• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

oldy skrev 2013-10-09 11:04:56 följande:
    Ja det stämmer. Både jag & hon behandlas & det är mycket bättre! Gör inte lika ont att amma & sånt längre, så skönt! Ska behandlas ett tag till iaf.

Känns så skönt för jag var så trött på att amma för det gjorde så ont, men jag visste inte varför. Nu när det funkar bättre så är jag så glad för jag vill så gärna amma :)
    Tor fick ingen medicin mot sin svamp eftersom läkaren på BVC tyckte att den var så mild. Jag har blivit lite bättre i tuttarna men funderar på att köpa salva ändå. Läkaren tyckte inte det, hon sa att brösten måste tvättas fria från salvan innan amning. Men om svampen försvinner är det ju värt det lilla besväret! Vad hette salvan Oldy, Daktar..?
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-09 16:38:16 följande:
    Ja daktar. Jag tvättar med bröstmjölk innan amning bara :)
    Har bett maken köpa med hem nu.

Ringde Amningsmottagningen som uppmanade mig att be om ett recept från BVC till Tor. Så det är gjort, hämtar ut det imorgon!

Har ont när jag ammar och Tors beläggning är kvar, så jag har ingen lust att dalta med Vichyvatten längre. Går runt toppless en stund efter amning innan det börjar läcka för att lufta. Och så ska jag testa att sova utan amningsbh och t-shirt inatt!
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-09 17:56:55 följande:
    Låter ju som det var för mig! Jag visste inte ens att jag hade, trodde det gjorde ont för att det hör till i början ;) Stina hade inte jättemycket beläggning, nu är det lite inne i kinderna så det syns knappt.

Smärtan försvann iaf snabbt för mig när jag väl började behandla, så hoppas det går snabbt för dig med!
    Tack, hoppas det också!

Lite frustrerande bara att jag fick olika besked från Amningsmottagningen och BVC. Tycker ju att de borde vara inne på samma linje.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-09 19:35:37 följande:
    Samma för mig! BVC sa bara vichyvatten, men amningsmottagningen sa att man alltid ska behandla båda.
    Gud, så konstigt. Det finns ju inte ens några vetenskapliga belägg för att Vichyvatten fungerar...

Nu har jag börjat smörja mig med Daktar. Ser fram emot att det inte ska göra så ont att amma framöver!
  • Sara H
    madelenee skrev 2013-10-10 09:00:11 följande:
    Ja, men får försöka hålla ut några veckor till och se om det blir bättre. Kanske ska ge amningsnapparna en chans till?

Penslar i alla fall Vichy som en galning nu. Före och efter varje mål mat och även mina bröstvårtor före varje amning (så vi inte ska smitta varandra). Sen smörjer jag med Daktar 3 gånger om dagen och luftar tuttarna hela dagarna + nätterna. Förutom när jag ska ut eller nån kommer och hälsar på :).

Annars får jag prova och ringa en annan BVC-sköterska, som kanske kan hjälpa bättre än hon vi fått :-P.
    Testa att ring till Amningsmottagningen då? När jag ringde dit var det absolut ingen tvekan om att både jag och Tor skulle behandlas, BM sa att det inte går över av sig själv. Och du fick ju samma besked, Oldy?

Nu kör jag en 60-graders tvätt med amningsbehåar, lakan och handdukar. Luftar tuttarna i korta stunder, men det är svårt eftersom jag ju läcker som ett såll..! Smörjer med Daktar morgon och kväll och ska hämta ut medicin till Tor i eftermiddag.

Tack gode gud för amningsnappen! Höll ju på att vänja Tor av vid den och det gick jättebra att amma utan, och så kommer detta i vägen. Bara att backa bandet liksom.
  • Sara H
    fru mia skrev 2013-10-10 12:03:03 följande:

Tror de finns vetenskapliga belägg faktiskt. Vichyvatten & ramlösa har ett högt ph. Svampen trivs helt enkelt inte den vill ha en sur miljö!
    Intressant, det visste jag inte! Gäller det all typ av mineralvatten?

Läste på 1177.se, där står det att det saknas bevisad effekt för det, och hörde det även av en barnmorska.

Trist hur som helst att råden från vården är olika.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-10 20:03:08 följande:

Säg att ni inte orkar amma längre om ni inte får hjälp!

Ikväll har vi varit på BVC för en HLR-kurs på över tre timmar. Stina var så klart yngst men det gick hur bra som helst. Fyra amningar & två bajsblöjor på 2 timmar, klassiskt min tjej det ;)

Haha, härligt!
  • Sara H

Hmm, har haft lite molvärk i ryggslutet idag, men inte så att jag tänkt på det nåt särskilt. Fast nu har jag svagt blodstrimmiga, slemmiga flytningar..?!

• Sara H
    oldy skrev 2013-10-10 21:07:39 följande:
    Har du kvar avslag? Annars mens kanske?
    Nä, avslaget försvann för 2 veckor sen lite drygt. Det har inte kommit nåt mer så det var väl bara nån "tillfällig" grej. Skulle det vara mensen så svimmar jag! Jag fick ingen mens på 1 år efter pillerstoppet pga PCO. Det är tack vare Pergotime jag fick igång ÄL och kunde bli gravid. Sjukt otroligt om detta vore mens, men det verkar som sagt inte vara nåt mer än de där strimmorna.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-11 08:47:51 följande:
    Åh så skönt! Mitt avslag har inte slutat än, 6 veckor på måndag.. Hade Iofs en gigantisk moderkaka, så såret lär väl också vara stort då :)
    Jobbigt... Hoppas att det ger med sig snart då!

Stora My: Tror inte heller att det är mensen. Blev bara så himla förvånad när det dök upp, eftersom avslaget varit borta ett tag. Det har inte kommit nåt mer, bara flytningar. Så det är nog som du skriver, att det är några strimmor till som ska ut.

Tor har blivit riktigt klängig nu. Vill inte alls sova i vagnen (om den står stilla) och inte gärna i sängen heller. Bara famnen eller i bärselen duger bra. Han har hittills varit väldigt tyst av sig, bara gnytt och gnällt på sin höjd. Men nu gör han minsann sin röst hörd om saker och ting inte är bra. Han vill äta minst var tredje timme dygnet runt nu. Fascinerande hur fort det ändrar sig! Från att ha sovit jämt - jag fick väcka honom var tredje-fjärde timme dygnet runt - till att sova väldigt lite och äta väldigt mycket! Vägningen på onsdag blir intressant. Det syns på honom att han gått upp sedan vägningen i måndags, hehe!
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?