• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Ni som har svamp i brösten, blir era bröstvårtor vita efter amning?

Den ena bröstvårtan (den som gör ont) har börjat fjälla lite. Annars ser de likadana ut, så det är ju märkligt att det bara smärtar i den ena..? Vårtgårdarna ser bra ut iaf, alltid något...

• Sara H
    oldy skrev 2013-10-21 08:42:15 följande:

Låter mysigt stora My! Min sambo är hemma denna veckan med (sparade all semester till Stina, verkligen lyx!) så efter det ska jag nog också prova på lite öppna förskolor och sånt.

Så himla härligt att din sambo varit hemma nu!

Om två veckor reser min man bort i jobbet, så då åker Tor, jag och Otto till min mamma i Värmland. Blir lite väl tufft att dra hela lasset själv dygnet runt i 1,5 vecka annars. Vissa dagar (som idag) jobbar han från 07.30 till 20.30, bara det tär på orken för min del med att få pusslet att gå ihop. Det är ju lätt hänt att saker och ting krockar; jag sätter mig för att äta när Tor vaknar och är ledsen, samtidigt som Otto vaknar och behöver promenad. Då känner man sig otillräcklig! Hur funkar det för er med Eddie?

Längtar tills vi åker iväg, det ska bli så kul att träffa familjen igen! Min pappa har t.o.m tagit ett par dagar ledigt för att umgås med oss.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-22 11:43:50 följande:

Mina bröst hade lugnat sig, har inte läckt massor & känns som de anpassat sig efter Stinas behov. Nu helt plötsligt är de som i början, stenhårda & sprängfyllda med mjölk som sipprar/sprutar ut för jämnan. Attans ;)

Lustigt, inatt var mina bröst jättespända! Fick sova på rygg hela tiden, det gjorde så ont varje gång jag rörde mig.

Tor sov en timme "över tiden", så jag gissar att det berodde på det.

Hans amningsrutiner är helt annorlunda nu utan amningsnappen. Förut åt han i minst 30 minuter på varje bröst. Nu tömmer han dem på några minuter bara, han gulpar så effektivt att han får ta andhämtningspaus i början. Och inget mer småsnuttande heller.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-22 15:30:50 följande:
    Haha konstigt! Stina äter liiite mer sällan nu, kanske beror på det..

Hur vet man att bröstet är tömt? Jag försöker smörja med mjölk på tutten efter & där finns alltid kvar. Men Stina går ju upp i vikt & kräks upp överflödig mjölk, så mätt blir hon iaf smile1.gif

Skönt att du fick en extra timmes sömn!
    Jag resonerar som så att bröstet när tömt när det liksom känns tömt. Är det svullet och kanske knöligt innan amningen men inte efteråt tänker jag mig att Tor tömt det. Men helt tomma kan de väl inte bli va? Det fylls väl på kontinuerligt?

Skönt att Stina äter liiite mer sällan. Har hon ofta överskottskräkningar? Det har Tor, efter varje måltid, ibland pyttelite och ibland mycket.

De senaste tre nätterna har varit i stort sett identiska, så jag hoppas att han hittat en rytm nu med amning ca 02-03 och sen 06-07. Helt ok för mig.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-22 18:22:46 följande:
    Då förstår jag! smile1.gif

Ja, hon kräkte rejält på mig i natt, händer oftare nu än innan.

Åh vad skönt att han har hittat en rytm på natten, håller tummarna att det sitter i!

Här är jag inne på 8:e veckan med avslag & nu kommer färskt blod med. Det hugger till & gör lite ont mellan benen ibland, men om det skulle vara "farligt" får man väl feber med?
    Men vad jobbigt med avslaget! Och att det fortfarande känns därnere? Har du varit på efterkontroll? Det där låter som nåt du kanske ska prata med BM om annars? Säkert inget farligt, men ändå.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-22 19:20:36 följande:
    Nej ska inte dit förrän 11/11, men ska nog ringa imorgon. Skvätte blod på väggen innan, helt sjukt :/

Jag gick ju sönder väldigt lite där nere så borde ju inte ha ont.
    Oj då! :-/

Ja, lite märkligt är det ju eftersom du sprack så lite. Har du tittat så att allt ser bra ut, så att säga?

Gött att du har tid för efterkontroll ganska snart, jag har inte tid förrän 28/11... Blir ju extra långt eftersom Tor kom 17 dagar för tidigt.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-22 20:26:10 följande:
    Ja jag ser ut som innan förlossningen där nere, har tom bett min kille kolla noga några gånger & allt ser bra ut. Säkert ingen fara! Kanske bara är klen, haha ;)

Jaså bokas inte det efter då de föds? Jo Iofs blir ju lite längre för mig med då hon kom 10 dagar tidigt. Jag vill ju veta så allt är fritt fram för mys med min pojkvän snart! ;)
    Det är ju bra att det ser ut som innan iaf!

Jag fick min eftervårdstid senast jag var hos BM, den tredje sista planerade tiden, men som blev den sista eftersom Tor föddes senare samma dag, hehe. Funderar på om jag ska boka om den eftersom det är så himla långt fram i tiden...
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-22 21:50:34 följande:

Kollade med spegel nu, är rätt ilsket röd mellan benen, man ska väl vara ljusrosa väl? Eller jag är det i normala fall iaf.

Hm, verkar som om nåt är irriterat då kanske? Kan det vara nåt inre stygn som sitter kvar? Så var det för min mamma efter att hon födde mig vet jag. Det skavde och kändes lång tid efteråt, och när det kollades upp såg man ett stygn som fick plockas bort.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-23 16:07:28 följande:

Var hos bm idag, allt såg bra ut där nere men vi vet ej varför det kom rött blod. Blir det mer skulle jag söka sjukvård annars var det lugnt. smile1.gif

Vad skönt!
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?