• Ammiz

Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?

Vi har inte bil och har inte följt några diskussioner angående detta, men förstått att det rekommenderas att man sitter bakåtvänd så länge som möjligt, till 4-5 år. Men att det är lagligt att åka framåtvänd från 3 år.

Vår dotter är rätt så exakt 3,5 år och lång för sin ålder. Resan i fråga går mellan Stockholm och Uppsala tur och retur och vi har att välja mellan att åka med i bil med dottern i framåtvänd stol eller att ta buss-tåg-tunnelbana, det vill säga mycket mer besvärligt.

Å ena sidan så är hon ju snart fyra och det vore så skönt att åka bil. Å andra sidan så är säkerheten tydligen betydligt högre bakåtvänt ett tag till. Vet inte riktigt hur vi ska tänka här. Hur skulle ni ha gjort? 

• Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?
  • Rani
    skogsvitter skrev 2013-05-21 13:41:13 följande:

Ja stadsbussarna är sannerligen skitfarliga. Jag har själv blivit rädd att åka buss på senare år, och förra veckan var sista gången dottern fick åka buss (sker nästan aldrig, som tur är har vi bil - med bälten i). Förstår dock att alla inte har den möjligheten, och i bussar utan bälten har man ju inte direkt något val... man kan bara hålla tummarna för att inget händer.

Ja, vi har också bil men ska jag åka själv in till stan tar jag den sällan. Både ur miljösynpunkt och eftersom jag inte gillar att köra bil mitt inne i stan (känns för mig mer osäkert än att sitta på en buss). Kollektivtrafik hör liksom till livet i en storstad. Jag vill gärna lära mina barn att nyttja den också. Som tur är är det nog länge sedan vi hade en olycka i kollektivtrafiken med allvarliga konsekvenser här i stan. Man hör oftare om olyckor med bil. Det hade varit intressant att se statistik på det.
  • Ammiz

Lite olika åsikter alltså.

Tycker att det är lite svårt att värdera in säkerheten här jämfört med annat vi gör. Som ni skriver om.  Tåg känns ju väldigt säkert. Buss ska väl också vara säkrare än bil, även om man inte sitter i barnstol eftersom bussen är så mycket större och tar smällar bättre. Stadsbuss åker vi ofta, och det tycker jag känns säkert tillräckligt.  Sitter man bara ned ordentligt så. Cyklar ibland med dottern i cykelstol (med hjälm förstås) - vet inte riktigt hur jag skulle väga det mot framåtvänd i bil.

• t0va
    skogsvitter skrev 2013-05-21 13:38:20 följande:

Har du aldrig åkt stadsbuss..? Min dotter på 5,5 år ramlade och fick hjärnskakning i en buss förra veckan, idioter till busschaufförer kör som om de har maffian efter sig trots avsaknad av säkerhetsbälten i alla bussar och fullt med barn i bussen. Vill nog påstå att det är betydligt säkrare för en 3-åring att sitta fastspänd med korrekt bälte även om stolen råkar vara framåtvänd, än att flyga som en vante i en buss!

De sitter ju faktiskt fortfarande fast med bälte, om du inte visste det..?
    nej det händer väldigt sällan att vi åker stadsbuss, däremot åker vi ofta spårvagn och sover sonen i vagnen så sitter han kvar där, bakåtvänt då annars sitter han på säte och kan jag välja så väjer jag ett bakåtvänt säte. Finns många sådana på spårvagnarna här. Av de gånger vi åkt landsvägsbuss så har vi haft stol 6 gånger och bälteskudde 2 gånger. Det var enbart för att vår bakvända stol vi hade då inte gick att montera i buss, den var för stor.

Ja det händer olyckor ofta när chafförer bromsar häftigt. Nu förstod jag inte att jämförelsen gällde buss med bälte framåtvänt elelr inte bälte alls. För där är vi överrens om att framåtvänt med bälte är bättre än utan bälte.

Däremot bakåtvänt med bälte är säkrare än framåtvänt med bälte och stol. Jag skulle faktiskt säga att bakåtvänt utan bälte är säkrare än framåtvänt med bälte tom. när det gäller små barn som får stöd med huvudet på ett baktåvänt säte.
  • Astarte
    t0va skrev 2013-05-21 17:22:43 följande:
    nej det händer väldigt sällan att vi åker stadsbuss, däremot åker vi ofta spårvagn och sover sonen i vagnen så sitter han kvar där, bakåtvänt då annars sitter han på säte och kan jag välja så väjer jag ett bakåtvänt säte. Finns många sådana på spårvagnarna här. Av de gånger vi åkt landsvägsbuss så har vi haft stol 6 gånger och bälteskudde 2 gånger. Det var enbart för att vår bakvända stol vi hade då inte gick att montera i buss, den var för stor.

Ja det händer olyckor ofta när chafförer bromsar häftigt. Nu förstod jag inte att jämförelsen gällde buss med bälte framåtvänt elelr inte bälte alls. För där är vi överrens om att framåtvänt med bälte är bättre än utan bälte.

Däremot bakåtvänt med bälte är säkrare än framåtvänt med bälte och stol. Jag skulle faktiskt säga att bakåtvänt utan bälte är säkrare än framåtvänt med bälte tom. när det gäller små barn som får stöd med huvudet på ett baktåvänt säte.

