• maria91

Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((

Det är nu bara ca 11 veckor kvar tills det är min bf. Jag har pratat med min bm två gånger om att jag är livrädd för att föda vaginalt och jag vill verkligen ha planerat snitt. Har även pratat med aouromatagningen i Örebro och dom skulle kontakta mig i vecka 29. Min barnmorska sa till mig idag att (ingen kan tvinga dig) men det är inte bara att få snitt. Hon vill träffas nästa vecka å prata med mig om bara själva förlossningen men jag vet att jag vill inte!! De skrämmer mig, jag får panik å börjar gråta! Jag är rädd för att något ska gå fel, att jag inte klarar av smärtan att jag gör fel att barnet fastnar (min sambos syster fick syrebrist å blev hjärnskada) så min sambo är född med snitt! Jag är rädd för att jag får panik å allt blir fel så de blir akut snitt eller att jag typ dör! Eller att barnet dör å då är det mitt fel!! :( De låter sjukt fånigt men jag är inte stark när det gäller smärta. vill så gärna ha snitt så att jag kan vara lugn å vet att smärtan som jag även får av snitt valde jag själv! Fick ni beviljat snitt pga rädsla? Hjälp mig..

• Svar på tråden Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((
  • Stinsen
    maria91 skrev 2013-06-17 14:52:00 följande:

Ja en igång sättning på bf vore kanske inte så dumt! :o smart! Jag har vart iväg på lite extra koll för min mage växer inte enligt kurvan, den här stått stilla på 33cm tre mätningar irad så fick göra ett ultraljud men allt såg bra ut! En liten bebis vägde ca 2700 å jag är i vecka 38. Men som sagt ska prata med min bm på onsdag å då ska vi skriva klart förlossningsbrevet å lite sådär.. Ja vet inte vad jag är mest rädd för, att jag på något vis ska kunna skada barnet under förlossningen. Att den kanske fastar eller så.. är räds för sugklockan :/
    Mitt råd är att du skriver ett förlossningsbrev där du berättar ALLT som du känner och är rädd för osv!
    Det gjorde jag och det var de bästa jag gjort. Jag skrev bla att jag INTE tillät dem använda varken tång eller sugklocka OM det inte var fara för barnets liv. Jag hade en fantastisk förlossning och kan lugnt säga att det är MYCKET lättare att föda ett litet barn än ett stort :D
    Nova-Li vägde 2930 och det var stor skillnad smärtmässigt än med grabbarna som vägt över 4 kg :D
    Stort lycka till <3 
  • maria91
    Stinsen skrev 2013-06-18 15:47:35 följande:
    Mitt råd är att du skriver ett förlossningsbrev där du berättar ALLT som du känner och är rädd för osv! Det gjorde jag och det var de bästa jag gjort. Jag skrev bla att jag INTE tillät dem använda varken tång eller sugklocka OM det inte var fara för barnets liv. Jag hade en fantastisk förlossning och kan lugnt säga att det är MYCKET lättare att föda ett litet barn än ett stort :D Nova-Li vägde 2930 och det var stor skillnad smärtmässigt än med grabbarna som vägt över 4 kg :D Stort lycka till <3 

nej men precis, om de gäller barnets liv får dem självklart göra vad de vill å kan men vill gärna hålla den borta!! Ja ska skriva brev med min bm i morgon . ska bli spännande å se vad vk får ihop. önskar att lustgas skulle funka på mig så ja skulle kunna få slippa alla andra medicinska smärtlindringar. . va kul att din lilla tjej heter nova-Li, om de är en liten tjej vi har ska hon heta Nora-Li :)
  • maria91
    kampfisken skrev 2013-07-02 14:25:29 följande:
    Hur går det för dig Maria? Kommit någon bebis ännu!

Nej ingen bebis ännu! BF idag så bara väntar å väntar ^^
  • maria91
    kampfisken skrev 2013-07-03 10:26:42 följande:
    Spännande att det är riktigt nära nu!
    besök gärna min blogg. kampfisken.bloggplatsen.se/

Jag de är riktigt spännande, vet bara inte hur jag ska få dagarna att gå :p ligger just nu i sängen å känner å ser hur den lilla rör sig därinne ;p att den inte vill komma ut snart!!! :D
  • flena

Lycka till. Jag tyckte att det var viktigt att vara mentalt inläst på vad som händer i alla faser.

