• Ammiz

Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?

Vi har inte bil och har inte följt några diskussioner angående detta, men förstått att det rekommenderas att man sitter bakåtvänd så länge som möjligt, till 4-5 år. Men att det är lagligt att åka framåtvänd från 3 år.

Vår dotter är rätt så exakt 3,5 år och lång för sin ålder. Resan i fråga går mellan Stockholm och Uppsala tur och retur och vi har att välja mellan att åka med i bil med dottern i framåtvänd stol eller att ta buss-tåg-tunnelbana, det vill säga mycket mer besvärligt.

Å ena sidan så är hon ju snart fyra och det vore så skönt att åka bil. Å andra sidan så är säkerheten tydligen betydligt högre bakåtvänt ett tag till. Vet inte riktigt hur vi ska tänka här. Hur skulle ni ha gjort? 

• Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?
  • EllisBell

Lowika: Exakt. Men människor är helt irrationella när det kommer till sånt här.

• Astarte

Japp. Sonen åker alltid framåtvänd i sin mormors bil. Vad jag förstår är det bara här i Sverige vi har rekommendationer om bakåtvänd stol.

• Sisisisi
    Lowika skrev 2013-05-21 08:39:59 följande:
    Egentligen.... alternativet är buss = inte fastspänd alls, inga skydd överhuvudtaget. just sayin'

På motorvägsbussarna finns det självklart bälte. Och åker man med barn så tar man ju med bilbarnstol. Jämför man buss och bil så är buss tio gånger säkrare. Vad gäller tåget så har mig veterligen det aldrig hänt någon olycka där tågpassagerare skadats på sträckan Sthlm-Uppsala.
  • Astarte
    Sisisisi skrev 2013-05-21 10:19:32 följande:

På motorvägsbussarna finns det självklart bälte. Och åker man med barn så tar man ju med bilbarnstol. Jämför man buss och bil så är buss tio gånger säkrare. Vad gäller tåget så har mig veterligen det aldrig hänt någon olycka där tågpassagerare skadats på sträckan Sthlm-Uppsala.

Det finns inte självklart bälte! Självklart kan man inte alltid släpa med sig en bilbarnstol när man åker buss (jag har faktiskt aldrig någonsin sett det). Jag håller med ovanstående: folk är helt enkelt helt irrationella.
  • Sisisisi
    Astarte skrev 2013-05-21 10:14:16 följande:
    Japp. Sonen åker alltid framåtvänd i sin mormors bil. Vad jag förstår är det bara här i Sverige vi har rekommendationer om bakåtvänd stol.

Det börjar komma i allt fler länder. Och snart har vi en lag i EU på bakåtvänt till minst 15 månader. Nu får barn åka framåt från 9 kg.

Rekommendationerna finns ju av en anledning, idiotiskt att ta helt onödiga risker när det är så lätt att förebygga skador och dödsfall.
  • skogsvitter

Ja enstaka gånger, absolut! Här ute i verkligheten ser jag ofta skräckexempel där barn sitter framåtvända från 1 års ålder, absolut inget jag någonsin tycker är ok men ingen skulle ens höja på ögonbrynet i verkligheten om en 3,5 åring sitter framåt enstaka gång. Nästan alla har vänt sina barn vid 3-4 års ålder, tvärtom är man ju väldigt udda och det sticker i ögonen på folk om man har större barn bakåtvända. Sen tycker jag att uppfattningen runt detta rent generellt borde skärpas rejält, att folk ens har samvete att sätta 1-åringar framåtvända och inte bryr sig mer tycker jag är helt sjukt, än mer sjukt att man ska behöva ifrågasätta de som faktiskt ser säkerheten som viktig.

• EllisBell

Sisisisi: Att gå och cykla är farligare än att åka bil. Antar att man inte bör göra det heller med sina barn.

• Astarte
    Sisisisi skrev 2013-05-21 10:22:40 följande:

Det börjar komma i allt fler länder. Och snart har vi en lag i EU på bakåtvänt till minst 15 månader. Nu får barn åka framåt från 9 kg.

Rekommendationerna finns ju av en anledning, idiotiskt att ta helt onödiga risker när det är så lätt att förebygga skador och dödsfall.

Är du säker på et där med 9 kg? Det jag har hört är att det inte finns exakta regler.

Bästa sättet att förebygga skadan är väl i så fall att stanna hemma, varför ge sig ut i trafiken alls? Det är inte svart eller vitt. Bakåtvänd är bäst, men framåtvänd någon gång tycker jag kan vara okej.  
  • Sisisisi
    EllisBell skrev 2013-05-21 10:26:26 följande:
    Sisisisi: Att gå och cykla är farligare än att åka bil. Antar att man inte bör göra det heller med sina barn.

Man bör inte låta barnen cykla utan hjälm, nej.
Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?