• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Ska till BVC på måndag, hoppas vi kan få medicin då.

Ok, lufta tuttarna alltså! Jag har ju alltid amningsinlägg, men borde kunna köra lite utan ibland eftersom jag inte läcker lika mycket längre mellan amningstillfällena.

Var även din medicin receptbelagd, Oldy? Fick du den från BVC?

Det både kliar och gör ont i bröstvårtorna, framför allt på det bröstet som läcker mest...

• Sara H
    oldy skrev 2013-10-05 11:50:22 följande:
    Hon sa big no no till amningsinlägg! Mina läcker mest på natten nu så jag ska väl klara mig utan.

Nej min är receptfri, daktar mot fotsvamp står det på den :)

Tänk på att byt bh varje dag, tvätta minst 60 grader (jag kokar mina för jag har inte tvättmaskin i lägenheten), koka eventuella nappar så barnet bytet varje dag med.
    Oj då! Vet inte om jag läcker mest på dagen eller natten nu. De första veckorna rann det som tusan ur brösten konstant, och jag har fortfarande mjölkuppsamlare på andra bröstet när jag ammar. Återstår att se om det blir världens fläckfest utan inläggen... Nu har jag mycket att åtgärda!

När smörjer du dig med salvan? Tänker mig att det kanske inte är så lämpligt för bebisar att få den i munnen..?
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-05 23:40:34 följande:
    Jag var på kalas ikväll utan ilägg & jag klarade mig, woho! ;) men läcker mest på natten nu för tiden, liksom ligger i mjölkpölar typ, väldigt mysigt..

Ja jag smörjer bröstvårtorna med salvan & även 1 cm utanför "problemområdet". Enligt amningsmottagningen så skulle jag smörja med bröstmjölk innan jag ammar så rengörs det. :)

Har Tor fått nån medicin? Jag tycker redan jag känner av mindre smärta när jag ammar, peppar peppar!
    Aaah, okej! Ja, bröstmjölk alltså, snacka om universalprodukt!

Vi har tid hos BVC på måndag, då ska vi dessutom träffa en läkare, så jag hoppas att Tor kan få medicin då. Han har beläggning på tungan och verkar lite småbesvärad ibland när han ska amma.

I fredags var vi förresten på Urologen dit vi fått remiss ang. Tors ena testikel som var svullen efter födseln. Läkaren tyckte att den än så länge verkar frisk, och att det blir BVC som får följa upp den till att börja med. Gött!
  • Sara H
    MammaMu74 skrev 2013-10-06 08:46:50 följande:

Då ansluter även jag till amningsgänget ;) Igår morse kom vår älskade lilla dotter till världen

Grattis! Gick allt bra!
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-06 22:02:58 följande:

Hur lång tid tar det innan man känner sig bra mellan benen?

Nu har det gått över en månad sedan förlossningen & jag är fortfarande lite öm och ibland gör det lite ont.

Klarade mig ändå rätt bra, två inre och ett eller två yttre stygn. Det är de yttre jag tycker känns fortfarande..

Jobbigt!

Jag fick 2-3 inre stygn och 5 yttre och känner inget alls sedan typ 2 veckor tillbaka. Tor blir 5 veckor på onsdag. Vet inte hur lång tid efteråt det är normalt att ha känningar...

Kanske är bäst att prata med din BM?
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-07 04:44:50 följande:
    Jag har kollat & det ser inte konstigt ut.. Får ringa om det inte blir bättre.

Haha härliga tider vi surfar på ;)
    Haha, jag tänkte på det också.

Jamen det är ju bra att det ser bra ut därnere iaf! Sprack du eller blev du klippt? Sånt kanske spelar in hur lång tid det tar..?

Jag fick ett klipp precis på slutet när Tors huvud skulle ut.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-07 10:04:28 följande:
    Jag sprack. De två inre syddes & har för mig att hon sa att det yttre nästan inte behövdes, men de gjorde det ändå.

Jag försöker knipa massor & ofta. Men det är väl bra att göra det? Det är inte för "tidigt" liksom?
    Nä, knipandet lär ju bara vara bra!

Vi fick info på BB av en sjukgymnast med knipövningar, så det var liksom bara att sätta igång.

Jag har även börjat med styrkeövningar i kombo med flåsiga barnvagns- och hundpromenader. 11 kg försvann på lika många dagar i början, men nu går det trögare... Det var väl vätska som försvann, nu är det fläsket kvar, hehe!

Har åtminstone 13 kg att gå ner, så det är bara att kämpa på, utan att banta. Längtar så efter löparskorna!
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-07 12:21:15 följande:
    Vad härligt! Jag har noll magmuskler kvar! En mjuk deg bara haha..

Har gått ner 13 kg, så 3 kg kvar men går gärna ner 10 ;) men det tar jag senare, nu när min sambo har semester myser vi bara här hemma & det blir lite godis hehe!

Har du märkt mycket utveckling med Tor? Stina har blivit så stark i nacken, fokuserar blicken & jag har sett några kontakt-leenden, liksom åt mig känns det som. Så häftigt :)
    Gött och mysigt!

Tor är precis likadan! Lyfter huvudet hela tiden och har gett två små sneda leenden mot mig. Annars ler han jämt i sömnen, gjorde det redan på BB. Det går verkligen framåt för våra småttingar!
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-07 12:56:33 följande:
    Ja de där små leenden i sömnen är ju hur söta som helst :)
    Ja verkligen!

Hur går det med svampbehandlingen?
  • Sara H

Det är skönt att ha kommit igång med motion och styrkeövningar. Jag började powerwalka så fort vi kom hem från BB eftersom vi har hund som ju behöver ut i ur och skur. Men jag har skämt bort mig med alldeles för mycket choklad... Som jag inte alls ville ha under graviditeten! Så nu när det gått en månad sedan lillälsklingens ankomst och man har fått rutiner på plats är det dags att återgå till bra vanor.

Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?