• t0va

Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?

Nej det skulle jag inte göra, jag tar med den bakåtvända stolen och monterar. Jag har inte heller egen bil men har en bakåtvänd hos mina föräldrar och en hos svärmor för det är där jag lånar bil. Ja lite bökigt att montera i och ur men det går på ett par minuter när man väl har lärt sig. På 1 vecka har jag monterat stolen 8 gånger hos mina föräldrar nu, hellre det än att behöva lyfta i och ur rullstol och barn i bil resten av livet. Min pappa hade med kusinens bältesstol åt sonen men den får han inet åka i så länge han får plats i den bakåtvända.

Finns bakåtvända stolar man kan ta med sig och bära som går lätt att montera i de flesta bilar. Man kan hyra också om man bara åker någon enstaka gång. Jag chansar själv inet att åka bil utan bilbälte så varför ska jag chansa med sonens liv?

• t0va
    skogsvitter skrev 2013-05-21 13:38:20 följande:

Har du aldrig åkt stadsbuss..? Min dotter på 5,5 år ramlade och fick hjärnskakning i en buss förra veckan, idioter till busschaufförer kör som om de har maffian efter sig trots avsaknad av säkerhetsbälten i alla bussar och fullt med barn i bussen. Vill nog påstå att det är betydligt säkrare för en 3-åring att sitta fastspänd med korrekt bälte även om stolen råkar vara framåtvänd, än att flyga som en vante i en buss!

De sitter ju faktiskt fortfarande fast med bälte, om du inte visste det..?
    nej det händer väldigt sällan att vi åker stadsbuss, däremot åker vi ofta spårvagn och sover sonen i vagnen så sitter han kvar där, bakåtvänt då annars sitter han på säte och kan jag välja så väjer jag ett bakåtvänt säte. Finns många sådana på spårvagnarna här. Av de gånger vi åkt landsvägsbuss så har vi haft stol 6 gånger och bälteskudde 2 gånger. Det var enbart för att vår bakvända stol vi hade då inte gick att montera i buss, den var för stor.

Ja det händer olyckor ofta när chafförer bromsar häftigt. Nu förstod jag inte att jämförelsen gällde buss med bälte framåtvänt elelr inte bälte alls. För där är vi överrens om att framåtvänt med bälte är bättre än utan bälte.

Däremot bakåtvänt med bälte är säkrare än framåtvänt med bälte och stol. Jag skulle faktiskt säga att bakåtvänt utan bälte är säkrare än framåtvänt med bälte tom. när det gäller små barn som får stöd med huvudet på ett baktåvänt säte.
  • t0va
    Jessie 89 skrev 2013-05-21 21:23:22 följande:
    Tack för upplysningen. Gick in och läste på NTF och det ni säger stämmer bra, ska nog inte längre lyssna på de som tillverkar bilbarnstolarna utan höra med NTF innan. De verkar vettigare i det dom skriver faktiskt.
    nej tänk inte så, för många på NTF har ingen aning om vad de snackar om, men de som har koll de kan du lyssna på. Jag har hört mycket dumt från NTF tyvärr.

Vända innan 4år är korkat, om barnet inte är sjukt eller funktionshindrat så det inte kan åka bakåt, men ett friskt barn kan i de flesta fall sitta bra bakåt om man har en stol som funkar för större barn. Men köper man en som ett litet 6månaders barn sitter bra i så är det inte säkert att 4åringen på 20kg också sitter bra.
Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?