• Ammiz

Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?

Vi har inte bil och har inte följt några diskussioner angående detta, men förstått att det rekommenderas att man sitter bakåtvänd så länge som möjligt, till 4-5 år. Men att det är lagligt att åka framåtvänd från 3 år.

Vår dotter är rätt så exakt 3,5 år och lång för sin ålder. Resan i fråga går mellan Stockholm och Uppsala tur och retur och vi har att välja mellan att åka med i bil med dottern i framåtvänd stol eller att ta buss-tåg-tunnelbana, det vill säga mycket mer besvärligt.

Å ena sidan så är hon ju snart fyra och det vore så skönt att åka bil. Å andra sidan så är säkerheten tydligen betydligt högre bakåtvänt ett tag till. Vet inte riktigt hur vi ska tänka här. Hur skulle ni ha gjort? 

• Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?
  • Skitoxå

Tänk bara på att det är barnets nackmuskulatur i förhållande till huvudets tyngd (påverkas mest av åldern) och inte barnets längd som är avgörande för hur de klarar en ev. frontalkrock.

• Ellie

Det är lagligt att åka framåtvänt redan innan 3 år, men inte att rekommendera.

Läst på NTF Konsument:
    "Enligt alla rekommendationer som finns från forskare, läkare, krocktekniker, NTF, Folksam, Trafikverket m fl så ska barn åka bakåtvända så länge som möjligt. Tidigast vid 4-års ålder bör man vända till framåtvänt åkande. Dessförinnan är inte nackmuskulaturen så stabil att den orkar stå emot vid en häftig inbromsning eller krock. Barnet kan bryta nacken."

Jag vet inte hur vägarna ser ut mellan Stockhom och Uppsala, men själv kanske jag skulle låtit min 3,5 åring (om jag haft någon) åka framåtvänd vid något enstaka tillfälle om hastigheten inte var så hög, och inte mycket trafik. Krockar man i hög hastighet kan det ju gå ganska illa.

• sina

Jag håller precis på att fundera på om jag ska låta min 3,5-åring åka framåtvänt i ena bilen, det vill säga fem minuter om dagen på femtioväg till eller från förskolan, men det lutar åt nej. Jag skulle inte köra med henne framåt i höga hastigheter alls. Å andra sidan har hon kompisar som vändes runt tvåårsdagen...

• Sisisisi

Jag skulle aldrig låta mina barn åka framåt så tidigt. Och absolut inte den sträckan, motorväg där det inte sällan händer olyckor.

Varför kan hon inte åka bil med bakåtvänd stol? Annars är ju tåget smidigt, iaf om man ska centrum till centrum.

• mandelblomma

men om ni åker buss/ tåg så sitter hon väl heller inte fast säkrare än i en bil men framåt?
    Enstaka gånger skulle jag nog i så fall valt det, då buss är lika farligt i så fall.

• EllisBell

Om det rörde sig om enstaka gånger så ja. Jag hade låtit barnet åka framåt för att undvika krångel. Risken för att råka ut för en frontalkrock på en såpass bra motorväg är oändligt liten.

• Lowika

Egentligen.... alternativet är buss = inte fastspänd alls, inga skydd överhuvudtaget. just sayin'

Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?