Fast det gäller ju bara om man frontalkrockar. De flesta bilolyckor är väl i och för sig av annat slag så det gäller inte riktigt.
  • Jessie 89

Framåtvänd i bilbarnstolar gäller väl från 15kg?! Iallafall vad jag läst hos de som tillverkar dom. Och att de ska ha rätt längd för stolen. Dock brukar de ju rek. En ålder.för den vikten, vilket är 3år och uppåt. Min son är lite mer än 2 år gammal men har vikten och längden för att få sitta framåtvänd lagligt. Vi har to.m hört med en polis här i stan om detta.

Sen är de klart upp till varje individ hur de gör. :) vår dotter fick inte sitta framåtvänd förrän nästan 3års ålder.

• Rani
    Ammiz skrev 2013-05-21 17:19:33 följande:
    Lite olika åsikter alltså.

Tycker att det är lite svårt att värdera in säkerheten här jämfört med annat vi gör. Som ni skriver om.  Tåg känns ju väldigt säkert. Buss ska väl också vara säkrare än bil, även om man inte sitter i barnstol eftersom bussen är så mycket större och tar smällar bättre. Stadsbuss åker vi ofta, och det tycker jag känns säkert tillräckligt.  Sitter man bara ned ordentligt så. Cyklar ibland med dottern i cykelstol (med hjälm förstås) - vet inte riktigt hur jag skulle väga det mot framåtvänd i bil.

Hur snart ska ni åka?

Om du känner dig riktigt osäker så kan du ju ringa till NTF och höra vad de tycker.
  • Ellie
    Jessie 89 skrev 2013-05-21 19:55:18 följande:
    Framåtvänd i bilbarnstolar gäller väl från 15kg?! Iallafall vad jag läst hos de som tillverkar dom. Och att de ska ha rätt längd för stolen. Dock brukar de ju rek. En ålder.för den vikten, vilket är 3år och uppåt. Min son är lite mer än 2 år gammal men har vikten och längden för att få sitta framåtvänd lagligt. Vi har to.m hört med en polis här i stan om detta.

Sen är de klart upp till varje individ hur de gör. :) vår dotter fick inte sitta framåtvänd förrän nästan 3års ålder.
    Vikt och längd är inte det viktiga i sammanhanget. Det är stabiliteten i nackmuskulaturen som inte är tillräckligt utvecklad förrän vid 4-års ålder. Detta kan ge mycket allvarliga nackskador vid en krock i framåtvänt läge innan denna ålder.
  • Sisisisi
    Jessie 89 skrev 2013-05-21 19:55:18 följande:

För att åka i bältesstol med bilbältet måste barnet väga minst 15 kg. Enligt rekommendationen ska barn åka bakåtvända så länge som möjligt, tills de väger 25 kg eller är för långa ca 120 cm. Om fler barn skulle åka bakåtvända längre tid skulle skadorna minska rejält! Man bör aldrig sätta ett barn under fyra helst fem år framåtvänd.
  • Jessie 89

Tack för upplysningen. Gick in och läste på NTF och det ni säger stämmer bra, ska nog inte längre lyssna på de som tillverkar bilbarnstolarna utan höra med NTF innan. De verkar vettigare i det dom skriver faktiskt.

• Sisisisi
    Jessie 89 skrev 2013-05-21 21:23:22 följande:
    Tack för upplysningen. Gick in och läste på NTF och det ni säger stämmer bra, ska nog inte längre lyssna på de som tillverkar bilbarnstolarna utan höra med NTF innan. De verkar vettigare i det dom skriver faktiskt.

Det låter bra Här är en bra artikel från NTF www.ntf.se/Tidning/default.asp
  • Malinka3

Oj jag hade ingen aning om att det är så farligt att låta 3åringar sitta framåtvända..

• t0va
    Jessie 89 skrev 2013-05-21 21:23:22 följande:
    nej tänk inte så, för många på NTF har ingen aning om vad de snackar om, men de som har koll de kan du lyssna på. Jag har hört mycket dumt från NTF tyvärr.

Vända innan 4år är korkat, om barnet inte är sjukt eller funktionshindrat så det inte kan åka bakåt, men ett friskt barn kan i de flesta fall sitta bra bakåt om man har en stol som funkar för större barn. Men köper man en som ett litet 6månaders barn sitter bra i så är det inte säkert att 4åringen på 20kg också sitter bra.
  • Dr Mupp

Nej jag skulle inte göra det om jag kunde välja. I helgen tvingades jag välja mellan att gå 3 mil eller sätta pojken framåt i taxi. Det var ingen trevlig resa, men vi kom helskinnade fram. Jag hoppas jag aldrig tvingas göra det valet igen.

Längst bak hade jag en 9.5 och en 8,5-åring i bara bälte. Bredvid mig på mittenraden hade jag en 6.5 och en 3.5 åring på bälteskuddar. Sexåringen var det enda barn som satt bra. Bältet gick på rätt sätt över kroppen och låg inte mot halsen som den gjorde på storasyskonen. Lillbror satt så illa att han lika gärna hade kunnat sitta utan kudde. Kudden var min en dm för bred så han halkade runt. midjebältet kunde inte hålla honom på plats och bröstbältet gick över ansiktet så jag fick sätta det bakom ryggen. Kanske hade han suttit bättre i bältesstol men jag tvivlar på det. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?