Snultan skrev 2013-09-19 14:45:47 följande:
En fråga, ni som skall vara föräldrarledig på heltid, hur många dagar i veckan kommer ni ta ut? :)
Jag kommer vara hemma heltid till 8 Januari och har ansökt om 7 dgr i veckan.. de är ju totalt 110 dagar.. det blir ju mest pengar så sätt men å andra sidan förlorar man ju fler dagar :P vet inte riktigt hur jag ska tänka. Från och med 9 januari kommer jag bara ta ut 3 dagar, sambon kommer ta ut 1 dag..
Hur resonerar ni?
Fick föresten besked från FK att de räknat om min SGI, de beräknar på min förra inkomst som var mycket högre, supernice ju!!! =D Det var ganska stor skillnad så det gör en gott!
Jag ska vara hemma på heltid.. kommer ta ut 3-4 dagar i veckan det första året. Efter barnet fyllt 1 år måste man ju ta ut 5 dagar i veckan om man inte jobbar extra.
Kommer alltså inte vara speciellt rik men vi känner att det är värt det eftersom vi slipper sätta in Nr2 på förskolan för tidigt. Efter båda barnen börjat förskola, typ hösten 2015 så kommer mannen vara hemma pappaledig varje onsdag. Så har vi gjort med dottern efter att hon började där.
Han kommer ge mej 180 dagar av sina 240. Samma som förra gången.