlös förälder som älskar sin son även om han kanske inte är så pedagosisk. Jag tänker som så att om mitt barn ser Emil och hur han blir inlåst i snickerboa så uppskattar hon ju verkligen sina föräldrar dessto mer. Sen som barn tänker man inte eller ananlyserar på samma vis som vi vuxna, jag såg alltid på Astrids filmer som intressant och roliga och inget annat.  
    Jag tycker helt enkelt att det finns trevligare böcker att läsa, alltså gör jag det. Det är inte så att jag tror att barn tar skada av att läsa emil, men dom tar inte heller skada av att inte läsa emil. 

• Cornellia
    giftfri skrev 2013-09-16 12:20:57 följande:

Men herregud, är du m.fl på riktigt?????

Alltså, ni unga är då fan helt söndermatade med skitprat som helt förvridet hjärnan på er, om vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt.., inte konstigt att ungar idag är rena nervvraken med psykofarmaka som ersättning för lördagsgodis, å med FASS som godnattsaga i stället för Emil eller Pippi.
    Ja vad annat kan det bli när minsta avvikels "belönas" med en bokstavskombination att skryta med för kompisarna..

Ja nog fan gäller i det här fallet: DET VAR BÄTTRE FÖRR, å det med tillägget MYCKET.. 

Ja, jag är helt på riktigt. Jag väljer andra böcker att läsa för mitt barn, ser inte varför det skulle vara ett problem, det är väl inget måste att läsa vissa böcker?
Svar på tråden Censurera Astrid Lindgren?