• Sorrena

Bra mat för viktnedgång..?

Jag har ca 38 kg's övervikt, är sjukt dålig på att äta, äter minimalt på dagen och sen äter jag hela kvällen.. 

är urdålig på att hitta ngt som jag håller mig mätt på och som är gott.. någon med tips?

lchf går bort! 

• Svar på tråden Bra mat för viktnedgång..?
  • Sorrena

& anledningen att jag inte vill äta lchf är för att jag gjorde det för 2 år sen men mådde konstant illa och endå åt jag inte den fett mängden som man skulle..

nu äter jag lätt produkter bl a lättmjölk, lättyoghurt, margarin osv.. min mage mår inte bra av fett. 

• Fridayyy
    Sorrena skrev 2013-05-10 10:01:13 följande:
    & anledningen att jag inte vill äta lchf är för att jag gjorde det för 2 år sen men mådde konstant illa och endå åt jag inte den fett mängden som man skulle..

nu äter jag lätt produkter bl a lättmjölk, lättyoghurt, margarin osv.. min mage mår inte bra av fett. 

Men man måste ju inte äta mängder med fett? Det bästa är väl att äta lagom av allt.
  • skogsvitter
    Sorrena skrev 2013-05-10 09:59:25 följande:
    Jag äter aldrig frukost, har så hemskt svårt att äta, kan peta i mig lite yoghurt och bär..

och jag vill tillägga att jag aldrig äter ute tex pizza, mcdonalds eller så. äter inte godis, dricker ingen läsk eller äter några chips.. så mitt problem sitter inte där.

Maten jag ska äta måste vara anpassad till våran familj (har en dotter på 2 år).. grönsaker äter jag massor av.. men jag lider även av hypotyreos som gör att jag har väldigt låg ämnesomsättning.. 

Men många skriver magert kött, vad är magert förutom kyckling? 
    Men vad är det du sitter och äter "hela kvällarna" då? Mackor?

Mager fisk, vilt, men också magert nötkött är helt ok (max 10%).

Du måste börja äta frukost, yoghurt och bär är ju dock en helt ok frukost. Hur funkar det med smoothie? Man behöver ju inte äta något bastant. Men kom ihåg att fylla på med mellanmål efter 2 timmar igen (det kan räcka med lite bär/nötter/vindruvor tex och en kopp te tex) och sedan se till att få i dig en ordentlig lunch! Det är desto viktigare om man äter en lätt frukost.
  • skogsvitter
    Fridayyy skrev 2013-05-10 10:04:41 följande:

Men man måste ju inte äta mängder med fett? Det bästa är väl att äta lagom av allt.
    Det bästa är att respektera att alla människor faktiskt inte mår bra av LCHF-kost, eller vill leva så.
  • skogsvitter
    Fröken Vargh skrev 2013-05-10 00:56:02 följande:
    Nej, det har ingen påstått heller, att hon sitter hemma och kränger "vanlig" mat, vilket ju också kan vara väldigt individuellt vad "vanlig mat" innebär. Alla är nog med på att det första hon ska ändra på är att få in regelbundna matrutiner. Att skippa kolhydrater kan hjälpa henne ytterligare att gå ner i vikt, om hon kan/vill sluta med det är upp till henne.

Annars är en raw food diet jättebra för viktminskning med ca 80% kolhydrater, 10% protein och 10% fett. Men då ska man nog ha lite intresse av mat.

Periodisk fasta kan också vara något att rekommendera om det passar för en. Mig passar det inte alls till exempel, andra mår kalasbra och rasar i vikt och bygger muskler.
    Ännu fler extrema metoder och kosthållningar, finns det ingen som helst balans för dig?
    Allt måste inte vara så extremt.
  • skogsvitter
    Emelie 1987 skrev 2013-05-10 01:55:08 följande:
    LCHF går ut på att man ersätter majoriteten kolhydrater med fett, detta är inte identiskt med att man ersätter snabba kolhydrater (som ris, pasta och potatis faktiskt är) med långsamma sådana. Tvärtom finns det massor med dieter enligt GI-metoden som förespråkar just detta.
    Dock förespråkar jag ingen tillfällig diet, utan en hel livsstilsförändring, där långsamma kolhydrater står för det huvudsakliga energiintaget, samt regelbundna måltider på dagen.

