• Stinsen

Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((

maria91 skrev 2013-05-11 23:01:38 följande:
    Jag var och pratade på usö, hon sa detta samtal tar ca 45 minuter sen börja hon å jag blev lika ledsen som varje gång å efter 10 minuter så fick vi ska åka hem. Ska till läkaren som tar beslutet den 21 maj! Är så nervös!! :(
    Stackare lider med dig,vet hur det känns....jag blev muntligt beviljad snitt när jag var i vecka 15 .... vi skulle ses igen i v35 för planering av datum för snittet,då hade hon tagit tjänstledigt och ingen kallelse kom. Jag ringde själv och fick en tid för samtal/planering med en annan läkare som totalvägrade att ge mig snitt :/

Jag har alltså gått hela graviditeten och trott att jag vid detta laget skulle vara snittad nu och helt plötsligt ska detta barn födas på de vis som kallas "normalt".

Jag har epilepsi och får anfall när jag anstränger/tar ut mig (ex löpning/simning mm) ,när jag blir arg,ledsen,orolig osv..... trots att neurologen råder till snitt för min del går denna skata emot det och kan på sin höjd sträcka sig till att jag blir igångsatt på plats ..... det är vårt 4:e barn,de andra är födda vaginalt men då var jag "frisk" , fick ep efter en blödning i hjärnan för några år sedan......

Från att ha mått toppen mår jag nu skit,har ep känningar av och till pga oro och igår kom ångesten som vägra släppa :/
  • Stinsen
    Grynet86 skrev 2013-05-14 13:15:11 följande:
    Förstår att du är livrädd inför smärtan under förlossningen. Jag har själv ingen smärttröskel och var livrädd inför att föda mitt barn (som var för 2 år sedan). Jag vill inte vara negatv eller så men skulle aldrig välja kejsarsnitt framför att föda vaginalt. Kejsarsnitt är en extremt stor operation, och tar lång tid att läka efteråt. Du är sängliggande och får inte äta eller dricka på flera timmar efter förlossningen. Du kan knappt bära din bebis förrän såret är läkt, vilket tar några veckor och du blir vädligt begränsad. Dessutom är det en stor operation som (som alla operationer) medför risker för dig och barnet. Förlossningsläkarna och barnmorskorna idag är otroligt duktiga så att föda vaginalt och naturligt är ingen fara. Det finns mängder av bedövningar att välja på. Ni kan gå kurs i profylaxandning innan, och bara att kunna den rätta andningen under förlossningen kommer göra dig lugn och fokuserad i värkarna. Försök att koppla av lite inför foörlossningen och tänka bort smärtan och bara ta det som det kommer när det sätter igång. Du kommer vara så stolt över dig själv när du klarat av att föda vaginalt sen! Det är skillnad om det blir akut kejsarsnitt då man inte har något val, men att välja det framför att föda vaginalt är inget du vill göra, tro mig! Lycka till nu:)

Mvh (undersköterska på förlossningen) 
    Allvarligt så blir jag lite irriterad på att man försöker ge råd om hur BRA det är att föda "vanligt",det är inte de som är aktuellt här! Det spelar ingen roll om du skulle säga att du får guld om du föder vaginalt men bara jämmer och elände om du väljer snitt .... i detta läge är de skitsamma!

Det vore sin sak om man ber om råd om hur man kommer över sin förlossningsrädsla,men så är inte fallet här och då blir det bara drygt att om och om igen få höra hur bedrövligt det är efter ett snitt,det känns bara patetiskt tyvärr!

• Stinsen
    maria91 skrev 2013-06-17 14:52:00 följande:

Ja en igång sättning på bf vore kanske inte så dumt! :o smart! Jag har vart iväg på lite extra koll för min mage växer inte enligt kurvan, den här stått stilla på 33cm tre mätningar irad så fick göra ett ultraljud men allt såg bra ut! En liten bebis vägde ca 2700 å jag är i vecka 38. Men som sagt ska prata med min bm på onsdag å då ska vi skriva klart förlossningsbrevet å lite sådär.. Ja vet inte vad jag är mest rädd för, att jag på något vis ska kunna skada barnet under förlossningen. Att den kanske fastar eller så.. är räds för sugklockan :/
    Mitt råd är att du skriver ett förlossningsbrev där du berättar ALLT som du känner och är rädd för osv!
    Det gjorde jag och det var de bästa jag gjort. Jag skrev bla att jag INTE tillät dem använda varken tång eller sugklocka OM det inte var fara för barnets liv. Jag hade en fantastisk förlossning och kan lugnt säga att det är MYCKET lättare att föda ett litet barn än ett stort :D
    Nova-Li vägde 2930 och det var stor skillnad smärtmässigt än med grabbarna som vägt över 4 kg :D
    Stort lycka till <3 
Svar på tråden Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((