Hej! Nu har det gått en tid sedan du frågade, kanske har du redan beslutat dig? Har två små mirakel hemma, och har visserligen inget genetiskt barn att jämföra med, men det har ju min man. Vårt sätt att förhålla oss till våra barn skiljer sig inte alls, om man bortser från att vi är två olika människor. Om någon av oss får höra att vi är lika våra barn är det faktiskt jag. Barn tar ju efter på så många andra sätt än genetiskt, gester, uttryck, vanor... De försöker matcha hår o ögonfärg så det inte blir alldeles annorlunda, även om just jag inte tycker det hade spelat någon roll. För mig har ÄD känts bra o tryggt, i den mån man kan styra över livet vet jag att mina bebisar haft det bra i magen och inte utsatts för varken svält eller gifter. Hade jag adopterat hade jag säkert steuntat i det, men om man nu vill se en fördel med ÄD såhar det varit en positiv tanke med mig ( sen har ju i och för sig barn fört in oro och en känsla för livets skörhet i alla fall, men det tror jag alla föräldrar lever med i olika utsträckning). Tyckte behandling och graviditet var rätt kämpiga, jag blir väldigt påverkad (läs temporärt spritt språngande galen) i humör av alla hormoner, för att inte tala om den känslomässiga bergodalbanan det innebär att misslyckas och försöka igen. Men jag skulle gå igenom allt 100 gånger om för mina barn! Det har varit så värt det, kärleken till ens barn har knocket mig totalt, och jag är säker på att man känner samma kärlek oavsett hur barnet kommit till! Men nej, det är inte bara rosa moln, det är utmanande att vara förälder, även det oavsett hur barnet kommit till. Det där alla säger, som i alla fall jag inte kunde greppa innan barnen kom, att graviditet, att hormoner o förlossning( eller, antar vag väntan på barnbesked) bara är en början, stämde. Det är sen det börjar, när bebisen är hemma. Angående frågan om de vet så är svaret ja, äldsta har vetat sen hon var 3-4, när frågor om hur men kommer till dök upp. Sen har hon fått ställa frågor allt eftersom. De flesta av mina nära vänner vet, men om jag skulle göra nåt annorlunda så skulle jag nog prata mindre med andra än jag gjorde från början. Det är ju inte min historia längre, utan mina barns, har jag insett ju mer tiden går. Men berätta bör man, det jag har kunnat läsa mig till så är hemligheter i familjer värre för barn än en "historia" att mamma och pappa fått en stor gåva från en annan kvinna. Det blir många gånger manmåste ljuga annars, bvc, sjukvården, blommor och binsamtal... Oj, oj, det vart långt det här.. Men instämmer med ÄD- barn, det blir långt när jag blir engagerad! Lycka till vad du än väljer!