Känns det som ens eget till hundra procent?
Är anonym i det här inlägget för att inte avslöja för mkt vem jag är...
Jag tror att det är väldigt vanligt att känna motstånd mot ÄD i början, det gjorde vi och jag känner även ett annan par som valde bort det för att det kändes så "konstigt". Vi gick på det "säkra" kortet adoption som just då kändes bättre i hjärtat och hamnade verkligen ur askan i elden, just när vi påbörjade vår adoptionsprocess brakade hela adoptionsvärlden och köerna blev jättelånga. Hade inte vi fått ett brev från Landstinget om ÄD och lyckats med det hade det tagit oss 6 r att få ett barn via adoption, och tro mig på den vägen hade mycket kunnat hända. Så jag kan omöjligt se adoption som det fungerar idag som ett säkert sätt att få barn. Titta bara på vad som händer i Ryssland just nu. Vill inte avskräcka dig dock för det finns sätt att få barn via adoption snabbare t ex om man är beredd att ta emot SN-barn.
Vi var oerhört skeptiska på vårt första möte om ÄD, vi skulle ju få barn via adoption och inte genom en massa behandlingar och jag sörjde "vårt" (naturligtvis icke-existerande) adoptivbarn genom hela graviditeten. När barnet dock föddes var det det mest fantastiska som hänt och jag kan idag säga att jag är verkligen lycklig att ha fått gå igenom en graviditet, en födsel och spädbarnstiden. Utan att på ngt sätt förringa adoption som säkert är helt fantastiskt också kan jag idag känna glädje att jag fick barn via magen. Det andra paret som jag berättade om fick sen också barn genom ÄD och sa precis som vi att när man väl är där känns det inte det minsta konstigt utan helt naturligt att barnet ska komma på det sättet. Min erfarenhet är också att mannen ofta är mer skeptiska till ÄD är kvinnan, trots att det är hans genetiska barn.
Så för att sammanfatta: du behöver inte vara rädd för att det känns fel och konstigt med ÄD, det gör det för många men jag tror att det för alla ändras helt när man blir gravid och när barnet kommer.
Och känns det som "mitt eget"? Svårt att svara på eftersom jag inte har något att jämföra med. Äe det ngt som "vanliga" mammor går och funderar på? Men vem skulle annars vara barnets mamma? Knappast donatorn, alla som är insatta i ÄD vet att donatorn inte är mamma. Tror dock verkligen inte att min man på något sätt har en annan relation till barnet än vad jag har dock. H*n är det bästa som hänt och jag är tacksam varje dag för att vi fick chansen att göra ÄD.