• Ammiz

Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?

Vi har inte bil och har inte följt några diskussioner angående detta, men förstått att det rekommenderas att man sitter bakåtvänd så länge som möjligt, till 4-5 år. Men att det är lagligt att åka framåtvänd från 3 år.

Vår dotter är rätt så exakt 3,5 år och lång för sin ålder. Resan i fråga går mellan Stockholm och Uppsala tur och retur och vi har att välja mellan att åka med i bil med dottern i framåtvänd stol eller att ta buss-tåg-tunnelbana, det vill säga mycket mer besvärligt.

Å ena sidan så är hon ju snart fyra och det vore så skönt att åka bil. Å andra sidan så är säkerheten tydligen betydligt högre bakåtvänt ett tag till. Vet inte riktigt hur vi ska tänka här. Hur skulle ni ha gjort? 

• Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?
  • skogsvitter
    veh skrev 2013-05-21 11:07:35 följande:
    Nej, jag skulle inte låta min 3,5-åring åka framåtvänt. Inte ens en enstaka gång. Vilket bl.a. yttrat sig i att jag monterat ur svägerskans framåtvända stol ur svärföräldrarnas bil för att kunna sätta dit vår bakåtvända, när de skulle åka med barnet. Det finns alltid en viss olycksrisk, så därför kör vi konsekvent med bakåtvänt åkande. Vi vill heller inte att barnet skaka framåtvänt, eftersom det finns risk att barnet då vill fortsätta med det. Genom att vara konsekventa med bakåtvänt åkande, tror vi att ev. tjat minskar rejält... Som med så mycket annat vad gäller barn, man lär dem vad som gäller och gör inte undantag. Tycker det är litet märkligt, att föräldrar hellre gör undantag med barns säkerhet, än att t.ex tillåta att man får äta glass efter maten en vanlig vardag. Som exempel...
    Som tur är så ser ju verkligheten lite annorlunda ut än på FL
  • werner

vi har vår 3 1/2 åring bakvänd i vår bil, men ibland åker han framåt (tex när farfar hämtar på fsk). Vore jag i er sits skulle jag ta bilen.

• Astarte
    veh skrev 2013-05-21 11:07:35 följande:
    Nej, jag skulle inte låta min 3,5-åring åka framåtvänt. Inte ens en enstaka gång. Vilket bl.a. yttrat sig i att jag monterat ur svägerskans framåtvända stol ur svärföräldrarnas bil för att kunna sätta dit vår bakåtvända, när de skulle åka med barnet. Det finns alltid en viss olycksrisk, så därför kör vi konsekvent med bakåtvänt åkande. Vi vill heller inte att barnet skaka framåtvänt, eftersom det finns risk att barnet då vill fortsätta med det. Genom att vara konsekventa med bakåtvänt åkande, tror vi att ev. tjat minskar rejält... Som med så mycket annat vad gäller barn, man lär dem vad som gäller och gör inte undantag. Tycker det är litet märkligt, att föräldrar hellre gör undantag med barns säkerhet, än att t.ex tillåta att man får äta glass efter maten en vanlig vardag. Som exempel...

Glass en vardag. Nämen hur kan folk?!?!?!
  • veh
    Astarte skrev 2013-05-21 11:25:04 följande:
    Glass en vardag. Nämen hur kan folk?!?!?!

Nu tog jag det exemplet, för det är i det närmastes en dödssynd, något som helt enkelt inte händer i en familj jag känner väl (glass är godis, och det eller litE lördagsgodis kan man få på lördagar, aldrig någonsin annars... undantagslöst)Men de har inga som helst skrupler mot att låta sina barn åka framåtvända sedan innan de fyllt 3 år... I mina ögon är det en väldigt märklig prioritering...
  • Rani

Jag hade tagit bilen.

För att bussen ska bli säkrare krävs ju att man tar med bilstolen som man sedan ska släpa på på tåget och tunnelbanan. Nej, det går bort.   

• Astarte
    veh skrev 2013-05-21 11:40:50 följande:

Nu tog jag det exemplet, för det är i det närmastes en dödssynd, något som helt enkelt inte händer i en familj jag känner väl (glass är godis, och det eller litE lördagsgodis kan man få på lördagar, aldrig någonsin annars... undantagslöst)Men de har inga som helst skrupler mot att låta sina barn åka framåtvända sedan innan de fyllt 3 år... I mina ögon är det en väldigt märklig prioritering...

Jo visst. Jag bara skojade lite. Jag förstod vad du menade.
  • Rani

Men jag åker ju ofta stadsbuss med mitt barn i knät också. Säkert skitfarligt om man ser till statistik. Men vi måste ju leva våra liv också.

• t0va

Nej det skulle jag inte göra, jag tar med den bakåtvända stolen och monterar. Jag har inte heller egen bil men har en bakåtvänd hos mina föräldrar och en hos svärmor för det är där jag lånar bil. Ja lite bökigt att montera i och ur men det går på ett par minuter när man väl har lärt sig. På 1 vecka har jag monterat stolen 8 gånger hos mina föräldrar nu, hellre det än att behöva lyfta i och ur rullstol och barn i bil resten av livet. Min pappa hade med kusinens bältesstol åt sonen men den får han inet åka i så länge han får plats i den bakåtvända.

Finns bakåtvända stolar man kan ta med sig och bära som går lätt att montera i de flesta bilar. Man kan hyra också om man bara åker någon enstaka gång. Jag chansar själv inet att åka bil utan bilbälte så varför ska jag chansa med sonens liv?

• skogsvitter
    t0va skrev 2013-05-21 13:01:51 följande:
    Nej det skulle jag inte göra, jag tar med den bakåtvända stolen och monterar. Jag har inte heller egen bil men har en bakåtvänd hos mina föräldrar och en hos svärmor för det är där jag lånar bil. Ja lite bökigt att montera i och ur men det går på ett par minuter när man väl har lärt sig. På 1 vecka har jag monterat stolen 8 gånger hos mina föräldrar nu, hellre det än att behöva lyfta i och ur rullstol och barn i bil resten av livet. Min pappa hade med kusinens bältesstol åt sonen men den får han inet åka i så länge han får plats i den bakåtvända.

Finns bakåtvända stolar man kan ta med sig och bära som går lätt att montera i de flesta bilar. Man kan hyra också om man bara åker någon enstaka gång. Jag chansar själv inet att åka bil utan bilbälte så varför ska jag chansa med sonens liv?

Har du aldrig åkt stadsbuss..? Min dotter på 5,5 år ramlade och fick hjärnskakning i en buss förra veckan, idioter till busschaufförer kör som om de har maffian efter sig trots avsaknad av säkerhetsbälten i alla bussar och fullt med barn i bussen. Vill nog påstå att det är betydligt säkrare för en 3-åring att sitta fastspänd med korrekt bälte även om stolen råkar vara framåtvänd, än att flyga som en vante i en buss!

De sitter ju faktiskt fortfarande fast med bälte, om du inte visste det..?
  • skogsvitter
    Rani skrev 2013-05-21 11:50:26 följande:
    Men jag åker ju ofta stadsbuss med mitt barn i knät också. Säkert skitfarligt om man ser till statistik. Men vi måste ju leva våra liv också.

Ja stadsbussarna är sannerligen skitfarliga. Jag har själv blivit rädd att åka buss på senare år, och förra veckan var sista gången dottern fick åka buss (sker nästan aldrig, som tur är har vi bil - med bälten i). Förstår dock att alla inte har den möjligheten, och i bussar utan bälten har man ju inte direkt något val... man kan bara hålla tummarna för att inget händer.
Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?