• veh

Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?

Nej, jag skulle inte låta min 3,5-åring åka framåtvänt. Inte ens en enstaka gång. Vilket bl.a. yttrat sig i att jag monterat ur svägerskans framåtvända stol ur svärföräldrarnas bil för att kunna sätta dit vår bakåtvända, när de skulle åka med barnet. Det finns alltid en viss olycksrisk, så därför kör vi konsekvent med bakåtvänt åkande. Vi vill heller inte att barnet skaka framåtvänt, eftersom det finns risk att barnet då vill fortsätta med det. Genom att vara konsekventa med bakåtvänt åkande, tror vi att ev. tjat minskar rejält... Som med så mycket annat vad gäller barn, man lär dem vad som gäller och gör inte undantag. Tycker det är litet märkligt, att föräldrar hellre gör undantag med barns säkerhet, än att t.ex tillåta att man får äta glass efter maten en vanlig vardag. Som exempel...

• veh
    Astarte skrev 2013-05-21 11:25:04 följande:
    Glass en vardag. Nämen hur kan folk?!?!?!

Nu tog jag det exemplet, för det är i det närmastes en dödssynd, något som helt enkelt inte händer i en familj jag känner väl (glass är godis, och det eller litE lördagsgodis kan man få på lördagar, aldrig någonsin annars... undantagslöst)Men de har inga som helst skrupler mot att låta sina barn åka framåtvända sedan innan de fyllt 3 år... I mina ögon är det en väldigt märklig prioritering...
Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?