• Sorrena

Bra mat för viktnedgång..?

Jag har ca 38 kg's övervikt, är sjukt dålig på att äta, äter minimalt på dagen och sen äter jag hela kvällen.. 

är urdålig på att hitta ngt som jag håller mig mätt på och som är gott.. någon med tips?

lchf går bort! 

• Svar på tråden Bra mat för viktnedgång..?
  • skogsvitter
    Elin 885 skrev 2013-05-10 21:50:16 följande:
    Nu vet jag inte om du även ska träna men jag äter och tränar såhär:

ca 08:00Frukost : Smoothie gjord på 1 banan, ca 2dl vaniljyoghurt, färsk ingefära i bitar, lite fiberberikade havregryn, smaktillsättning just nu är det mango som gäller. mixa och drick.

ca 10:30 innnan träningen tar jag en drink med aminosyror. en kopp kaffe med en skvätt mjölk. har jag gått upp äckel-tidigt så tar jag en banan här.

11-12 ca Träning, högentisentiv svettas som faaaan.

ca 12:00 Lunch: rester från gårdagens middag som är vanlig mat minst 1/3 del av tallriken är grönsaker + att vi använder en del grönsaker och liknande i maten.

ca 12: 30 duscha.

ca 13:00 en kopp kaffe med en skvätt mjölk, eventuellt en frukt.

ca 14:30 - 15:30 Prommenad i vanlig takt (ska lägga till detta i sommar).

ca 15:30 Mellanmål en proteindrink gjord på proteinpulver med lite kolhydrater (dvs inte gainer), som blandas med mjölk + en kopp te.

ca 18:00. Middag. Vanlig lagad mat minst 1/3 del av tallriken är grönsaker.

ca 19:00 kvällste. en kopp te med pyttelite honung i.
    ... jag förmodar att du har vare sig jobb eller barn? Hur i hela friden får man ihop detta schema i vardagslivet annars?
  • Elin 885
    skogsvitter skrev 2013-05-10 21:56:16 följande:
    ... jag förmodar att du har vare sig jobb eller barn? Hur i hela friden får man ihop detta schema i vardagslivet annars?
    jag studerar heltid på distans.... men jag tränade väldigt mkt även när jag jobbade heltid eller studerade heltid i klassrum, men då tränade jag efter jobbet/skolan en timme.
    då gjorde jag även färdiga matlådor som jag åt både till lunch och middag, perfekt bara att värma på när man kom hem vid 19 efter gymmet.

men då åt jag förståss inte frukost vid 8, jag var på praktik nyligen i en månad och då såg min vardag ut såhär:
    05:45: Frukost, smothie och kaffe.

10:00 mellanmål, banan.

11:30 ca Lunch, medhavd matlåda med grönsaker till.

ca 15:00 mellanmål, proteindrink och kaffe.

ca 17:00- 18:00 träning

ca 18:45 middag.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Elin 885
    skogsvitter skrev 2013-05-10 21:56:16 följande:
    de flesta body bilders har heltidsjobb och en del har också barn....
    t ex gladiatorn pansar, tor, wolf...
  • Sorrena
    Elin 885 skrev 2013-05-10 22:00:19 följande:
    jag studerar heltid på distans.... men jag tränade väldigt mkt även när jag jobbade heltid eller studerade heltid i klassrum, men då tränade jag efter jobbet/skolan en timme.
    då gjorde jag även färdiga matlådor som jag åt både till lunch och middag, perfekt bara att värma på när man kom hem vid 19 efter gymmet.

men då åt jag förståss inte frukost vid 8, jag var på praktik nyligen i en månad och då såg min vardag ut såhär:
    05:45: Frukost, smothie och kaffe.

10:00 mellanmål, banan.

11:30 ca Lunch, medhavd matlåda med grönsaker till.

ca 15:00 mellanmål, proteindrink och kaffe.

ca 17:00- 18:00 träning

ca 18:45 middag.
    Ja jag har ju en man som jobbar 5 skift och en dotter på 2 år så jag har fullt upp som det är.. hon går inte på dagis än heller.. men ska börja i augusti men då kommer jag inte ha tid att springa på gymmet även om jag ville utan då blir det plugga och söka jobb som gäller.. Men jag har beställt en crosstrainer och har ett "hemmagym" så det får duga =)
  • Elin 885
    Sorrena skrev 2013-05-10 22:48:20 följande:
    Ja jag har ju en man som jobbar 5 skift och en dotter på 2 år så jag har fullt upp som det är.. hon går inte på dagis än heller.. men ska börja i augusti men då kommer jag inte ha tid att springa på gymmet även om jag ville utan då blir det plugga och söka jobb som gäller.. Men jag har beställt en crosstrainer och har ett "hemmagym" så det får duga =)
    ok bara du kommer upp i ordentligt flås och håller det en stund dvs ca 40 min eller mer efter uppvärmningen.
    om du har ditt barn hemma så kan du hu gå prommenader med barnet i vagnen.
  • Sorrena
    Elin 885 skrev 2013-05-10 22:50:09 följande:
    ok bara du kommer upp i ordentligt flås och håller det en stund dvs ca 40 min eller mer efter uppvärmningen.
    om du har ditt barn hemma så kan du hu gå prommenader med barnet i vagnen.
    njaa det är typ omöjligt pga att hon inte åker vagn särskilt länge.
  • Elin 885
    Sorrena skrev 2013-05-11 11:54:14 följande:
    njaa det är typ omöjligt pga att hon inte åker vagn särskilt länge.
    hurdå inte åker vagn?
  • skogsvitter
    Elin 885 skrev 2013-05-11 13:35:01 följande:
    hurdå inte åker vagn?
    Alla barn trivs ju inte i vagn...
    Elin 885 skrev 2013-05-10 22:19:12 följande:
    de flesta body bilders har heltidsjobb och en del har också barn....
    t ex gladiatorn pansar, tor, wolf...
    Hur i hela friden menar du nu? De ägnar sitt liv åt träning och arbetar också med träning så hur kan du jämföra med dem!? Vad menar du med heltidsjobb? I normala fall arbetar man ju på arbetstid, och tränar på sin fritid. För de allra flesta så är det två skilda saker. Det är det ju inte för bodybuilders och gladiatorer! Pansar är landslagsspelare, det är hans "yrke". Han tränar allså i sitt yrke. Tor har fällts för doping (med andra ord rätt kass jämförelse) men har träning som yrke även han.  Wolf, precis samma där.
  • skogsvitter

Men givetvis är det väldigt stor skillnad om man kan träna på arbetstid. Precis som du gör Elin885, eftersom du tränar på studietid. Det är ju en väldigt fördelaktig situation, men du kan ju verkligen inte förvänta dig att alla är som dig eller gladiatorerna!

• Frida73

Som 40-åring med stillasittande jobb och kilon som hade smugit sig på gick jag med i Viktväktarna online för att lära mig vad som är nyttigt och bra och i vilka proportioner det är lämpligt för mig och mina förutsättningar.  Jag tyckte det var bra och blev nöjd med det jag lärde mig. Fungerade gjorde det också och det har varit väldigt roligt att shoppa sommarkläder nu :)  Så jag rekommenderar att pröva på viktväktarna om du inte redan har den kunskapen därifrån.

Svar på tråden Bra mat för viktnedgång..?