Att verkligen vila mellan värkarna.

Har du lärt dig någon speciell andning?

Jag hade gått en andningskurs innan. Den gick ut på att verkligen syresätta kroppen och livmodern så att den skulle fungera bra.
    Att andas in djupt för syresättning, och andas ut allt så att du får ut så mycket koldioxid som möjligt. För att sedan andas in så mycket nytt och fräsht syre igen.

Det som var skönt med att andas så genom hela förlossningen var att jag hade något att fokusera på. Mitt "jobb" blev att "hjälpa" kroppen med andningen.

För att föda barn och för att få en bra upplevelse handlar mycket om att vara fokuserad, och inte gå in i en panikkänsla.
    Då är det bra att fokusera på andningen.

Om man vet att livmodern mår bra av att bli syresatt så kan man slappna av när livmodern slappnar av ( men fortsätta andas djupt, oh andas ut all koldioxid) och man kan lättare kämpa när livmodern kämpar.

För man vet alltid att med en värk följer en stund av avslappning.

När jag kräktes så hade jag innan läst att man kräktes när barnet kom förbi ett ben i bäckenet. Och jag tyckte det var skönt att veta varför jag kräktes därför var jag bara glad att jag hade kommit förbi den punkten i bäckenet.

Det jag vill få fram med mitt inlägg är att det är så bra att vara med mentalt. Att veta så mycket som möjligt, för då kommer man inte in i en panikkänsla, utan man kan vara lugnare.

Jag slår ett extra slag för att vara medveten om din andning. Det hjälper din kropp.

Stort lycka till. Kram

• maria91
    flena skrev 2013-07-03 10:52:10 följande:
    Lycka till. Jag tyckte att det var viktigt att vara mentalt inläst på vad som händer i alla faser. Att verkligen vila mellan värkarna. Har du lärt dig någon speciell andning? Jag hade gått en andningskurs innan. Den gick ut på att verkligen syresätta kroppen och livmodern så att den skulle fungera bra. Att andas in djupt för syresättning, och andas ut allt så att du får ut så mycket koldioxid som möjligt. För att sedan andas in så mycket nytt och fräsht syre igen. Det som var skönt med att andas så genom hela förlossningen var att jag hade något att fokusera på. Mitt "jobb" blev att "hjälpa" kroppen med andningen. För att föda barn och för att få en bra upplevelse handlar mycket om att vara fokuserad, och inte gå in i en panikkänsla. Då är det bra att fokusera på andningen. Om man vet att livmodern mår bra av att bli syresatt så kan man slappna av när livmodern slappnar av ( men fortsätta andas djupt, oh andas ut all koldioxid) och man kan lättare kämpa när livmodern kämpar. För man vet alltid att med en värk följer en stund av avslappning. När jag kräktes så hade jag innan läst att man kräktes när barnet kom förbi ett ben i bäckenet. Och jag tyckte det var skönt att veta varför jag kräktes därför var jag bara glad att jag hade kommit förbi den punkten i bäckenet. Det jag vill få fram med mitt inlägg är att det är så bra att vara med mentalt. Att veta så mycket som möjligt, för då kommer man inte in i en panikkänsla, utan man kan vara lugnare. Jag slår ett extra slag för att vara medveten om din andning. Det hjälper din kropp. Stort lycka till. Kram

Har ju hört lite om andningen å sådär men inget som min barnmorska talat nå extra om. hade som sagt ingen aning om att de skulle vara åå pass viktigt som du beskriver nu i din text. ska försöka å tänka på de, att andas! långa å djupa andetag å jag tror att jag kommer vara rätt avslappnad, är rätt avslappnad som person! Hoppas de kan ha nå nytta i detta sammanhang :) Tack så mkt för tipsen! :)
  • flena

Jag gick på en andnings kurs av en kung fu mästare :)
    Hans beskrivning av hur viktigt det var för att hjälpa livmodern fick mig att förstå hur viktig just andningen var.

Det funkar nog med olika typer av avslappnings andnings metoder. Typ yoga andning. Har aldrig själv yogat :)

Men som sagt kort och gott så handlar det om att andas in djupt och andas ut all koldioxid.

