• Ammiz

Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?

Vi har inte bil och har inte följt några diskussioner angående detta, men förstått att det rekommenderas att man sitter bakåtvänd så länge som möjligt, till 4-5 år. Men att det är lagligt att åka framåtvänd från 3 år.

Vår dotter är rätt så exakt 3,5 år och lång för sin ålder. Resan i fråga går mellan Stockholm och Uppsala tur och retur och vi har att välja mellan att åka med i bil med dottern i framåtvänd stol eller att ta buss-tåg-tunnelbana, det vill säga mycket mer besvärligt.

Å ena sidan så är hon ju snart fyra och det vore så skönt att åka bil. Å andra sidan så är säkerheten tydligen betydligt högre bakåtvänt ett tag till. Vet inte riktigt hur vi ska tänka här. Hur skulle ni ha gjort? 

• Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?
  • Lowika
    Sisisisi skrev 2013-05-21 10:19:32 följande:

På motorvägsbussarna finns det självklart bälte. Och åker man med barn så tar man ju med bilbarnstol. Jämför man buss och bil så är buss tio gånger säkrare. Vad gäller tåget så har mig veterligen det aldrig hänt någon olycka där tågpassagerare skadats på sträckan Sthlm-Uppsala.

Nej, det är inte självklart med bälte tyvärr. På stadsbussarna kan man se sig i stjärnorna efter bälte. Har varit med om att bussar så kraftigt bromsat att en barnvagn välte! (det gick bra )  Och då har vi inte ens pratat om en olycka, "bara" en kraftig inbromsning.
    Bara för att det inte hänt någon olycka längs sthlm-uppsala innan, så kommer det inte hända? suck för dåliga argument. Men det är ju statistik, så det är nog sant.
    Sätter min son i bilen alla dagar, hellre än buss! I bilen känner jag nämligen den som kör...... Vilket är den största "faran"
  • Sisisisi
    Astarte skrev 2013-05-21 10:26:50 följande:
    Är du säker på et där med 9 kg? Det jag har hört är att det inte finns exakta regler.

Bästa sättet att förebygga skadan är väl i så fall att stanna hemma, varför ge sig ut i trafiken alls? Det är inte svart eller vitt. Bakåtvänd är bäst, men framåtvänd någon gång tycker jag kan vara okej.  

Det finns inga framåtvända stolar som är godkända innan 9 kg.

Tycker du att det är rimligt att man alltid stannar hemma? Det som är rimligt är att man tar de risker man behöver men man gör vad man kan för att förebygga skador och dödsfall.
  • Astarte
    Sisisisi skrev 2013-05-21 10:28:48 följande:

Man bör inte låta barnen cykla utan hjälm, nej.

Man bör väl inte göra det alls om man ska vara sådär noga.

Jag läste en gång en så himla bra sak här på FL. Ska försöka återge inlägget ur minnet:

"Barn och säkerhet handlar inte om säkerhet, utan om viljan att vara normal och ses som en bra förälder. Det är därför vi sätter barn obältade i buss, men inte vänder stolen innan de är fem (helst). Det är inte hur stor risken är som är avgörande, utan vad som är socialt accepterat. Vi vill vara normala och slippa ses som dåliga föräldrar".  

Bra va?         
  • Sisisisi
    Lowika skrev 2013-05-21 10:31:45 följande:
    Nej, det är inte självklart med bälte tyvärr. På stadsbussarna kan man se sig i stjärnorna efter bälte. Har varit med om att bussar så kraftigt bromsat att en barnvagn välte! (det gick bra )  Och då har vi inte ens pratat om en olycka, "bara" en kraftig inbromsning.

Bara för att det inte hänt någon olycka längs sthlm-uppsala innan, så kommer det inte hända? suck för dåliga argument. Men det är ju statistik, så det är nog sant.

Sätter min son i bilen alla dagar, hellre än buss! I bilen känner jag nämligen den som kör...... Vilket är den största "faran"

I stadsbussar är det ju inte eller lag på bälte vilket det är på landsvägsbussar sen 2004. I stadstrafiken är det många som skadas i bussarna.

Självklart kan det hända en tågolycka. Men risken är otroligt mycket mindre än att det händer en olycka på motorvägen. Vet inte hur många gånger jag suttit fast där pga olyckor.
  • Sisisisi
    Astarte skrev 2013-05-21 10:33:14 följande:
    Man bör väl inte göra det alls om man ska vara sådär noga.

Jag läste en gång en så himla bra sak här på FL. Ska försöka återge inlägget ur minnet:

"Barn och säkerhet handlar inte om säkerhet, utan om viljan att vara normal och ses som en bra förälder. Det är därför vi sätter barn obältade i buss, men inte vänder stolen innan de är fem (helst). Det är inte hur stor risken är som är avgörande, utan vad som är socialt accepterat. Vi vill vara normala och slippa ses som dåliga föräldrar".  

Bra va?         

Jag håller inte med. Men så åker jag inte heller buss utan bälte med mina barn ;)
  • Astarte
    Sisisisi skrev 2013-05-21 10:37:49 följande:

Jag håller inte med. Men så åker jag inte heller buss utan bälte med mina barn ;)

Men att du alls är ute i trafiken är ju en stor risk, i och för sig.
  • Sisisisi
    Astarte skrev 2013-05-21 10:40:12 följande:
    Men att du alls är ute i trafiken är ju en stor risk, i och för sig.

En nödvändig risk. Att ha barnen framåtvända är en onödig risk.
  • Astarte
    Sisisisi skrev 2013-05-21 10:44:35 följande:

En nödvändig risk. Att ha barnen framåtvända är en onödig risk.

Jag brukar gå på hur stor risken är, inte om den alls finns.
  • eliljeholm

Nej skulle aldrig låta min 3,4 åring sitta framvänt!

• veh

Nej, jag skulle inte låta min 3,5-åring åka framåtvänt. Inte ens en enstaka gång. Vilket bl.a. yttrat sig i att jag monterat ur svägerskans framåtvända stol ur svärföräldrarnas bil för att kunna sätta dit vår bakåtvända, när de skulle åka med barnet. Det finns alltid en viss olycksrisk, så därför kör vi konsekvent med bakåtvänt åkande. Vi vill heller inte att barnet skaka framåtvänt, eftersom det finns risk att barnet då vill fortsätta med det. Genom att vara konsekventa med bakåtvänt åkande, tror vi att ev. tjat minskar rejält... Som med så mycket annat vad gäller barn, man lär dem vad som gäller och gör inte undantag. Tycker det är litet märkligt, att föräldrar hellre gör undantag med barns säkerhet, än att t.ex tillåta att man får äta glass efter maten en vanlig vardag. Som exempel...

Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?