• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

fru mia skrev 2013-10-17 10:11:51 följande:

Vad skönt att du fick sova sara! Du ska absolut inte känna dig usel som gav napp! Dessutom blev han ju nöjd! Han kommer säkert sova längre pass ju större han blir! Två nätter den här veckan har min sovit ca 22.30-07.30 blev först jätterädd att jag inte vaknat av henne eller att hon dött eller något, men nej tack & lov!
    Åh, så duktigt att hon sovit så länge! Och skönt för dig.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-17 10:57:27 följande:

Vad skönt Sara H! Klart du inte är dålig som gav nappen, han klarade ju sig utmärkt! smile1.gif

Våra barn verkar ju dock synkade?! Stina sov nämligen 6 timmar i sträck i natt smile1.gif Hon somnade 21 och sov till ca 3, sen åt hon & somnade om, var vaken 4-5 sen, och sen blev det lite tätare amning på morgonen som det brukar här. Och viktigt: hon sov i sin egna säng! Jag sover så mycket bättre när hon ligger där.

Igår natt sov hon ett 5-timmarspass. Tänk om detta kunde öka med en timme varje natt smile5.gif .

Tycker hon verkar må bättre, magen är fortfarande lite bubblig men lite lugnare kanske. Känner mig nästan utvilad idag! Det känns som allt bara blir bättre för var dag.

Så skönt!

Nä, det känns ok med nappen nu i efterhand. Han var ju som sagt jättenöjd och tillfreds med den. Har verkligen dragit mig för att använda napp och lär vara restriktiv med det framöver, eftersom jag inte vill störa amningen... Strulande amning var ju min absolut största farhåga under graviditeten, så jag är så himla glad över att jag helammar och att det funkar bra!

Det blev förresten "bara" 300 g:s viktuppgång denna vecka, så Tor ligger efter Stina med sina 5110 g.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-17 12:43:36 följande:
    Vi började med napp rätt tidigt, fast väntade tills amningen fungerade som den ska. Vi matar ju även med flaska någon gång emellanåt, men ammar ju 99% av tiden och det funkar ändå bra smile1.gif

Välkommen till 5-kilosklubben, Tor! Visst känner man skillnad? De börjar bli lite tunga.. smile1.gif
    Ja, det känns ju sjukt att han är nästan 2 kg tyngre än när vi lämnade BB..! Men han är inte så värst lång än, har ökat från 50 till 54 cm. Tyngden sitter i omkretsen så att säga. Bara kinderna och låren på honom lär väga en hel del, hehe!
  • Sara H

Det kanske beror på för lite vätska? BM på BB sa att amningen tär på törsten, så det är bra att ha vatten till hands. Jag tömmer lätt en halv 50 cl vattenflaska i ett svep när jag ammar.

• Sara H
    oldy skrev 2013-10-18 22:26:41 följande:

Jag är också törstig konstant, som sågspån i munnen dygnet runt!

Jag har med mig vattenflaskan överallt! Var en väldigt törstig person redan innan graviditeten, men nu är det fasen extremt.

Igår kväll testade jag att äta cashewnötter för första gången efter födseln. Innan graviditeten var nötter det godaste jag visste. Så fort jag blev gravid tappade jag suget helt - blä för nötter! Efter förlossningen har det kommit tillbaka, men jag har dragit mig för att prova eftersom min känsliga IBS-mage tyvärr inte mår så bra av nötter (för fett och för svårsmält). Laddade ändå upp med en liten påse framför tv:n igår, tog några stycken och insåg att det inte var särskilt gott. Lustigt! Kan smaksinnet ändra sig efter graviditet?
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-19 02:33:00 följande:
    Vad lustigt, jag har också IBS & dricker också en del vanliga fall!

Ja det kan nog ändra sig, jag har aldrig varit förtjust i kakor & sånt men igår var jag bara tvungen att baka kladdkaka.. Konstigt :)
    Haha!