När man går in i en panik andning eller ytlig andning så syresätts inte livmodern och då fungerar den inte lika bra. Och om du andas djupt så håller du lugnet bättre.

Du kan tänka så här - andas in och räkna tex till fyra. Sen ska du andas ut och räkna till fyra. Andas in genom näsan och andas ut genom munnen. Du kan andas på samma sätt mellan värkarna och genom pågående värk.

En del lär sig att andas korta och ytliga andetag när värken är, för smärtlindring.
    Och det kan absolut ge smärtlindring. Men det hjälper inte livmodern att fungera bättre. Den ytliga andningen smärtlindrar pga att i domnar bort smärtan, men syretillförseln minskar och det är inte det optimala.

"Andas in syre som hjälper dig, och andas ut all koldioxid för att få plats med med nytt fräscht syre" kan vara ditt mantra.
    :)

Jag gick en kurs i Linköping man kan googla på "inner power" så tror jag man hamnar hos min kurslärare.

Men som sagt du hinner nog inte gå på kurs hos honom. Hoppas att mina tips hjälper dig så som det hjälpte mig.

Den andningen som han lär ut är långt mycket mer utvecklad än jag skriver här. Men det är lite grundtankar från kursen.

Men andningen kommer hjälpa dig genom hela förlossningen :) både att hålla dig lugn och sysselsatt och kroppen mår bra.

• flena

Sök på inner power Linköping
    Eller " artofliving"
    Art of living

Vietnamesisk kung fu

Tror han har små filmklipp på sin hemsida där han pratar om Förlossningar.

• flena

Hej Maria! Nu måste jag ju fråga av nyfikenhet hur din förlossning funkade. Hoppas att du mår bra.

• maria91
    flena skrev 2013-07-10 15:21:40 följande:
    Hej Maria! Nu måste jag ju fråga av nyfikenhet hur din förlossning funkade. Hoppas att du mår bra.

Kul att du frågar! :) Jodå, på fredagen den fem börja jag känna lite värkar, de blev mer å mer under kvällen men bestämde mig för att vara kvar hemma så länge de gick, lördag å de avtog lite tills kl fyra då åkte vi in till BB i Karlskoga. Var öppen fyra cm å jag hade värkar men inte så farligt. På kvällen vid 10 stanna de upp mig för de ville ja skulle sova ja var för trött för att ha värkar rn hel natt till. Så nästa dag (söndag) fick vi åka hem. Söndag vid 14 fick ja mer värkar kl 22 var dem väldigt intensiva å jag började ha svårt att andas igenom dem. Kl 00:30 ringde vi bb Örebro denna gång närmar å bättre väg under natten vi fick komma in. Fick dropp å de börja fixa å greja kl 09:10 måndag morgon är Lill killen ute
  • flena

Vad skönt att det gick bra. Men det är jobbigt när man hinner bli sådär trött.

Grattis till bebisen :)

• Leola

Skönt att det gick bra Maria! Du klarade det ju grattis till din pojke!

Själv fick jag bli igångsatt 16 dagar efter bf då förlossningen inte startade av sig själv. Det tog sammanlagt 24 timmar på förlossningen, jag hade nästan 40 graders feber ett tag o även om jag hade tänkt att föda utan epidural så bad jag om den efter 12 timmars värkarbete, innan dess räckte andningen o min sambos stöd för att klara värkarna men sen var det skönt med epidural o jag fick sova lite innan de var dags för otroligt jobbiga krystvärkar.. Jobbigt var det men ut kom iaf vår fina dotter den 3/7 ?

• Leola

Vet inte varför det blev ett frågetecken i mitt inlägg, haha. Hon kom den 3/7, utan frågetecken hehe

• maria91
    Leola skrev 2013-07-15 14:20:03 följande:
    Vet inte varför det blev ett frågetecken i mitt inlägg, haha. Hon kom den 3/7, utan frågetecken hehe

Åå de lät mindre roligt med en sån lång förlossning! :( Skönt att de gick bra iaf å att ni fick en liten tjej! Jag tänker ifa inte göra om detta! Fick de finaste i världen men smärta var oändlig!
  • LisaNi

Supergrattis!
    Både till sonen och till att du fixade det!

Svar på tråden Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((