Inlägg från: LinnElin |Visa alla inlägg
  • LinnElin

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

fitforfight1 skrev 2013-11-05 21:48:24 följande:
    Jag ligger o klockar värkar :) just nu har de senaste 6 värkarna kommit med ca 5-6 min emellan... när bör jag ringa in tycker ni? Än så länge känns de rätt så "hanterbara" andas igenom dom går rätt ok

Då är vi två stycken!! Mina kommer med ungefär 4 min mellanrum. Tog två alvedon för 35 min sen men de har inte avtagit. De gör ju inte grisont men tillräckligt för att jag ska stanna upp med det jag gör. Tänkte vänta en liten stund till innan jag ringer.
    Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Nu har ju definitivt slemproppen lossnat iaf! Bläää säger jag bara! Duschade lite och det lugnade sig men nu börjar det igen.

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Vår lilla prinsessa är ute nu. Gick rätt fort. Uppdaterar när doktorn varit här och kikat mig mellan benen...

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Nu är jag lite piggare. Jag började klocka mina värkar vid 20.20 igår kväll. Inte så jättestarka men regelbundna. Dottern vaknade vid 23.30 och ville då lägga sig i våran säng. Vi hade inte lagt oss än men sambon gick och la sig med henne. 23.37 ringde jag förlossningen för att kolla läget där om vi skulle behöva åka till ngt annat sjukhus. Gick och la mig. 23.58 ringer jag igen för att säga att vi är på väg. Värkarna eskalerade samma sekund jag la mig i sängen. Barnvakten slängde sig i bilen och ilade över till oss.

Vi kom in på förlossningen vid 00.30. Då var jag öppen 4 cm. De kollar kurvan i 15 min sen får vi ett rum. Går och kissar och värkarna blir bara intensivare. Står och hänger på ett gåbord och andas lustgas. Velar lite om edan men ber sedan om den. Narkosläkaren höll på i drygt 45 min med att sätta den. Tog alldeles för lång tid och den fick ingen effekt. Kände rätt tidigt att jag behövde krysta men fick hålla igen. Vattnet gick vid 03.04 och hon hade bajsat i det. Fick börja krysta strax efteråt. När hon nästan var ute så uteblev krystvärken. Fick lite panik och det dröjde nog en 4-5 min innan sista värken som drev ut henne kom. 03.38 kom hon ut. Hon har fått i sig en del fostervatten men hon mår bra. Sovit i princip hela dagen. Hon fick spendera de första två timmarna med pappa.

Både läkaren och överläkaren grottade mellan mina ben. Blev sydd 14 stygn. Förlorade ungefär en liter blod, inte så farligt. Däremot satt bäckenbottenbedövningen i ända fram till 9.30 så högra benet vek sig när jag skulle upp och försöka kissa. Det var rätt obehagligt.

Hon är 53 cm lång och vägde 4195 gram. Inte lika tung som sin syster.

Jag skulle tro att vi får åka hem på fredag då de vill ha lite koll på mitt blodtryck och mina blodvärden eftersom att de inte var så där superbra innan förlossningen och lär knappast ha blivit bättre efter.

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Jag med nål- och blodfobi ligger just nu och får första påsen med blod. Ska tydligen få två påsar. Men hoppas på att bli piggare efteråt!

Fitforfight1 - Skönt att ni kunde åka hem så fort! Jag hoppas på att få åka hem imorrn!

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Elvira sover mest jämt. Men å andra sidan är hon bara ett par dagar. Äta hela nätterna vill hon. Jag var tveksam till om jag hade tillräckligt i brösten så hon fick 60 ml ersättning inatt. Sen sov hon gott och jag väckte henne vid tio för att få tömma brösten lite. Hon kan vara lite knölig när man byter från ena bröstet till det andra.

Jag fick en bröstpump (MAM) av min syrra men jag tycker den är kass så sambon fick köpa en ny idag. Kände att det började göra ont i brösten och mjölkstockning är det sista jag vill ha! Måste se till att köpa en ordentlig amningsbh oxå. Har tre stycken men tycker inte att någon av dem är bra. En är för stor, en är för liten och en är konstigt utformad.

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Amningen går så där. Jag var övertygad om att äldsta dottern sög fel. Lillasyster suger likadant och nu har flera barnmorskor sagt att jag har plana bröstvårtor. De är inte optimala för amning med andra ord. Sår på båda bröstvårtorna. Högra värre än vänstra, precis som med storasyster. Känner att jag håller på att få mjölkstockning i högra bröstet vilket jag tror beror på att sårskorpan blockerar utgången för mjölken. Jag vill ju så gärna amma och jag kämpar på med amningsnapp.

Mami2013 - Hur fick du mjölkstockningen att släppa?

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

mammatillLucas - Lillfröken sover mest hela tiden så jag försöker pumpa mellan amningstillfällena för att lätta på trycket. Köper man Medela Purelan på apoteket?

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Någon mer än jag som har fått svullna fötter och vader EFTER förlossningen? Jag upptäckte det i duschen imorse och det var knappt att jag fick på mig skorna när vi skulle iväg.

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin
    Mami2013 skrev 2013-11-11 07:51:19 följande:
    Åh behöver lite tips som inte har med barn att göra!! Imorgon kommer två av mina vänner och hälsar på Melvin för första gången och jag har lovat bjuda på lunch men det står helt still i huvudet. Nån som har bra tips på lätta luncher/mellanmål som är lätt och snabbt att göra??

Hur "flashigt" vill du ha det? Något som är BUSENKELT, går snabbt och är gott är färsk pasta, två förpackningar färdig ostsås (fyra sorters ostar) hacka ner en blå castello i kastrullen och värm, stek tre paket bacon. Går ju utmärkt att göra egen ostsås oxå men det tar ju lite längre tid.
    Linnéa 100107, BF 131030
Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?