• Astarte

Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?

Japp. Sonen åker alltid framåtvänd i sin mormors bil. Vad jag förstår är det bara här i Sverige vi har rekommendationer om bakåtvänd stol.

• Astarte
    Sisisisi skrev 2013-05-21 10:19:32 följande:

På motorvägsbussarna finns det självklart bälte. Och åker man med barn så tar man ju med bilbarnstol. Jämför man buss och bil så är buss tio gånger säkrare. Vad gäller tåget så har mig veterligen det aldrig hänt någon olycka där tågpassagerare skadats på sträckan Sthlm-Uppsala.

Det finns inte självklart bälte! Självklart kan man inte alltid släpa med sig en bilbarnstol när man åker buss (jag har faktiskt aldrig någonsin sett det). Jag håller med ovanstående: folk är helt enkelt helt irrationella.
  • Astarte
    Sisisisi skrev 2013-05-21 10:22:40 följande:

Det börjar komma i allt fler länder. Och snart har vi en lag i EU på bakåtvänt till minst 15 månader. Nu får barn åka framåt från 9 kg.

Rekommendationerna finns ju av en anledning, idiotiskt att ta helt onödiga risker när det är så lätt att förebygga skador och dödsfall.

Är du säker på et där med 9 kg? Det jag har hört är att det inte finns exakta regler.

Bästa sättet att förebygga skadan är väl i så fall att stanna hemma, varför ge sig ut i trafiken alls? Det är inte svart eller vitt. Bakåtvänd är bäst, men framåtvänd någon gång tycker jag kan vara okej.  
  • Astarte
    Sisisisi skrev 2013-05-21 10:28:48 följande:

Man bör inte låta barnen cykla utan hjälm, nej.

Man bör väl inte göra det alls om man ska vara sådär noga.

Jag läste en gång en så himla bra sak här på FL. Ska försöka återge inlägget ur minnet:

"Barn och säkerhet handlar inte om säkerhet, utan om viljan att vara normal och ses som en bra förälder. Det är därför vi sätter barn obältade i buss, men inte vänder stolen innan de är fem (helst). Det är inte hur stor risken är som är avgörande, utan vad som är socialt accepterat. Vi vill vara normala och slippa ses som dåliga föräldrar".  

Bra va?         
  • Astarte
    Sisisisi skrev 2013-05-21 10:37:49 följande:

Jag håller inte med. Men så åker jag inte heller buss utan bälte med mina barn ;)

Men att du alls är ute i trafiken är ju en stor risk, i och för sig.
  • Astarte
    Sisisisi skrev 2013-05-21 10:44:35 följande:

En nödvändig risk. Att ha barnen framåtvända är en onödig risk.

Jag brukar gå på hur stor risken är, inte om den alls finns.
  • Astarte
    veh skrev 2013-05-21 11:07:35 följande:
    Nej, jag skulle inte låta min 3,5-åring åka framåtvänt. Inte ens en enstaka gång. Vilket bl.a. yttrat sig i att jag monterat ur svägerskans framåtvända stol ur svärföräldrarnas bil för att kunna sätta dit vår bakåtvända, när de skulle åka med barnet. Det finns alltid en viss olycksrisk, så därför kör vi konsekvent med bakåtvänt åkande. Vi vill heller inte att barnet skaka framåtvänt, eftersom det finns risk att barnet då vill fortsätta med det. Genom att vara konsekventa med bakåtvänt åkande, tror vi att ev. tjat minskar rejält... Som med så mycket annat vad gäller barn, man lär dem vad som gäller och gör inte undantag. Tycker det är litet märkligt, att föräldrar hellre gör undantag med barns säkerhet, än att t.ex tillåta att man får äta glass efter maten en vanlig vardag. Som exempel...

Glass en vardag. Nämen hur kan folk?!?!?!
  • Astarte
    veh skrev 2013-05-21 11:40:50 följande:

Nu tog jag det exemplet, för det är i det närmastes en dödssynd, något som helt enkelt inte händer i en familj jag känner väl (glass är godis, och det eller litE lördagsgodis kan man få på lördagar, aldrig någonsin annars... undantagslöst)Men de har inga som helst skrupler mot att låta sina barn åka framåtvända sedan innan de fyllt 3 år... I mina ögon är det en väldigt märklig prioritering...

Jo visst. Jag bara skojade lite. Jag förstod vad du menade.
  • Astarte
    t0va skrev 2013-05-21 17:22:43 följande:
    nej det händer väldigt sällan att vi åker stadsbuss, däremot åker vi ofta spårvagn och sover sonen i vagnen så sitter han kvar där, bakåtvänt då annars sitter han på säte och kan jag välja så väjer jag ett bakåtvänt säte. Finns många sådana på spårvagnarna här. Av de gånger vi åkt landsvägsbuss så har vi haft stol 6 gånger och bälteskudde 2 gånger. Det var enbart för att vår bakvända stol vi hade då inte gick att montera i buss, den var för stor.

Ja det händer olyckor ofta när chafförer bromsar häftigt. Nu förstod jag inte att jämförelsen gällde buss med bälte framåtvänt elelr inte bälte alls. För där är vi överrens om att framåtvänt med bälte är bättre än utan bälte.

Däremot bakåtvänt med bälte är säkrare än framåtvänt med bälte och stol. Jag skulle faktiskt säga att bakåtvänt utan bälte är säkrare än framåtvänt med bälte tom. när det gäller små barn som får stöd med huvudet på ett baktåvänt säte.

Fast det gäller ju bara om man frontalkrockar. De flesta bilolyckor är väl i och för sig av annat slag så det gäller inte riktigt.
Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?