Har inte heller varit nåt kakmonster förut, men åt mycket hellre chokladcookies än de där nötterna igår! Det hade aldrig hänt före graviditeten. Kunde verkligen föräta mig på nötter då, men igår räckte det med typ 10 st. Gav resten till min man, han som inte ens fick provsmaka en förut, hehe!
  • Sara H
    oldy skrev 2013-10-19 10:32:47 följande:
    Så konstigt! Jag har köpt hem nötter men jag fick för mig att "tänk om Stina är allergisk & får allergisk reaktion!". smile1.gif

Häromdagen la jag henne på rygg i sängen, då råkade ena benet ligga vikt lite bakåt & hon grät lite, det var absolut ingen fara men jag blev helt förtvivlad! Kände mig så urusel & blev så ledsen.. Tänk att det lilla gjorde mig ledsen, herregud tänk i framtiden när hon slår sig på riktigt..

Har så mycket fin kontakt med henne nu. Hon "pratar" & skrattar med mig nu, helt underbart! smile1.gif
    Det där med allergier är inte kul. Det är därför vi håller oss ifrån ersättning till Tor eftersom jag är laktosintolerant (och typ halva släkten) så om Tor har ärvt min mage vore det ju inte roligt för honom... Jag hade dessutom spädbarnskolik, så jag tror att det är bäst att han får hålla sig till bröstmjölk så länge som möjligt...

Ja usch när de blir ledsna! Tor sov i bärselen medan jag grejade i köket förra helgen, när en kastrull plötsligt ramlade ner på golvet från diskstället. Det smällde såklart som tusan, så han skvätte till och blev jätteledsen. Men med pussar och tröst gick det över.

Så härligt att Stina börjat skratta! Tor är väldigt pratig, håller igång hela tiden och låter jämt. Han grimaserar mycket och gör roliga leenden. Men bäst gillar han att träna nacken. När han ligger på bröstet eller när man bär honom tar han spjärn med armarna och reser hela överkroppen.
  • Sara H

Skönt Oldy!

Jättebra att det funkar att pumpa åtminstone, ThereseMaria!

Jag olika mjölktillgång på brösten tror jag. Det högra har nästan slutat sympatiläcka men töms snabbare. Han ammar längre stunder på det också, eftersom det inte kommer "gulp-mängder" som på det vänstra. Har amningsnappen på det högra fortfarande pga smärta, det kan ju bero på den kanske.

• Sara H

Usch, den här veckan vill jag bara glömma... Jätteförkyld och så den jäkla svampen som inte vill ge med sig. Gör stundtals skitont att amma på ena bröstet, men som tur är bara i början. Är helt slut, men Tor är pigg, så det blir inte så mycket vila.

Positivt är att de två senaste nätterna har varit bra med hyfsad gles amning; vid 21-22, 02-03 och 07-08. Samt att Tor ätit utan amningsnappen ända sedan i onsdags på det smärtfria bröstet, tjoho! Har lättare att få tag nu när han är lite större.

• Sara H
    oldy skrev 2013-10-20 20:41:11 följande:
    Jobbigt med en tuff vecka, hoppas den kommande blir bättre!

Här vill heller inte svampen ge med sig på någon av oss, men det gör åtminstone inte ont längre. De är liksom ömma & jag har upptäckt att det är ju mycket skönare att sova med kläder på, men själva amningen framkallar inte gråt längre smile1.gif

Vad skönt att Tor inte ammar lika ofta! Jag var på söndagsmiddag hos svärföräldrarna innan, var där i kanske 3 timmar & då åt Stina bara en gång. Så himla skönt att hon inte äter konstant, hoppas det sitter i smile1.gif

Vet du vad man hittar på i vår stad som mammaledig? När kan man börja gå på öppna förskolor? Jag såg det fanns nåt babycafe i någon kyrka, men vet inte om det är något Gud-inriktat haha smile5.gif
    Skönt att du kunde delta lite under middagen, och inte bara sitta och amma! Man blir ju lite isolerad. När vi haft besök här har det känts som om jag suttit instängd i sovrummet och ammat Tor halva tiden, haha.

Så bra att du inte har ont längre! Det har liksom gått fram och tillbaka med smärtan här...

Vet inte riktigt när öppna förskolan börjar, såg en lapp på BVC men minns inte vad det stod. Det finns en massa lappar på BVC, tänkte se om jag hittar nån barnvagnspromenad-grupp eller så.

Vi får väl hitta på nåt ihop helt enkelt?
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?