TS problem är mycket riktigt småätande på kvällen, vilket jag också har adresserat i inlägg #5, om du kollar längre bak i tråden. 
    GI handlar inte heller om att ta bort ris, pasta och potatis. Det är inget som man ska undvika enligt GI. Däremot kan man byta ut bröd, pasta etc till fullkornsprodukter. Ris och potatis är jättebra kolhydratskällor enligt GI som innehåller bra näring, även om de inte är de allra mest långsamma livsmedlen (väldigt många nyttiga livsmedel ligger ovanför den så eftersträvade långsamma skalan, så vad vill man ha, nyttiga näringsämnen, eller långsamt?). Däremot skiljer ju GI för potatis väldigt mycket beroende på hur den är tillagad. Men potatis sig är absolut inget dåligt enligt GI. Men folk i allmänhet är ju helt hysteriska, okunniga och lever efter kvällstidningarnas och damtidningarnas deviser, vilket gör att man missar att använda huvudet...
  • Fröken Vargh
    Sorrena skrev 2013-05-10 10:01:13 följande:

Du behöver inte äta till punkt och pricka efter en viss "kostplan" eller "diet" eller vad man nu vill kalla det, du kan sätta ihop en kost själv som passar just dig. Är du nöjd med din kost idag så behöver du kanske bara minska mängden mat och inte äta mesta delen på kvällen. Om du inte kan äta på morgonen t.ex. så kanske du bara kan göra en liten smoothie på ev. lättkvarg/yoghurt med bär/frukt, man kan slänga i lite havre eller nötter eller vad man man vill. Sen kanske du kan äta ett mellanmål före lunch istället.

Vad vill du? Vill du förändra när du äter på dygnet eller vill du också förändra vad du stoppar i dig? Du har alla möjligheter. Vill du gå ner snabbt eller vill du göra små förändringar som leder till viktminskning över ett par år?
  • Pastell1983
    Sorrena skrev 2013-05-10 09:59:25 följande:
    Jag äter aldrig frukost, har så hemskt svårt att äta, kan peta i mig lite yoghurt och bär..

och jag vill tillägga att jag aldrig äter ute tex pizza, mcdonalds eller så. äter inte godis, dricker ingen läsk eller äter några chips.. så mitt problem sitter inte där.

Maten jag ska äta måste vara anpassad till våran familj (har en dotter på 2 år).. grönsaker äter jag massor av.. men jag lider även av hypotyreos som gör att jag har väldigt låg ämnesomsättning.. 

Men många skriver magert kött, vad är magert förutom kyckling? 
    Men vad är det du äter på kvällarna då? För du har inte 38 kg:s övervikt för du sitter och äter kött och grönsaker I guess....visst man kan bli fet på allt men då måste du äta enorma mängder.
  • skogsvitter
    Fröken Vargh skrev 2013-05-10 10:55:28 följande:
    Du behöver inte äta till punkt och pricka efter en viss "kostplan" eller "diet" eller vad man nu vill kalla det, du kan sätta ihop en kost själv som passar just dig. Är du nöjd med din kost idag så behöver du kanske bara minska mängden mat och inte äta mesta delen på kvällen. Om du inte kan äta på morgonen t.ex. så kanske du bara kan göra en liten smoothie på ev. lättkvarg/yoghurt med bär/frukt, man kan slänga i lite havre eller nötter eller vad man man vill. Sen kanske du kan äta ett mellanmål före lunch istället.

Vad vill du? Vill du förändra när du äter på dygnet eller vill du också förändra vad du stoppar i dig? Du har alla möjligheter. Vill du gå ner snabbt eller vill du göra små förändringar som leder till viktminskning över ett par år?
Svar på tråden Bra mat för viktnedgång..?